Dos homes detinguts a Dolores que realitzaven estafes per mitjà del smishing

La Guàrdia Civil ha detingut a Dolores a dos homes, marroquins de 23 i 27 anys, com a presumptes autors de 25 delictes d’estafa.

Enviaven missatges SMS als telèfons de les seues víctimes amb un enllaç fraudulent, que els dirigia a una pàgina web que emulava la pàgina de banca en línia del seu banc. Amb este simple gest, ja es podien fer amb les claus per a ordenar la transferència de diners a un caixer.

A l’inici de l’any, agents de la Guàrdia Civil de Dolores van donar inici a una investigació relacionada amb l’extracció de 200 euros d’un caixer d’eixa localitat. Pel que sembla els presumptes autors havien ordenat la recollida d’eixos diners des de l’aplicació de la banca en línia de la víctima.

Amb l’operació encara en els seus començaments, els va arribar informació als investigadors que s’havia tornat a produir una altra extracció de diners, de les mateixes característiques en un caixer d’una localitat pròxima.

Prompte el nombre de denúncies relacionades amb esta mena de delictes van ascendir progressivament fins a arribar a vint-i-cinc, no sols procedents d’esta comarca alacantina, la Vega Baixa, sinó de diferents punts d’Espanya. Va ser en este punt on els guàrdies civils de Dolores es van unir als de Pilar de la Horadada, perquè estos últims tenien una altra investigació oberta per fets similars.

 

 

Modus Operandi

 

Totes les denúncies analitzades contenien el mateix relat: els perjudicats havien rebut un missatge procedent del qual creien que era la seua entitat bancària.

El missatge contenia un enllaç que en activar-lo permetia als estafadors accedir a la banca en línia de les seues víctimes, i a les seues claus, que utilitzaven per a traure diners en els caixers sense necessitat de targeta o també realitzar compres en aplicacions.

Sobre els presumptes autors, se sospitava que podien residir a prop, ja que les extraccions de diners s’havien fet principalment en caixers de Dolores, Catral, Albatera, Benejúzar, San Miguel de Salinas, Torrevieja, Aspe, Crevillent, Orihuela costa, fins i tot llocs tan llunyans com Almeria, o València.

 

Detenció

 

 

Amb estes dades, tan sols era qüestió de temps que tornaren a aparéixer en algun, de manera que es va reforçar la vigilància en els llocs que havien freqüentat fins que una patrulla de seguretat ciutadana els va identificar en el caixer d’un supermercat de Dolores, on pretenien comprar 500 euros en bitcoins.

En eixe moment se’ls va detindre com a presumptes autors de 25 delictes d’estafa, en diferents graus, encara que les investigacions continuen obertes i no es descarta que se li continue atribuint l’autoria de, almenys, altres 6 delictes més.

S’han recollit denúncies per les extraccions fraudulentes de diners, realitzades per estos dos individus, a les províncies d’Alacant, València, Madrid, Mallorca, Formentera, Las Palmas de Gran Canaria, Lleida, Ciudad Real i La Rioja.

 

El smishing: missatges de text amb enllaços de correu fraudulents

 

La fórmula emprada, per estos dos homes, per a realitzar les estafes es coneix com a smishing, que és una paraula que prové d’una mescla de les sigles SMS (servei de missatges curts) i el phising (enviament de correus electrònics fraudulents), és a dir, l’enviament d’un missatge que conté un enllaç a una pàgina no segura que, en este cas, és quasi idèntica a la de l’entitat bancària.

Les persones que reben el missatge i punxen en ell s’exposen des d’eixe moment al fet que els roben les seues dades bancàries o les seues contrasenyes.

Des de la Guàrdia Civil es recomana desconfiar dels missatges rebuts de remitents desconeguts, i en el cas d’haver sigut víctima d’una d’estes estafes, cridar al banc per a bloquejar l’operació, canviar les claus i, sobretot, denunciar el frau.

Últimes notícies

Mazón i Argüeso hauran de donar explicacions sobre la DANA al Congrés el 21 de setembre

L’expresident de la Generalitat Carlos Mazón i l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso compareixeran el 21 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, en plena pressió política perquè s’amplien les declaracions sobre la gestió de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024.

Preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i Túria per risc d’inundacions

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i baix Túria i demana als ajuntaments que posen en marxa els seus plans municipals davant el risc d’inundacions.

Elx arriba als 36,9 graus malgrat la brusca baixada de temperatures per un front fred

Un front fred ha travessat este dimecres la Comunitat Valenciana i ha fet baixar les temperatures entre 4 i 8 graus en pocs minuts, encara que Elx ha registrat la màxima del dia amb 36,9 graus. Altres localitats del sud com Orihuela o Pego també han superat els 35 graus.

L’Elx veu amb bons ulls que Messi entre en el projecte de l’Eldense

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, ha assegurat que seria un orgull tindre Leo Messi com a líder del projecte del Deportivo Eldense, i ha ratificat la confiança en l’entrenador Martín Anselmi tot i el mal inici de Lliga.

Diakhaby es lesiona a l’aductor i deixa el centre de la defensa en quadre

Mouctar Diakhaby patix una lesió a l’aductor llarg de la cama esquerra i estarà diverses setmanes de baixa, deixant només un central del primer equip disponible.

Lemar reivindica l’alt nivell de la plantilla de l’Elx malgrat el mal inici

Thomas Lemar assegura en la seua presentació amb l’Elx que la plantilla té molt nivell i que, tot i el mal inici, el grup és fort i unit. El lateral Rubén Sánchez també confia en el projecte il·licità i es definix com un jugador potent i versàtil.

Eze Ponce torna a lElx motivat per LaLiga: oportunitat irrebutjable

Eze Ponce ha sigut presentat com a nou davanter de lElx amb un contracte duna temporada més una opcional i ha remarcat que tornar a LaLiga era una ocasió que no podia deixar passar, tot i el mal inici dequip.

Kevin Lomónaco es presenta amb l’Elx: ‘Sabia el club que era i era un somni’

El central argentí Kevin Lomónaco, de 24 anys, s’ha presentat com a nou jugador de l’Elx i ha assegurat que fitxar pel club il·licità era un somni. El defensa ha signat per quatre temporades, es veu preparat per debutar contra l’Athletic Club i confia a ajudar l’equip a revertir la situació.