L’OMS confirma 18 atacs a Ucraïna contra centres sanitaris

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha confirmat que almenys 10 persones han mort i 16 han resultat ferides en 18 atacs a Ucraïna contra centres sanitaris i ambulàncies, entre els quals es troba un hospital infantil.

El president d’Ucraïna, Volodymyr Zelenski, ha dit que hi havia xiquets sota els enderrocs. Un atac dut a terme per les tropes russes, abans que s’acabara l’alto-el-foc en els corredors humanitaris habilitats perquè milers d’ucraïnesos abandonaren les principals ciutats.

«Aquests atacs priven a comunitats senceres d’atenció sanitària», ha advertit el director general de l’OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus. Per això, ha tornat a demanar a Rússia que resolga «aquesta crisi de manera pacífica» i que «permeta l’accés segur i sense traves de l’ajuda humanitària als qui la necessiten». «Una resolució pacífica és possible», ha insistit.

Segons ha apuntat el director executiu del Programa d’Emergències de l’OMS, Michael Ryan, fins a «1.000 centres de salut de diferent grandària estan en primera línia de la guerra o a menys de 10 quilòmetres». «Així que, en efecte, el sistema sanitari s’està veient embolicat en aquest conflicte», ha precisat.

Abandonats per les autoritats


De fet, ha alertat que «alguns hospitals estan sent abandonats per les autoritats ucraïneses perquè senzillament no poden funcionar i s’intenta traslladar l’equip hospitalari i traslladar als metges i a les infermeres».

«S’està convertint en una resposta sanitària extremadament complexa. Enviar subministraments als hospitals està molt bé, però els hospitals necessiten energia. Necessiten aigua neta. Necessiten enginyers per a poder ajudar. Necessiten combustible», ha ressaltat Ryan.


Malalties infeccioses


Igualment, l’expert de l’OMS ha avisat que les condicions que s’estan produint amb la guerra a Ucraïna «són els pitjors ingredients possibles per a l’amplificació i propagació de malalties infeccioses».

«No importa si és COVID-19, no importa si és pòlio, no importa si és pallola… Poses a aqueixa quantitat de gent desesperada, dones i xiquets amuntegats, gent en soterranis, gent estressada, gent que no menja, que no dorm… Aquestes són les condicions en les quals els sistemes immunològics són febles, les defenses de la gent són baixes. Les malalties infeccioses poden arrasar amb les poblacions d’aquesta manera. Ho hem vist i ho continuem veient», ha argumentat Ryan.


Refugiats


Tedros ha detallat que alguns dels problemes de salut que estan observant en les més de 2 milions de persones refugiades procedents d’Ucraïna són «la hipotèrmia i la congelació, les malalties respiratòries, la falta de tractament per a les malalties cardiovasculars i el càncer, i els problemes de salut mental».

Fins ara, l’OMS ha entregat 81 tones mètriques de subministraments i està establint una reserva de subministraments per als centres sanitaris de tota Ucraïna, especialment en les zones més afectades.

«Ahir vam entregar 5 tones mètriques de subministraments mèdics a Kíev per a donar suport a l’atenció quirúrgica de 150 pacients i altres subministraments per a gestionar una sèrie de patologies per a 45.000 persones durant un mes. Hui es distribuiran més subministraments, i tenim 400 metres cúbics de subministraments a l’espera de ser transportats a Ucraïna des del nostre centre logístic a Dubai», ha subratllat Tedros.

Últimes notícies

València tanca parcs i jardins per l’avís taronja per pluges i tempestes

L’Ajuntament de València ha activat el Cecopal, tanca parcs i jardins des de les 12 hores i reforça la vigilància al litoral per l’avís taronja per pluges i tempestes.

Olocau, Marines i Gàtova exigixen un tallafoc continu a la CV-25 per a protegir la Calderona

Els ajuntaments d’Olocau, Marines i Gàtova han registrat una petició conjunta a la Generalitat perquè execute íntegrament l’àrea tallafoc d’Orden 1 prevista al voltant de la carretera CV-25, clau per a la defensa de la Serra Calderona.

Detinguda a Alacant una cuidadora per sostraure 40.800 euros a un matrimoni octogenari

Una cuidadora de 26 anys ha sigut detinguda a Alacant per efectuar, presumptament, 110 extraccions amb la targeta d’un matrimoni octogenari, per un total de 40.800 euros. La Policia Nacional l’ha interceptada quan eixia de casa de les víctimes amb diners en efectiu acabats de traure.

Les infermeres valencianes reclamen reforços urgents davant la crisi assistencial a Ceuta

El CECOVA demana reforços immediats d'infermeria i un contingent estatal per a donar resposta a l'emergència sanitària de Ceuta i evitar la sobrecàrrega de les plantilles.

Estrella Morente tanca la programació de Sagunt a Escena al Teatre Romà

La cantaora Estrella Morente clourà este dissabte la programació escènica del Teatre Romà de Sagunt, mentres l’Off Romà oferix dos muntatges de circ a la ciutat.

Requena reunirà per primera vegada Plácido Domingo, Ainhoa Arteta i Antonio Gandía en una gala lírica

Plácido Domingo, Ainhoa Arteta i Antonio Gandía actuaran junts per primera vegada este diumenge a Requena, en una gala de zarzuela del Festival Internacional de Música la Vendimia y el Vino. El concert se celebrarà al Teatre Principal a les 22.00 hores, dins de la Fira i Festa de la Verema.

Cauen tres butroners que havien furtat 120.000 euros en bancs de Montserrat i Benetússer

La Guàrdia Civil ha detingut tres butroners quan preparaven un nou assalt a Benifaió, després d’haver furtat més de 120.000 euros en sucursals de Montserrat i Benetússer. Dos dels arrestats han ingressat ja a la presó per ordre judicial.

Nit històrica a València amb una mínima sufocant de 30,9 graus

València ha viscut la nit més càlida des que hi ha registres, amb una mínima de 30,9 graus, i altres punts de la Comunitat Valenciana també han marcat valors excepcionals. Aemet ha indicat que les dades són provisionals i que la mínima podria baixar si es registren tempestes de vesprada.