12.3 C
València
Dilluns, 2 febrer, 2026

Denuncien que els països de Mercosur van acaparar fins al 61% de cítrics amb plagues des de tercers països

La Unió de Llauradors denuncia que els països de Mercosur van acaparar el 61% de les intercepcions en frontera de la UE de cítrics procedents de països tercers amb plagues fins al mes de maig, dels quals el Brasil va tindre més del 53%.

En els cinc primers mesos de l’any, el Brasil ha tingut ja 30 intercepcions sobre un total de 57 i l’Argentina té 2. Un altre estat associat a Mercosur com és Colòmbia té 3 intercepcions.

La Unió creu que ratificar l’acord entre la UE i Mercosur és un greu error, perquè no existeixen estudis profunds ni rigorosos d’impacte sobre els efectes que causaria en el nostre sector agrari. Els estudis generals realitzats fins hui sobre les conseqüències de l’acord amb Mercosur són poc concrets i no analitzen per exemple el cultiu dels cítrics, ni tampoc tenen en compte la incidència per països comunitaris.

En aquest sentit Carles Peris, secretari general de la Unió, assenyala que “tot el que siguen acords sense reciprocitat en l’ús de matèries actives, sense adquirir els compromisos de reducció que planteja l’estratègia europea De la granja a la taula i sense ordenació quant als períodes d’importació, perquè no solapen a les produccions europees que no siguen deficitàries, és caure en els mateixos errors de sempre que causen sempre un enorme impacte negatiu al sector”.

En els últims anys s’ha produït a més un creixement de les importacions de països tercers de l’hemisferi sud a la Unió Europea malgrat no existir encara protocols segurs, per la qual cosa segons el parer de l’organització agrària caldria augmentar el control en l’entrada de mercaderies que puguen contindre plagues, com és el cas de la taca negra o el cancro en els cítrics provinents d’eixos països en general.

També cal assenyalar que els països de Mercosur no empren els mateixos estàndards de producció, com denuncia i reivindica des de fa temps la Unió. Mercosur se situa per damunt de la mitjana europea en quantitat i nombre de substàncies actives utilitzades. Així, d’un total de 508 substàncies analitzades en un estudi publicat per Environmental Health en 2019, el 44% d’elles estaven prohibides o en procés d’estar-ho a la UE.

Les intercepcions augmenten un 24% sobre les del passat any

Quan encara falten set mesos per a computar totes les dades d’intercepcions, ja se superen en un 24% les dades del passat any, per la qual cosa si no es frena la tendència, podria batre’s un rècord negatiu a la fi de 2022.

Un altre aspecte interessant de l’anàlisi de les dades fa referència a les 10 intercepcions procedents de la Xina, 6 dels quals són del fong Phyllosticta citricarpa que causa la temuda malaltia de la taca negra o ‘black espot’. La meitat de les intercepcions d’aquesta plaga letal provenien de la Xina fins al maig passat.
També hi ha una intercepció de Phyllosticta citricarpa procedent dels Estats Units, circumstància que hauria de servir per a augmentar i millorar els actuals controls de les seues importacions.

Últimes notícies

La regidora que va insultar a Sánchez ha demanat disculpes i assumix la seua responsabilitat

Belén Navarro, regidora del PP a Vallanca, ha demanat disculpes després d'insultar a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol i ha assumit la seua responsabilitat. Ha admés que les seues paraules no van estar a l'altura del respecte degut en el debat polític.

El PSPV denuncia que la dona expulsada per insultar a Sánchez en un míting és regidora del PP

El PSPV-PSOE ha assenyalat que l'assistent que va anomenar 'fill de puta' a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol és una edil del PP de Vallanca. Els socialistes reclamen una condemna immediata i mesures al Partit Popular.

Un home es puja al sostre d’un avió a Manises i retarda dos hores un vol a Amsterdam

Un jove de 24 anys es va pujar al sostre d'un avió de Vueling en l'aeroport de Manises. L'aeronau, amb destinació Amsterdam, va enlairar dos hores més tard.

Fernando Esteso serà vetlat demà a València i l’enterrament serà a Saragossa

La capella ardent s'obrirà el dilluns a les 11.00 en el tanatori Mémora de València. L'enterrament serà a Saragossa en la més estricta intimitat, a petició de la família.

Fornals decidix en el 88 i el Betis venç 2-1 al València en La Cartoixa

El migcampista, que va entrar després del descans, va culminar una carrera de Deossa per a segellar un triomf que semblava escapar-se. La victòria col·loca als verd-i-blancs en la quinta posició.

Fornals decidix en el 88 i dona al Betis un triomf clau davant el València

El Betis va véncer 2-1 al València en La Cartoixa amb un gol de Pablo Fornals en el minut 88, després d'una cavalcada de Deossa, i es va ajudar a pujar a la quinta plaça.

Luis Rioja lamenta la derrota davant el Betis després del seu gol inicial

L'extrem del València va lamentar la derrota 2-1 en el camp del Betis malgrat obrir el marcador. Va destacar que l'equip va competir bé i va demanar quedar-se amb el positiu.

101-65: el València Basket va arrasar al Hiopos Lleida amb una pluja primerenca de triples

El València Basket va firmar 12 triples al descans (55%) i va deixar el partit vist per a sentència abans de l'intermedi. El Lleida, sense Diagne en la segona part, va claudicar.