Com salvar-li la vida a un gos que patix un colp de calor

Els gossos patixen molta calor durant l’estiu. | L.S.

 

 

Estem davant d’una forta onada de calor i no només hem de prendre precaucions en les persones, sinó que també els animals poden patir les conseqüències de les temperatures. La forta calor no només ens afecta a nosaltres, als gossos els afecta especialment perquè la seua temperatura corporal puja més ràpidament que la dels humans i les tècniques que ells utilitzen per refrescar-se no són molt eficaces, ja que transpiren través de la llengua o suen per davall de les potes o zones amb poc de pèl, com la panxa.

 

 

Per tot això és importantíssim que durant l’estiu estiguem pendents del nostre gos i intentem que no tinga calor, sobretot si és de pèl fosc ja que, com tots sabem, el negre absorbix més la calor. No cal dir que no hem de deixar absolutament mai el nostre gos tancat dins el cotxe amb les finestres apujades, i menys durant l’estiu. En només 10 minuts, un gos en el cotxe pot començar a patir greus danys i, amb 20 minuts, morir.

 

Els gossos més majors són més propensos a patir colps de calor que els jóvens, tot i que cap se n’escapa, i entre les races amb més perill perquè normalment ja tenen problemes de respiració pel seu morro xato hi ha el Bulldog anglés, el Bulldog francés, els Carlins, Bòxer, Pequinés, etc.

 

També cal tindre en compte si el vostre gos patix alguna cardiopatia, ja que la calor pot jugar-li una mala passada. Els símptomes més evidents d’un colp de calor passen molt ràpidament, però prèviament podem vore com el gos es mareja, alena i respira molt ràpid i no ens fa cas. Quan el seu cos arriba al límit, el gos es desmaia i entra en xoc.

 

Passejada de gossos bestial 2019

Imatge d’arxiu d’un gos passejant | Àngel Ullate

 

Què fer si el nostre gos patix un colp de calor

A partir d’ací, la ràpida reacció és clau per salvar-li la vida, i estos són els passos que heu de seguir:

 

— Anar al veterinari més pròxim, com més prompte millor, però si vegeu que vos quedeu sense temps per a salvar-lo, seguiu els següents passos i, després, porteu-lo al veterinari.

 

— Refresqueu el gos fins que la seua temperatura baixe fins als 39 graus.

 

— Si el gos estava en una zona tancada, com un cotxe, a on la temperatura era molt elevada, l’heu de traure immediatament d’allí en braços i deixar-lo en una zona amb ombra on faça menys calor.

 

— Banyeu el gos amb aigua fresca, no gelada, ja que podríem provocar-li un xoc. Per a refrescar-lo, també podem passar tovalloles humides per la zona de davall de les potes, el coll, al voltant del cap… Però no l’hem de cobrir amb tovalloles.

 

— Fer-li aire amb un ventilador o un ventall.

 

— Humitejar-li la boca amb aigua, però no forçar-lo a beure.

 

— Passar-li alcohol o un tros de gel per les aixelles, engonals i la nuca.

 

— Començar a fer-li un massatge en la part inferior de les extremitats per a afavorir-li la circulació.

 

— Si fent tot això comença a respirar bé i pareix que es troba millor, ves directe cap al veterinari.

 

Passegeu en hores de poca insolació durant estos dies. | Fabian Acidres

 

Com evitar un colp de calor en gossos?

Si no voleu haver de patir este problema, mai deixeu el vostre gos en espais tancats a on la temperatura pot pujar ràpidament, ni en situacions a on l’animal es puga estressar perquè és un factor que també ajuda a augmentar la possibilitat del colp de calor.

 

També hem d’estar molt pendents durant l’estiu que el nostre gos tinga sempre aigua i que puga posar-se en l’ombra en qualsevol moment. Eviteu les hores de màxima insolació per a eixir a passejar i, si ho feu, procureu passar per l’ombra i sempre tenint en compte que el terra crema molt i els gossos poden patir cremades greus en les potes.

 

Òbviament, eviteu que el gos còrrega i faça esforços en el carrer quan encara fa molta calor i feu que menge quan ja hagen passat les hores de calor. Si el vostre gos és de pèl clar, ho heu de tindre en compte, perquè es poden cremar fàcilment com ens pot passar a nosaltres. De fet, fins i tot, els podem posar protector solar, sempre consultant abans al veterinari.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Acampada per la vivenda a la plaça de l’Ajuntament de València després d’una manifestació

Un grup de participants en la manifestació per la vivenda d’este dissabte a València ha iniciat una acampada espontània a la plaça de l’Ajuntament, recolzada pel Sindicat d’Inquilines, després d’una marxa que ha acabat amb incidents i detinguts al Palau de les Arts.

Copete torna als entrenaments amb el València set mesos després de la lesió

El central José Copete ha tornat a exercitar-se parcialment amb el València CF set mesos després d’una lesió meniscal i sota les ordres de Javier Aguirre, que prepara el seu debut a la banqueta valencianista.

Nikola Mirotic es converteix en el tercer màxim anotador de la Eurolliga

Nikola Mirotic, ala-pivot del Valencia Basket, ha avançat Vassilis Spanoulis i ja és el tercer màxim anotador històric de la Eurolliga després dels 22 punts sumats en la victòria a la pista de l'ASVEL Villeurbanne.

Una persona detinguda pels altercats després de la protesta per la vivenda a València

Una persona ha sigut detinguda a València després dels altercats registrats en acabar la manifestació pel dret a la vivenda, en què nou policies han resultat ferits.

Incidents a València en acabar la marxa per la vivenda que crida a la vaga de novembre

Milers de persones han eixit als carrers de València per reclamar el dret a una vivenda digna, denunciar l’especulació i cridar a sumar-se a una vaga general al novembre. La protesta ha acabat amb càrregues policials, agents ferits i moments de tensió davant del Palau de Les Arts.

Huit policies ferits en els aldarulls a València després d’una protesta per la vivenda

Huit agents de la Policia Nacional han resultat ferits en els aldarulls registrats davant del Palau de Les Arts, al final d’una manifestació pel dret a la vivenda a València.

Vivas rep la Medalla d’Honor de València i l’Alta Distinció de la Generalitat enmig del seu pols amb el Govern central

El president de Ceuta acumularà dos reconeixements institucionals en la jornada del 9 d'Octubre: el màxim honor de la Generalitat Valenciana i la Medalla d'Honor de l'Ajuntament de València, després de mesos enfrontat a la gestió de Sánchez durant la crisi migratòria.

El primer somni europeu del Levante Femení complix 25 anys

Este 3 d’octubre es complixen 25 anys del debut del Levante Femení en competicions europees, com a primer equip espanyol en participar-hi el 2001. Aquella estrena en la Copa de la UEFA Femenina va obrir el camí a noves presències granotes en tornejos continentals.