Com salvar-li la vida a un gos que patix un colp de calor

Els gossos patixen molta calor durant l’estiu. | L.S.

 

 

Estem davant d’una forta onada de calor i no només hem de prendre precaucions en les persones, sinó que també els animals poden patir les conseqüències de les temperatures. La forta calor no només ens afecta a nosaltres, als gossos els afecta especialment perquè la seua temperatura corporal puja més ràpidament que la dels humans i les tècniques que ells utilitzen per refrescar-se no són molt eficaces, ja que transpiren través de la llengua o suen per davall de les potes o zones amb poc de pèl, com la panxa.

 

 

Per tot això és importantíssim que durant l’estiu estiguem pendents del nostre gos i intentem que no tinga calor, sobretot si és de pèl fosc ja que, com tots sabem, el negre absorbix més la calor. No cal dir que no hem de deixar absolutament mai el nostre gos tancat dins el cotxe amb les finestres apujades, i menys durant l’estiu. En només 10 minuts, un gos en el cotxe pot començar a patir greus danys i, amb 20 minuts, morir.

 

Els gossos més majors són més propensos a patir colps de calor que els jóvens, tot i que cap se n’escapa, i entre les races amb més perill perquè normalment ja tenen problemes de respiració pel seu morro xato hi ha el Bulldog anglés, el Bulldog francés, els Carlins, Bòxer, Pequinés, etc.

 

També cal tindre en compte si el vostre gos patix alguna cardiopatia, ja que la calor pot jugar-li una mala passada. Els símptomes més evidents d’un colp de calor passen molt ràpidament, però prèviament podem vore com el gos es mareja, alena i respira molt ràpid i no ens fa cas. Quan el seu cos arriba al límit, el gos es desmaia i entra en xoc.

 

Passejada de gossos bestial 2019

Imatge d’arxiu d’un gos passejant | Àngel Ullate

 

Què fer si el nostre gos patix un colp de calor

A partir d’ací, la ràpida reacció és clau per salvar-li la vida, i estos són els passos que heu de seguir:

 

Anar al veterinari més pròxim, com més prompte millor, però si vegeu que vos quedeu sense temps per a salvar-lo, seguiu els següents passos i, després, porteu-lo al veterinari.

 

Refresqueu el gos fins que la seua temperatura baixe fins als 39 graus.

 

— Si el gos estava en una zona tancada, com un cotxe, a on la temperatura era molt elevada, l’heu de traure immediatament d’allí en braços i deixar-lo en una zona amb ombra on faça menys calor.

 

Banyeu el gos amb aigua fresca, no gelada, ja que podríem provocar-li un xoc. Per a refrescar-lo, també podem passar tovalloles humides per la zona de davall de les potes, el coll, al voltant del cap… Però no l’hem de cobrir amb tovalloles.

 

Fer-li aire amb un ventilador o un ventall.

 

Humitejar-li la boca amb aigua, però no forçar-lo a beure.

 

Passar-li alcohol o un tros de gel per les aixelles, engonals i la nuca.

 

— Començar a fer-li un massatge en la part inferior de les extremitats per a afavorir-li la circulació.

 

— Si fent tot això comença a respirar bé i pareix que es troba millor, ves directe cap al veterinari.

 

Passegeu en hores de poca insolació durant estos dies. | Fabian Acidres

 

Com evitar un colp de calor en gossos?

Si no voleu haver de patir este problema, mai deixeu el vostre gos en espais tancats a on la temperatura pot pujar ràpidament, ni en situacions a on l’animal es puga estressar perquè és un factor que també ajuda a augmentar la possibilitat del colp de calor.

 

També hem d’estar molt pendents durant l’estiu que el nostre gos tinga sempre aigua i que puga posar-se en l’ombra en qualsevol moment. Eviteu les hores de màxima insolació per a eixir a passejar i, si ho feu, procureu passar per l’ombra i sempre tenint en compte que el terra crema molt i els gossos poden patir cremades greus en les potes.

 

Òbviament, eviteu que el gos còrrega i faça esforços en el carrer quan encara fa molta calor i feu que menge quan ja hagen passat les hores de calor. Si el vostre gos és de pèl clar, ho heu de tindre en compte, perquè es poden cremar fàcilment com ens pot passar a nosaltres. De fet, fins i tot, els podem posar protector solar, sempre consultant abans al veterinari.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Trobeu la documentació de la jove desapareguda a Sueca prop del cadàver localitzat a Llaurí

La Guàrdia Civil ha localitzat la documentació de la jove de 25 anys desapareguda a Sueca a escassa distància del cadàver trobat a Llaurí, encara pendent d’identificació oficial.

El calcer espanyol cau al 23é lloc mundial amb un 14,2 % menys de producció

El sector del calcer espanyol ha produït uns 60 milions de parells en 2025, un 14,2 % menys que en 2024, i baixa del 19é al 23é lloc del rànquing mundial, amb només el 0,24 % de la producció global.

Les compres de vivenda per estrangers es disparen un 31 % a la Comunitat Valenciana

La compravenda de vivendes per estrangers ha crescut un 31 % a la Comunitat Valenciana entre abril i juny, en un context de caiguda general del mercat i preus en màxims històrics a Espanya.

Mor ofegat un jove de 29 anys al riu Túria a Manises

Agents del GEO de la Policia Nacional han localitzat este matí el cos sense vida d’un home de 29 anys al riu Túria, al terme de Manises, després de desaparèixer ahir de vesprada quan es banyava en esta zona.

Ajudes de fins a 15.000 euros per a agricultors i ramaders afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

Els afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó rebran entre 4.000 i 6.000 euros per hectàrea agrícola, fins a 15.000 per explotació ramadera i compensacions per pèrdua d’animals i danys en equipament.

Porcelanosa redueix el benefici a 13 milions en 2025 per l’alça de l’Impost de Societats

Porcelanosa ha guanyat 13 milions d’euros en 2025, un 55 % menys que en 2024, per l’increment del tipus efectiu de l’Impost de Societats fins al 54 %. Tot i això, el grup ha mantingut la facturació entorn dels 863 milions i ha reforçat la seua expansió internacional.

André Almeida continua al marge mentre el València espera la seua decisió

André Almeida s ha tornat a entrenar dos dies seguits al marge del grup a Paterna mentre València CF i Swansea ja tenen un acord pel seu traspàs i esperen la decisió final del migcampista portugués.

CSIF exigix començar el curs amb totes les plantilles cobertes i aules condicionades

El sindicat CSIF insta Educació a garantir que l’1 de setembre tots els llocs docents estiguen coberts i que els centres educatius tinguen infraestructures i climatització en condicions adequades.
FILMOTECA D'ESTIU