Una desena d’hospitals testa el ‘software’ valencià que prediu el resultat de la cirurgia per càncer d’ovari avançat

Una desena d’hospitals terciaris està testant el ‘software’ que anticipa el resultat de la cirurgia per càncer d’ovari avançat i que ha desenvolupat un equip d’investigadors i investigadores de l’Hospital General Universitari de Castelló, la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio) i la Universitat Jaume I de Castelló.

El programa informàtic, dissenyat a partir d’un model matemàtic, és capaç de predir quan l’equip quirúrgic podrà fer cirurgia òptima o no. Una cirurgia òptima erradica de manera completa el tumor, mentre que una cirurgia subòptima no aconsegueix eliminar-lo del tot. Aquesta segona situació s’associa a un percentatge de morbiditat alt i, a més, compromet el pronòstic de la pacient. D’ací la importància de poder comptar amb el ‘programari’ per a prendre les decisions adequades i minimitzar la quantitat de cirurgies subòptimes.

El programa està sent testat, entre altres, a l’Hospital General de València, Hospital Clínic Universitari de València, Hospital Vall d’Ebron, Complex Hospitalari de Navarra, Hospital 12 d’Octubre i Hospital Són Espases amb l’objectiu de realitzar una validació àmplia i robusta del model clínic i, en última instància, validar el seu ús universal com a model predictiu de la qualitat de la cirurgia de càncer d’ovari avançat, segons explica el director de la Unitat Multidisciplinària de Cirurgia Oncològica Abdomino-Pelviana de l’Hospital General *Universitari de Castelló, Antoni Llueca.

La incidència d’aquesta patologia en la Comunitat Valenciana es va situar en 9,1 casos nous per cada 100.000 habitants en 2020 (quasi 6 punts menys que en 2010, quan rondava els 15 per cada 100.000 habitants). La dada es dona a conéixer amb motiu del Dia Mundial del Càncer d’Ovari, que es commemora cada 8 de maig amb el propòsit de conscienciar sobre aquesta patologia.

Aquesta taxa d’incidència, sempre segons les dades de 2020 analitzats pel Servei d’Estudis Epidemiològics i Estadístiques Sanitàries de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions de la Conselleria de Sanitat, no presenta diferències per províncies estadísticament significatives. En canvi, sí que s’adverteix que la xifra de nous diagnòstics augmenta segons es van complint anys, sent l’edat mitjana de diagnòstic els 61.

En concret, un total de 252 dels 8.916 casos nous de càncer de 2020 van ser d’ovari, això és, quasi el 3% de tots els tumors. Per tant, sense ser un tumor dels més freqüents, la seua agressivitat el converteix en un dels quals més compromet la supervivència.

De fet, en 2020, el càncer d’ovari va ser responsable de 228 morts en la Comunitat Valenciana (quasi el 5% de totes les morts per càncer en dones, per darrere dels càncers de mama, colorectal, pulmó i pàncrees).

Equips multidisciplinaris i centre d’excel·lència i formació

Per estadiaje tumoral al diagnòstic, la supervivència empitjora a mesura que el càncer es dissemina i arriba a estadis metastàtics. D’ací la importància del diagnòstic precoç i el tractament primerenc: «Lamentablement, els símptomes són lents i inespecífics (sensació d’inflor, cansament, dolors abdominals poc definits), arribant a confondre’s amb altres situacions clíniques», ha explicat el responsable de la Unitat d’Oncologia Ginecològica de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, Santiago Domingo.

Una vegada sospitat, ha prosseguit Santiago, les proves d’imatge i analítiques són crucials per a arribar al diagnòstic, que es confirma amb biòpsies abdominals. En aquest punt, és determinant que les pacients siguen tractades en centres experimentats i per equips multidisciplinaris compostos, ens altres professionals, per anatomopatòlogues, radiòlegs i oncòlegs mèdics.

La Conselleria té reconeguts quatre centres de referència: Hospital General Universitari de Castelló, Hospital General d’Elx i, a València, Hospital Provincial i Hospital Universitari i Politècnic La Fe. Aquest últim, La Fe, està acreditat com a Centre d’Excel·lència de càncer d’ovari per la Societat Europea de Ginecologia Oncològica, que recentment també ho ha tornat a certificar com a Centre formador de subespecialitats en oncologia ginecològica.

A més, en el cas de dones d’alt risc de càncer d’ovari hereditari, i també de mama, la Conselleria ofereix el Programa de Consell Genètic en Càncer Hereditari. «Això és realment important, per l’aparició de noves estratègies terapèutiques que estan canviant el pronòstic d’aquesta malaltia en dones portadores de determinades mutacions en el tumor», ha conclòs Domingo.

Últimes notícies

Juliol comença amb núvols en l’interior i oratge estable a la Comunitat Valenciana

L’inici de juliol arriba a la Comunitat Valenciana amb núvols d’evolució en zones de l’interior, lleuger descens tèrmic al nord de Castelló i pocs canvis en la resta del territori.

El Levante començarà LaLiga amb dos desplaçaments i Betis i Barça com a primers rivals a Orriols

El Levante iniciarà LaLiga EA Sports 26-27 fora de casa contra l’Espanyol, encadenarà dos partits a domicili i estrenarà el Ciutat davant Betis i Barça. El derbi amb el València arribarà en gener a Orriols i es tancarà la Lliga contra el Celta.

L’Elx començarà la Lliga al camp del Deportivo, on va celebrar l’ascens fa un any

L’Elx iniciarà la Lliga 2026-27 al camp del Deportivo de La Coruña, escenari del seu ascens, i la tancarà al Martínez Valero davant el Racing de Santander.

El Valencia arrancarà la Lliga contra el Betis a Mestalla i s’acomiadarà de l’estadi davant l’Elx

El Valencia començarà la Lliga 2026-2027 a Mestalla contra el Betis el 15 o 16 d’agost i jugarà l’últim partit oficial a l’actual estadi davant l’Elx en la penúltima jornada, abans de tancar la competició a El Sadar.

El Villarreal començarà la Lliga 2026/27 a Santander i la tancarà a Sant Sebastià

El Villarreal ha conegut el seu calendari de Lliga 2026/27, amb un inici marcat per tres jornades seguides com a visitant per les obres a l’estadi de la Ceràmica i un tram inicial carregat de derbis i duels davant els grans.

Un incendi en una nau d’Aspe arrasa la instal·lació i crema una zona de muntanya pròxima

Els bombers del Consorci Provincial d’Alacant treballen per a apagar un incendi en una nau industrial d’Aspe que s’ha estès a una zona de muntanya pròxima i ha deixat la instal·lació molt afectada.

Mig milió d’euros valencians per a ajuda d’emergència a Veneçuela després dels terratrémols

La Generalitat ha posat en marxa un paquet extraordinari de 500.000 euros per a assistència bàsica a Veneçuela, a més de reforçar l’enviament d’equips de rescat i personal especialitzat des de la Comunitat Valenciana.

147 anys i mig de presó per als 14 acusats d’introduir cocaïna pel Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 persones a 147 anys i mig de presó i multes de 784,6 milions d’euros per un alijo de cocaïna interceptat en un contenidor al Port de València en 2020, després que el TSJCV anul·lara una absolució prèvia i ordenara valorar els missatges de Sky ECC.