Una desena d’hospitals testa el ‘software’ valencià que prediu el resultat de la cirurgia per càncer d’ovari avançat

Ejemplo de shortcode con estilo
Un total de 252 dones van ser diagnosticades en 2020, quan la taxa d'incidència es va reduir quasi 6 punts respecte a 2010

Una desena d’hospitals terciaris està testant el ‘software’ que anticipa el resultat de la cirurgia per càncer d’ovari avançat i que ha desenvolupat un equip d’investigadors i investigadores de l’Hospital General Universitari de Castelló, la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio) i la Universitat Jaume I de Castelló.

El programa informàtic, dissenyat a partir d’un model matemàtic, és capaç de predir quan l’equip quirúrgic podrà fer cirurgia òptima o no. Una cirurgia òptima erradica de manera completa el tumor, mentre que una cirurgia subòptima no aconsegueix eliminar-lo del tot. Aquesta segona situació s’associa a un percentatge de morbiditat alt i, a més, compromet el pronòstic de la pacient. D’ací la importància de poder comptar amb el ‘programari’ per a prendre les decisions adequades i minimitzar la quantitat de cirurgies subòptimes.

El programa està sent testat, entre altres, a l’Hospital General de València, Hospital Clínic Universitari de València, Hospital Vall d’Ebron, Complex Hospitalari de Navarra, Hospital 12 d’Octubre i Hospital Són Espases amb l’objectiu de realitzar una validació àmplia i robusta del model clínic i, en última instància, validar el seu ús universal com a model predictiu de la qualitat de la cirurgia de càncer d’ovari avançat, segons explica el director de la Unitat Multidisciplinària de Cirurgia Oncològica Abdomino-Pelviana de l’Hospital General *Universitari de Castelló, Antoni Llueca.

La incidència d’aquesta patologia en la Comunitat Valenciana es va situar en 9,1 casos nous per cada 100.000 habitants en 2020 (quasi 6 punts menys que en 2010, quan rondava els 15 per cada 100.000 habitants). La dada es dona a conéixer amb motiu del Dia Mundial del Càncer d’Ovari, que es commemora cada 8 de maig amb el propòsit de conscienciar sobre aquesta patologia.

Aquesta taxa d’incidència, sempre segons les dades de 2020 analitzats pel Servei d’Estudis Epidemiològics i Estadístiques Sanitàries de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions de la Conselleria de Sanitat, no presenta diferències per províncies estadísticament significatives. En canvi, sí que s’adverteix que la xifra de nous diagnòstics augmenta segons es van complint anys, sent l’edat mitjana de diagnòstic els 61.

En concret, un total de 252 dels 8.916 casos nous de càncer de 2020 van ser d’ovari, això és, quasi el 3% de tots els tumors. Per tant, sense ser un tumor dels més freqüents, la seua agressivitat el converteix en un dels quals més compromet la supervivència.

De fet, en 2020, el càncer d’ovari va ser responsable de 228 morts en la Comunitat Valenciana (quasi el 5% de totes les morts per càncer en dones, per darrere dels càncers de mama, colorectal, pulmó i pàncrees).

Equips multidisciplinaris i centre d’excel·lència i formació

Per estadiaje tumoral al diagnòstic, la supervivència empitjora a mesura que el càncer es dissemina i arriba a estadis metastàtics. D’ací la importància del diagnòstic precoç i el tractament primerenc: «Lamentablement, els símptomes són lents i inespecífics (sensació d’inflor, cansament, dolors abdominals poc definits), arribant a confondre’s amb altres situacions clíniques», ha explicat el responsable de la Unitat d’Oncologia Ginecològica de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, Santiago Domingo.

Una vegada sospitat, ha prosseguit Santiago, les proves d’imatge i analítiques són crucials per a arribar al diagnòstic, que es confirma amb biòpsies abdominals. En aquest punt, és determinant que les pacients siguen tractades en centres experimentats i per equips multidisciplinaris compostos, ens altres professionals, per anatomopatòlogues, radiòlegs i oncòlegs mèdics.

La Conselleria té reconeguts quatre centres de referència: Hospital General Universitari de Castelló, Hospital General d’Elx i, a València, Hospital Provincial i Hospital Universitari i Politècnic La Fe. Aquest últim, La Fe, està acreditat com a Centre d’Excel·lència de càncer d’ovari per la Societat Europea de Ginecologia Oncològica, que recentment també ho ha tornat a certificar com a Centre formador de subespecialitats en oncologia ginecològica.

A més, en el cas de dones d’alt risc de càncer d’ovari hereditari, i també de mama, la Conselleria ofereix el Programa de Consell Genètic en Càncer Hereditari. «Això és realment important, per l’aparició de noves estratègies terapèutiques que estan canviant el pronòstic d’aquesta malaltia en dones portadores de determinades mutacions en el tumor», ha conclòs Domingo.

Últimes notícies

Els pobles afectats per la dana Adam rebran més de tres milions

La Diputació de València ha anunciat més de tres milions d’euros per als municipis afectats per la dana Adam, a més dels 750.000 euros ja aprovats. Els bombers han fet 250 rescats terrestres i 40 aeris.

Gonorrea i clamídia augmenten a la Comunitat Valenciana

La gonorrea i la clamídia han augmentat lleugerament en 2025 a la Comunitat Valenciana. La sífilis i el limfogranuloma veneri han baixat, segons l’Institut de Salut Carlos III.

Safor i Marina Baixa necessiten ajuda, neteja i reparacions després d’Adam

Els municipis de la Safor i la Marina Baixa prioritzen l’atenció humanitària, el buidatge d’aigua i la reparació de danys. La Generalitat ha activat ajudes i coordinació per a recuperar les zones afectades.

Set tortugues nascudes a Benidorm tornen a la mar després de 14 mesos

Set tortugues bobes nascudes a Benidorm han tornat a la mar després de 14 mesos de criança a l’Oceanogràfic. El programa ha buscat reforçar les seues opcions de supervivència.

València debatrà un pressupost rècord de 1.580 milions

El ple de València debatrà el 30 d’octubre uns comptes de 1.580,35 milions d’euros per a 2027, un 11,7 % més que en 2026. La vivenda pública, les inversions urbanes i la recuperació de les pedanies figuren entre les prioritats.

Gandia impulsa una obra de un millón para reduir inundacions a Beniopa

Gandia ha presentat al MITECO un projecte d’aproximadament un milió d’euros per a reduir el risc d’inundacions al barranc de Beniopa. La proposta busca finançament europeu FEDER.

El CCE coordina el control dels cabals en rius i barrancs, segons els bombers

Un informe incorporat a la causa judicial de la dana de 2024 atribueix al Centre de Coordinació d’Emergències la coordinació del control de cabals. La província de València té 48 punts de mesurament.

Julio González, més enllà de l’escultura, al Thyssen de Màlaga

El Museo Carmen Thyssen de Málaga commemora el 150 aniversari de Julio González amb una mostra de pintura i dibuix. L’exposició es podrà visitar fins al 17 de gener de 2027.