Una desena d’hospitals testa el ‘software’ valencià que prediu el resultat de la cirurgia per càncer d’ovari avançat

Una desena d’hospitals terciaris està testant el ‘software’ que anticipa el resultat de la cirurgia per càncer d’ovari avançat i que ha desenvolupat un equip d’investigadors i investigadores de l’Hospital General Universitari de Castelló, la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio) i la Universitat Jaume I de Castelló.

El programa informàtic, dissenyat a partir d’un model matemàtic, és capaç de predir quan l’equip quirúrgic podrà fer cirurgia òptima o no. Una cirurgia òptima erradica de manera completa el tumor, mentre que una cirurgia subòptima no aconsegueix eliminar-lo del tot. Aquesta segona situació s’associa a un percentatge de morbiditat alt i, a més, compromet el pronòstic de la pacient. D’ací la importància de poder comptar amb el ‘programari’ per a prendre les decisions adequades i minimitzar la quantitat de cirurgies subòptimes.

El programa està sent testat, entre altres, a l’Hospital General de València, Hospital Clínic Universitari de València, Hospital Vall d’Ebron, Complex Hospitalari de Navarra, Hospital 12 d’Octubre i Hospital Són Espases amb l’objectiu de realitzar una validació àmplia i robusta del model clínic i, en última instància, validar el seu ús universal com a model predictiu de la qualitat de la cirurgia de càncer d’ovari avançat, segons explica el director de la Unitat Multidisciplinària de Cirurgia Oncològica Abdomino-Pelviana de l’Hospital General *Universitari de Castelló, Antoni Llueca.

La incidència d’aquesta patologia en la Comunitat Valenciana es va situar en 9,1 casos nous per cada 100.000 habitants en 2020 (quasi 6 punts menys que en 2010, quan rondava els 15 per cada 100.000 habitants). La dada es dona a conéixer amb motiu del Dia Mundial del Càncer d’Ovari, que es commemora cada 8 de maig amb el propòsit de conscienciar sobre aquesta patologia.

Aquesta taxa d’incidència, sempre segons les dades de 2020 analitzats pel Servei d’Estudis Epidemiològics i Estadístiques Sanitàries de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions de la Conselleria de Sanitat, no presenta diferències per províncies estadísticament significatives. En canvi, sí que s’adverteix que la xifra de nous diagnòstics augmenta segons es van complint anys, sent l’edat mitjana de diagnòstic els 61.

En concret, un total de 252 dels 8.916 casos nous de càncer de 2020 van ser d’ovari, això és, quasi el 3% de tots els tumors. Per tant, sense ser un tumor dels més freqüents, la seua agressivitat el converteix en un dels quals més compromet la supervivència.

De fet, en 2020, el càncer d’ovari va ser responsable de 228 morts en la Comunitat Valenciana (quasi el 5% de totes les morts per càncer en dones, per darrere dels càncers de mama, colorectal, pulmó i pàncrees).

Equips multidisciplinaris i centre d’excel·lència i formació

Per estadiaje tumoral al diagnòstic, la supervivència empitjora a mesura que el càncer es dissemina i arriba a estadis metastàtics. D’ací la importància del diagnòstic precoç i el tractament primerenc: «Lamentablement, els símptomes són lents i inespecífics (sensació d’inflor, cansament, dolors abdominals poc definits), arribant a confondre’s amb altres situacions clíniques», ha explicat el responsable de la Unitat d’Oncologia Ginecològica de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, Santiago Domingo.

Una vegada sospitat, ha prosseguit Santiago, les proves d’imatge i analítiques són crucials per a arribar al diagnòstic, que es confirma amb biòpsies abdominals. En aquest punt, és determinant que les pacients siguen tractades en centres experimentats i per equips multidisciplinaris compostos, ens altres professionals, per anatomopatòlogues, radiòlegs i oncòlegs mèdics.

La Conselleria té reconeguts quatre centres de referència: Hospital General Universitari de Castelló, Hospital General d’Elx i, a València, Hospital Provincial i Hospital Universitari i Politècnic La Fe. Aquest últim, La Fe, està acreditat com a Centre d’Excel·lència de càncer d’ovari per la Societat Europea de Ginecologia Oncològica, que recentment també ho ha tornat a certificar com a Centre formador de subespecialitats en oncologia ginecològica.

A més, en el cas de dones d’alt risc de càncer d’ovari hereditari, i també de mama, la Conselleria ofereix el Programa de Consell Genètic en Càncer Hereditari. «Això és realment important, per l’aparició de noves estratègies terapèutiques que estan canviant el pronòstic d’aquesta malaltia en dones portadores de determinades mutacions en el tumor», ha conclòs Domingo.

Últimes notícies

Roben a la casa de Largie Ramazani mentres disputava el València-Barcelona a Mestalla

Uns lladres van assaltar la vivenda de Largie Ramazani a Bétera mentres l'extrem del València jugava contra el Barcelona a Mestalla. El botí es xifra entorn de 100.000 euros en joies.

El curs escolar tanca amb més tensió: creix el malestar docent i es multipliquen les protestes

El final de curs arriba marcat per un augment del malestar del professorat i una onada de mobilitzacions en l'ensenyança pública i concertada davant la falta d'avanços en millores laborals.

Detinguda una empleada de llar a València pel furt de joies a la casa on treballava

La Policia Nacional ha detingut a València a una empleada de llar acusada de sostraure diverses joies d'or de la vivenda on treballava i vendre-les en comerços de compravenda per més de 1.500 euros.

El professorat valencià entra en la seua tercera setmana de vaga indefinida amb una nova proposta sindical

El professorat de l'ensenyança pública no universitària de la Comunitat Valenciana afronta la seua tercera setmana de vaga indefinida mentres els sindicats preparen una nova proposta per a intentar reobrir la negociació amb Educació.

Cel buidat i temperatures sense grans canvis en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta l'inici de la setmana amb cels poc nuvolosos o buidats, temperatures sense grans canvis i vent fluix de direcció variable que girarà a este.

Mor una persona i tres resulten ferides en precipitar-se un cotxe per un bancal en la CV-70 a Polop

Una persona ha mort i tres han resultat ferides després que un cotxe s'isquera de la carretera CV-70, a l'altura de Polop, i caiguera per un bancal amb uns 150 metres de desnivell.

Dani Parejo s’acomiada del Vila-real després de sis anys que qualifica de meravellosos

Dani Parejo va disputar el seu últim partit amb el Vila-real, es va mostrar orgullós dels seus sis anys en el club i va confessar que vol continuar jugant mentres decidix el seu futur amb calma.

El Vila-real castiga l’Atlètic amb una primera part letal (4-1)

El Vila-real marxa al descans amb un contundent 4-1 davant l'Atlètic gràcies a la seua eficàcia al contraatac, amb gols de Parell, Ayoze, Mikautadze i Pape Gueye.