Denuncien que els països de Mercosur van acaparar fins al 61% de cítrics amb plagues des de tercers països

La Unió de Llauradors denuncia que els països de Mercosur van acaparar el 61% de les intercepcions en frontera de la UE de cítrics procedents de països tercers amb plagues fins al mes de maig, dels quals el Brasil va tindre més del 53%.

En els cinc primers mesos de l’any, el Brasil ha tingut ja 30 intercepcions sobre un total de 57 i l’Argentina té 2. Un altre estat associat a Mercosur com és Colòmbia té 3 intercepcions.

La Unió creu que ratificar l’acord entre la UE i Mercosur és un greu error, perquè no existeixen estudis profunds ni rigorosos d’impacte sobre els efectes que causaria en el nostre sector agrari. Els estudis generals realitzats fins hui sobre les conseqüències de l’acord amb Mercosur són poc concrets i no analitzen per exemple el cultiu dels cítrics, ni tampoc tenen en compte la incidència per països comunitaris.

En aquest sentit Carles Peris, secretari general de la Unió, assenyala que “tot el que siguen acords sense reciprocitat en l’ús de matèries actives, sense adquirir els compromisos de reducció que planteja l’estratègia europea De la granja a la taula i sense ordenació quant als períodes d’importació, perquè no solapen a les produccions europees que no siguen deficitàries, és caure en els mateixos errors de sempre que causen sempre un enorme impacte negatiu al sector”.

En els últims anys s’ha produït a més un creixement de les importacions de països tercers de l’hemisferi sud a la Unió Europea malgrat no existir encara protocols segurs, per la qual cosa segons el parer de l’organització agrària caldria augmentar el control en l’entrada de mercaderies que puguen contindre plagues, com és el cas de la taca negra o el cancro en els cítrics provinents d’eixos països en general.

També cal assenyalar que els països de Mercosur no empren els mateixos estàndards de producció, com denuncia i reivindica des de fa temps la Unió. Mercosur se situa per damunt de la mitjana europea en quantitat i nombre de substàncies actives utilitzades. Així, d’un total de 508 substàncies analitzades en un estudi publicat per Environmental Health en 2019, el 44% d’elles estaven prohibides o en procés d’estar-ho a la UE.

Les intercepcions augmenten un 24% sobre les del passat any

Quan encara falten set mesos per a computar totes les dades d’intercepcions, ja se superen en un 24% les dades del passat any, per la qual cosa si no es frena la tendència, podria batre’s un rècord negatiu a la fi de 2022.

Un altre aspecte interessant de l’anàlisi de les dades fa referència a les 10 intercepcions procedents de la Xina, 6 dels quals són del fong Phyllosticta citricarpa que causa la temuda malaltia de la taca negra o ‘black espot’. La meitat de les intercepcions d’aquesta plaga letal provenien de la Xina fins al maig passat.
També hi ha una intercepció de Phyllosticta citricarpa procedent dels Estats Units, circumstància que hauria de servir per a augmentar i millorar els actuals controls de les seues importacions.

Últimes notícies

Diana Morant anuncia que vol optar a la Presidència de la Generalitat

Diana Morant ha avançat davant del Comité Federal del PSOE que es presentarà a les primàries del PSPV per a ser candidata a la Presidència de la Generalitat Valenciana tan prompte com s'òbriga el procés intern.

Oltra anima a frenar l’extrema dreta: si la gent no vol, no arribaran al poder

Mónica Oltra assegura en un acte a València que l’arribada de l’extrema dreta al poder no és inevitable i defensa que la democràcia ha de tornar a posar el poble al centre.

Baldoví reclama eleccions anticipades i acusa el Consell de no estar a l’alçada del poble valencià

El president del Consell Nacional de Més-Compromís, Joan Baldoví, ha demanat eleccions autonòmiques anticipades en considerar que el poble valencià és digne i mereix un govern decent. L’òrgan ha aprovat una resolució que reclama la dimissió del Consell del PP, sustentat per Vox, i la convocatòria immediata d’eleccions.

Confiscat un tonyina roig de 250 quilos de pesca furtiva davant la costa de la Vila Joiosa

La Guàrdia Civil ha intervingut un tonyina roig d’uns 250 quilos capturat presumptament de manera furtiva davant de la Vila Joiosa, el primer dia de la temporada, i ha tramitat cinc denúncies contra el patró.

El nou monoplaça híbrid de la UPV es prepara per a dominar la Formula Student europea

L’equip Formula Student de la Universitat Politècnica de València ha presentat el FSUPV-14, el seu primer monoplaça híbrid, amb tracció elèctrica davantera i nou paquet aerodinàmic, per a aspirar al número u mundial.

Isaac Noguera s’acomiada del València Basket agraït després d’un any dur a nivell personal

L’escorta català Isaac Noguera ha anunciat la seua eixida del València Basket amb un missatge en xarxes on es mostra feliç i agraït per una temporada històrica del club, però alhora difícil en l’àmbit personal.

Intervenen 80 quilos de cocaïna i armes a València en una macrooperació antidroga

La Policia Nacional ha intervingut a València 80 quilos de cocaïna, dos armes de foc i abundant munició en l’última fase d’una macrooperació estatal contra el tràfic de drogues a gran escala iniciada el 2024.

Detingut a Elx per agredir una sanitària mentre l’atenien en Urgències

La Policia Nacional ha detingut a Elx un home de 43 anys per agredir presumptament una treballadora sanitària en un hospital públic mentres era atés en el servici d’urgències. El cas s’investiga com un delicte d’atemptat contra agent de l’autoritat en ser empleada pública.