‘Protocol PROELA’, redueix a la meitat el temps d’accés al sistema de dependència a les persones afectades per ELA

La vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, i el conseller de Sanitat Universal i Salut Pública, Miguel Mínguez, han presentat el protocol PROELA que posa en marxa la Generalitat, amb el qual es redueix a la meitat el termini perquè les persones diagnosticades amb Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA) puguen accedir a les prestacions i serveis reconeguts en la llei de Promoció de l’Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència.

Oltra ha explicat que aquesta proposta conjunta «és un dels objectius del Seminari del Consell» i permetrà «prioritzar l’accés al sistema d’atenció a la dependència d’aquelles persones amb ELA», una mesura que és necessària a causa de la «ràpida evolució que té aquesta malaltia«.

D’aquesta manera, «si la Llei marca que en no més de 6 mesos ha d’estar llesta la resolució, reconeixement a la dependència» de manera genèrica, «en el cas de les persones amb ELA aquest termini serà de 3 mesos» com a màxim, ha assenyalat la vicepresidenta.

Oltra ha posat un exemple gràfic en el qual ha comprat el procediment de reconeixement de la dependència com «una via per la qual circulen vehicles al costat de la qual transcorre una via ràpida per la qual circula un tren«; el protocol PROELA és aqueixa «‘via ràpida‘ amb la qual traiem del circuit de població general a les persones diagnosticades amb ELA, que tindran una altra via per a aconseguir el reconeixement«.

«Aquesta és una mesura que pot ser que algú pense que és xicoteta, però és molt gran per a les persones afectades, a les seues famílies, amistats i gent que els vol. Som gestors de xicotetes coses, però una suma de xicotetes coses al final pot fer tota una revolució

Així, ha reiterat que veure hui materialitzat aquest projecte «és mostra d’un canvi de paradigma des de fa set anys en què els valencians i valencianes van triar una nova manera de governar. Hui en l’agenda pública prima cuidar, atendre la nostra gent, a les nostres famílies, a les nostres empreses i, en definitiva, un govern que està al costat de les persones i les seues necessitats«.

Com accedir

Les persones professionals d’Atenció Primària Bàsica del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials i les del Sistema Sanitari Valencià seran les encarregades de la implementació d’aquest Protocol, és a dir, que determina el diagnòstic i derivar a les persones amb ELA per aqueixa ‘via ràpida‘, en comunicació amb les entitats que treballen en aquest àmbit per a donar a conéixer aquest dret.

Així mateix, per a poder accedir a aquest pla, «n’hi ha prou amb dirigir-se als serveis socials de cada municipi o al sistema de salut públic. A partir d’ací es posa en marxa l’atenció a les persones en situació de dependència en funció de les necessitats i la voluntat de la persona afectada«.

Aquesta atenció pot donar-se a través de la figura de la persona assistent personal, «una figura que en la Comunitat Valenciana és l’autonomia on més s’inverteix. Això vol dir que una persona amb Grau 3 de dependència, pot percebre fins a 28.200 euros anuals per a l’atenció a través de l’assistència personal però també a través de la prestació vinculada de garantia en un centre residencial, si el que prefereix és aquesta opció«.

Així mateix, «hi ha persones que trien la prestació per cuidar en l’entorn familiar, i en aquest cas tenim les prestacions màximes que permet l’Estat que són de fins a 4.651 euros anuals per a una persona familiar que li cuide a casa«. A més, existeix l’assistència per altres conceptes que són compatibles, com un centre de dia, habitatges supervisats o el servei de promoció.

Guia de cures, transport mèdic, xarxa assistencial i lectors oculars

Per part seua, el conseller de Sanitat Universal i Salut Pública, Miguel Mínguez, ha destacat que el protocol PROELA és un avanç important que coadjuva en la «prestació d’una atenció integral ajustada a les necessitats de les persones amb ELA, d’acord amb la millor evidència científica disponible i la necessària continuïtat assistencial, ja que es tracta d’una patologia progressiva que crea dependència«.

En aquest sentit, el pla, com ha recordat Mínguez, se suma a diverses iniciatives posades en marxa des de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública: Una guia d’atenció i cures al llarg de totes les fases de la malaltia; quatre xarxes assistencials amb els departaments de Castelló, València Clínic-Malva-rosa, La Fe i Alacant Hospital General com a coordinadors; transport amb atenció mèdica en ruta i lectors oculars perquè els i les pacients amb greus trastorns de mobilitat puguen comunicar-se mitjançant el moviment dels ulls.

Tercera malaltia neurodegenerativa

L’ELA és la tercera malaltia neurodegenerativa en incidència, després de la demència i la malaltia de Parkinson. La Comunitat Valenciana registra 39,2 casos per cada milió d’habitants, amb una edat d’inici entre els 55 i els 65 anys.

Últimes notícies

Ribó insta a Compromís a accelerar la designació d’Oltra com a candidata a l’Alcaldia de València

Joan Ribó reclama a l'executiva local de Compromís que agilitze els tràmits interns perquè Mónica Oltra siga proclamada candidata a l'Alcaldia de València en les pròximes eleccions municipals.

Bendodo exigix al Govern un esborrany de Pressupostos per a alleujar l’asfíxia de diputacions i ajuntaments

Elías Bendodo reclama al Govern un esborrany de Pressupostos Generals de l'Estat per a frenar l'escanyament financer que, segons el PP, patixen diputacions i ajuntaments. Dirigents populars denuncien un mal econòmic mensual milionari i la falta de reforma del finançament local i autonòmic.

Luís Castro lamenta que Carlos Espí no haja sigut convocat per Espanya i mira ja a la pròxima temporada

Luís Castro admet que li hauria agradat veure a Carlos Espí amb la selecció espanyola i avança que el Llevant afrontarà un estiu complex mentres planifica la pròxima temporada i les renovacions.

Riquelme veu preocupant que la selecció no tinga jugadors del Reial Madrid en el Mundial

Enrique Riquelme, candidat a la presidència del Reial Madrid, considera preocupant que Espanya afrontara el Mundial sense futbolistes del club i reclama un debat entre projectes.

Marcelino veu molt difícil entrenar a Espanya la pròxima temporada

Marcelino García Toral, que posa fi a la seua etapa al Vila-real, considera poc probable dirigir a un equip espanyol el pròxim curs i s'obri seriosament a entrenar a l'estranger.

Pérez Llorca apel·la al consens per a frenar la vaga indefinida del professorat valencià

Pérez Llorca defén que, si totes les parts compartixen l'objectiu de millorar el sistema educatiu, no hi ha motiu per a no tancar un acord que pose fi a la vaga indefinida del professorat valencià.

Paula Bonet denuncia un nou atac i el robatori d’una peça en la seua galeria d’art

Paula Bonet ha denunciat un nou atac en la seua galeria d'art, on un intrús hauria trencat el cristall de la porta, descol·locat diverses obres i robat una peça pocs dies després que el seu presumpte assetjador quedara en llibertat.

ANPE i CSIF accepten la proposta salarial i Educació cita als sindicats a una altra reunió el dimarts

ANPE i CSIF accepten l'última proposta de pujada salarial de la Conselleria d'Educació, mentres STEPV, UGT i CCOO la consideren insuficient i mantenen el pols en la vaga del professorat, a l'espera d'una nova reunió el dimarts.