Una desena d’hospitals testa el ‘software’ valencià que prediu el resultat de la cirurgia per càncer d’ovari avançat

Una desena d’hospitals terciaris està testant el ‘software’ que anticipa el resultat de la cirurgia per càncer d’ovari avançat i que ha desenvolupat un equip d’investigadors i investigadores de l’Hospital General Universitari de Castelló, la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio) i la Universitat Jaume I de Castelló.

El programa informàtic, dissenyat a partir d’un model matemàtic, és capaç de predir quan l’equip quirúrgic podrà fer cirurgia òptima o no. Una cirurgia òptima erradica de manera completa el tumor, mentre que una cirurgia subòptima no aconsegueix eliminar-lo del tot. Aquesta segona situació s’associa a un percentatge de morbiditat alt i, a més, compromet el pronòstic de la pacient. D’ací la importància de poder comptar amb el ‘programari’ per a prendre les decisions adequades i minimitzar la quantitat de cirurgies subòptimes.

El programa està sent testat, entre altres, a l’Hospital General de València, Hospital Clínic Universitari de València, Hospital Vall d’Ebron, Complex Hospitalari de Navarra, Hospital 12 d’Octubre i Hospital Són Espases amb l’objectiu de realitzar una validació àmplia i robusta del model clínic i, en última instància, validar el seu ús universal com a model predictiu de la qualitat de la cirurgia de càncer d’ovari avançat, segons explica el director de la Unitat Multidisciplinària de Cirurgia Oncològica Abdomino-Pelviana de l’Hospital General *Universitari de Castelló, Antoni Llueca.

La incidència d’aquesta patologia en la Comunitat Valenciana es va situar en 9,1 casos nous per cada 100.000 habitants en 2020 (quasi 6 punts menys que en 2010, quan rondava els 15 per cada 100.000 habitants). La dada es dona a conéixer amb motiu del Dia Mundial del Càncer d’Ovari, que es commemora cada 8 de maig amb el propòsit de conscienciar sobre aquesta patologia.

Aquesta taxa d’incidència, sempre segons les dades de 2020 analitzats pel Servei d’Estudis Epidemiològics i Estadístiques Sanitàries de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions de la Conselleria de Sanitat, no presenta diferències per províncies estadísticament significatives. En canvi, sí que s’adverteix que la xifra de nous diagnòstics augmenta segons es van complint anys, sent l’edat mitjana de diagnòstic els 61.

En concret, un total de 252 dels 8.916 casos nous de càncer de 2020 van ser d’ovari, això és, quasi el 3% de tots els tumors. Per tant, sense ser un tumor dels més freqüents, la seua agressivitat el converteix en un dels quals més compromet la supervivència.

De fet, en 2020, el càncer d’ovari va ser responsable de 228 morts en la Comunitat Valenciana (quasi el 5% de totes les morts per càncer en dones, per darrere dels càncers de mama, colorectal, pulmó i pàncrees).

Equips multidisciplinaris i centre d’excel·lència i formació

Per estadiaje tumoral al diagnòstic, la supervivència empitjora a mesura que el càncer es dissemina i arriba a estadis metastàtics. D’ací la importància del diagnòstic precoç i el tractament primerenc: «Lamentablement, els símptomes són lents i inespecífics (sensació d’inflor, cansament, dolors abdominals poc definits), arribant a confondre’s amb altres situacions clíniques», ha explicat el responsable de la Unitat d’Oncologia Ginecològica de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, Santiago Domingo.

Una vegada sospitat, ha prosseguit Santiago, les proves d’imatge i analítiques són crucials per a arribar al diagnòstic, que es confirma amb biòpsies abdominals. En aquest punt, és determinant que les pacients siguen tractades en centres experimentats i per equips multidisciplinaris compostos, ens altres professionals, per anatomopatòlogues, radiòlegs i oncòlegs mèdics.

La Conselleria té reconeguts quatre centres de referència: Hospital General Universitari de Castelló, Hospital General d’Elx i, a València, Hospital Provincial i Hospital Universitari i Politècnic La Fe. Aquest últim, La Fe, està acreditat com a Centre d’Excel·lència de càncer d’ovari per la Societat Europea de Ginecologia Oncològica, que recentment també ho ha tornat a certificar com a Centre formador de subespecialitats en oncologia ginecològica.

A més, en el cas de dones d’alt risc de càncer d’ovari hereditari, i també de mama, la Conselleria ofereix el Programa de Consell Genètic en Càncer Hereditari. «Això és realment important, per l’aparició de noves estratègies terapèutiques que estan canviant el pronòstic d’aquesta malaltia en dones portadores de determinades mutacions en el tumor», ha conclòs Domingo.

Últimes notícies

Ayora reforça serveis socials i atenció a la dependència amb 2,5 milions de la Generalitat

La Conselleria de Serveis Socials ha destinat 2,49 milions d’euros a recursos bàsics i especialitzats d’Ayora mitjançant el contracte programa, amb inversions destacades en residències, atenció domiciliària i parcs accessibles.

Avís de crescudes sobtades en barrancs i rius menuts de Castelló este divendres

La Confederación Hidrográfica del Ebro ha alertat de possibles crescudes sobtades en barrancs i cursos menuts de Castelló i altres províncies per la vesprada d'este divendres, davant els avisos grocs per pluges intenses i tempestes de l'Aemet.

STAS denuncia que el reforç de vigilància forestal arriba massa tard

La secció sindical de STAS en Vaersa a València ha acusat la Generalitat d’improvisar en el reforç de la vigilància forestal, que arriba en ple agost, i ha criticat les condicions laborals dels brigadistes. El sindicat dona suport a la incorporació de 122 efectius però no descarta mobilitzacions ni una possible vaga.

Paterna demana tancar el Parc del Túria i la Vallesa durant l’eclipsi solar

L’Ajuntament de Paterna ha sol·licitat a la Generalitat Valenciana el tancament preventiu del Parc Natural del Túria i de l’entorn de la Vallesa durant l’eclipsi solar del 12 d’agost, davant la previsió d’una elevada afluència de visitants i per risc d’incendis.

Alfondeguilla dedicarà un carrer a Moncofa per l’ajuda en l’incendi de la Vall d’Uixó

Alfondeguilla ha aprovat dedicar l’actual carrer Herrero Tejedor a Moncofa com a agraïment per l’acollida dels evacuats durant l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que va obligar a desallotjar el municipi durant sis dies.

Risc màxim d’incendis en la Comunitat per a la jornada de l’eclipsi solar

La Generalitat ha declarat el nivell 3 de preemergència per risc màxim d’incendis el 12 d’agost, coincidint amb l’eclipsi solar, amb el tancament de nombrosos parcs naturals i fortes restriccions a l’ús del foc i a les acampades.

Compromís exigix que Pérez Llorca explique en Les Corts l’acollida de menors migrants

Compromís ha sol·licitat la compareixença urgent de Juanfran Pérez Llorca i Elena Albalat en la Diputació Permanent per a explicar els recursos que la Generalitat destina a l’acollida de menors migrants no acompanyats. El grup critica la posició de Vox i reclama que la Comunitat Valenciana complisca la normativa i actue amb humanitat.

Educació crea quasi 4.800 places d’FP en empresa a la Comunitat Valenciana

Educació ha impulsat 4.765 places de Formació en Empresa per al curs 2025-2026 a la Comunitat Valenciana, per a reforçar el vincle entre FP i mercat laboral. El pla es basa en quasi 1.800 empreses prospectades i informes per a planificar l’oferta de 2026-2027.
FILMOTECA D'ESTIU