10.8 C
València
Dijous, 11 desembre, 2025

Una desena d’hospitals testa el ‘software’ valencià que prediu el resultat de la cirurgia per càncer d’ovari avançat

Una desena d’hospitals terciaris està testant el ‘software’ que anticipa el resultat de la cirurgia per càncer d’ovari avançat i que ha desenvolupat un equip d’investigadors i investigadores de l’Hospital General Universitari de Castelló, la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio) i la Universitat Jaume I de Castelló.

El programa informàtic, dissenyat a partir d’un model matemàtic, és capaç de predir quan l’equip quirúrgic podrà fer cirurgia òptima o no. Una cirurgia òptima erradica de manera completa el tumor, mentre que una cirurgia subòptima no aconsegueix eliminar-lo del tot. Aquesta segona situació s’associa a un percentatge de morbiditat alt i, a més, compromet el pronòstic de la pacient. D’ací la importància de poder comptar amb el ‘programari’ per a prendre les decisions adequades i minimitzar la quantitat de cirurgies subòptimes.

El programa està sent testat, entre altres, a l’Hospital General de València, Hospital Clínic Universitari de València, Hospital Vall d’Ebron, Complex Hospitalari de Navarra, Hospital 12 d’Octubre i Hospital Són Espases amb l’objectiu de realitzar una validació àmplia i robusta del model clínic i, en última instància, validar el seu ús universal com a model predictiu de la qualitat de la cirurgia de càncer d’ovari avançat, segons explica el director de la Unitat Multidisciplinària de Cirurgia Oncològica Abdomino-Pelviana de l’Hospital General *Universitari de Castelló, Antoni Llueca.

La incidència d’aquesta patologia en la Comunitat Valenciana es va situar en 9,1 casos nous per cada 100.000 habitants en 2020 (quasi 6 punts menys que en 2010, quan rondava els 15 per cada 100.000 habitants). La dada es dona a conéixer amb motiu del Dia Mundial del Càncer d’Ovari, que es commemora cada 8 de maig amb el propòsit de conscienciar sobre aquesta patologia.

Aquesta taxa d’incidència, sempre segons les dades de 2020 analitzats pel Servei d’Estudis Epidemiològics i Estadístiques Sanitàries de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions de la Conselleria de Sanitat, no presenta diferències per províncies estadísticament significatives. En canvi, sí que s’adverteix que la xifra de nous diagnòstics augmenta segons es van complint anys, sent l’edat mitjana de diagnòstic els 61.

En concret, un total de 252 dels 8.916 casos nous de càncer de 2020 van ser d’ovari, això és, quasi el 3% de tots els tumors. Per tant, sense ser un tumor dels més freqüents, la seua agressivitat el converteix en un dels quals més compromet la supervivència.

De fet, en 2020, el càncer d’ovari va ser responsable de 228 morts en la Comunitat Valenciana (quasi el 5% de totes les morts per càncer en dones, per darrere dels càncers de mama, colorectal, pulmó i pàncrees).

Equips multidisciplinaris i centre d’excel·lència i formació

Per estadiaje tumoral al diagnòstic, la supervivència empitjora a mesura que el càncer es dissemina i arriba a estadis metastàtics. D’ací la importància del diagnòstic precoç i el tractament primerenc: “Lamentablement, els símptomes són lents i inespecífics (sensació d’inflor, cansament, dolors abdominals poc definits), arribant a confondre’s amb altres situacions clíniques”, ha explicat el responsable de la Unitat d’Oncologia Ginecològica de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, Santiago Domingo.

Una vegada sospitat, ha prosseguit Santiago, les proves d’imatge i analítiques són crucials per a arribar al diagnòstic, que es confirma amb biòpsies abdominals. En aquest punt, és determinant que les pacients siguen tractades en centres experimentats i per equips multidisciplinaris compostos, ens altres professionals, per anatomopatòlogues, radiòlegs i oncòlegs mèdics.

La Conselleria té reconeguts quatre centres de referència: Hospital General Universitari de Castelló, Hospital General d’Elx i, a València, Hospital Provincial i Hospital Universitari i Politècnic La Fe. Aquest últim, La Fe, està acreditat com a Centre d’Excel·lència de càncer d’ovari per la Societat Europea de Ginecologia Oncològica, que recentment també ho ha tornat a certificar com a Centre formador de subespecialitats en oncologia ginecològica.

A més, en el cas de dones d’alt risc de càncer d’ovari hereditari, i també de mama, la Conselleria ofereix el Programa de Consell Genètic en Càncer Hereditari. “Això és realment important, per l’aparició de noves estratègies terapèutiques que estan canviant el pronòstic d’aquesta malaltia en dones portadores de determinades mutacions en el tumor”, ha conclòs Domingo.

Últimes notícies

El Congrés suspén a Ábalos de drets i deures com a diputat després de l’acte ferm del Suprem

La Mesa del Congrés ha acordat la suspensió de José Luis Ábalos després que el Tribunal Suprem haja confirmat el seu processament. La mesura aplica l'article 21.2 del Reglament i implica la pèrdua de prerrogatives i percepcions econòmiques.

L’Ajuntament d’Alacant ha aprovat l’ajuda de 300 euros per cada fill nascut en 2025

Alacant ha aprovat la resolució provisional de les ajudes per naixement de 2025: 300 euros per fill i 100.000 euros de dotació. 332 famílies ja assignades i la resta es pagarà amb càrrec a 2026 si complix les bases.

Camps demana a Pérez Llorca la data del congrés regional del PPCV

El expresident ha demanat al secretari general del PPCV que concrete el calendari del congrés regional i explique per què no s'ha convocat. També reclama garanties perquè els aspirants puguen dirigir-se a la militància.

L’acusació readmesa en la causa de la DANA demana anul·lar la instrucció des de setembre

L'Audiència de València va estimar el recurs i va readmetre a l'acusació particular. Després d'això, ha demanat anul·lar l'actuat entre el 4 de setembre i el 10 de desembre o repetir les diligències.

El PSPV demana el nom del funcionari que suposadament va esborrar missatges del mòbil de Conca

El PSPV-PSOE ha anunciat que sol·licitarà identificar al funcionari que va fer el canvi de mòbil de José Manuel Cuenca, després del qual es van perdre mesos de missatges. Reclama també l'acte administratiu i el llistat de crides per a aclarir decisions durant la DANA.

Lorenzo Silva, Premi Alacant Noir 2025 per la seua trajectòria en la ficció policial

Lorenzo Silva rebrà el Premi Alacant Noir 2025 en reconeixement a la seua trajectòria en la ficció policial. El lliurament està previst el 18 de desembre a casa Mediterrani.

Ha mort un conductor de 24 anys després de ser atropellat en eixir del seu cotxe en l’AP-7 a Dénia

Un jove de 24 anys ha mort en ser atropellat després de baixar-se del seu cotxe en l'AP-7 a l'altura de Dénia. El succés, en el km 602 sentit València, ha provocat retencions.

Terra Nullius inaugura Fragments amb una mirada crítica a les infraestructures energètiques

Terra Nullius, d'Andreu Esteban, obri la quinta edició de Fragments amb una anàlisi visual sobre com el desplegament energètic reconfigura el paisatge valencià. La mostra s'inaugura l'11 de desembre i podrà visitar-se fins al 8 de febrer a la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset.