21.1 C
València
Dimecres, 11 febrer, 2026

La Fiscalia veu delicte en el cas dels xiquets valencians afectats per fals omeprazol

Píndoles de la PrEP, un mètode eficaç de prevenció de les infeccions per VIH

Foto d’arxiu d’un medicament | NIAID

 

La Fiscalia malaguenya ha sol·licitat al Jutjat Degà de Màlaga que òbriga un procediment penal en apreciar diferents indicis de delicte en el cas dels 23 xiquets afectats per hipertricosis, malaltia que provoca el creixement de borrissol per tot el cos, després que se’ls subministrara per error minoxidil en lloc d’omeprazol.

 

La Fiscalia de Màlaga va obrir diligències el passat 29 d’agost després de què diferents xiquets de molt curta edat resultaren afectats d’hipertricosis. Les autoritats sanitàries van confirmar el setembre passat que hi havia 23 menors afectats: deu a Cantàbria, deu a Andalusia i tres en territori valencià.

 

Arran de les investigacions, el ministeri públic manté que hi ha indicis de la presumpta comissió de diferents delictes contra la salut pública, segons han indicat fonts judicials, imputables als responsables d’una empresa farmacèutica.

 

El fiscal ha remés les diligències al Jutjat Degà per a obrir procediment penal i demana que es prenga declaració en qualitat d’investigats a dos responsables de l’empresa Farma-Química Sud SL, amb seu a Màlaga. Esta farmacèutica va comercialitzar minoxidil en lloc d’omeprazol, un fàrmac vasodilatador que normalment es prescriu  per a l’alopècia.

 

El fiscal també ha sol·licitat que es recapte de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris informació detallada sobre els menors afectats per haver consumit minoxidil i que es concrete en cada cas l’evolució patida i l’existència d’efectes negatius per a la seua salut.

 

A demés, ha sol·licitat que es prenga declaració a tres funcionaris de l’Agència Espanyola de Medicaments per a que ratifiquen l’informe remés a la Fiscalia sobre possibles efectes adversos en la salut dels xiquets afectats, que inicialment van ser diagnosticats de reflux gàstric.

 

També es demana un informe pericial forense de sanitat dels menors afectats, que se situen entre els dos mesos i els set anys. Per al ministeri públic ha quedat acreditat que l’afecció en la salut dels menors es deu al consum d’una suspensió d’omeprazol, elaborada com a fórmula magistral en certes oficines de farmàcia, en les que van usar envasos subministrats per l’entitat Farma-Química Sud SL.

 

Arran de la inspecció feta en les instal·lacions de la farmacèutica, es van detectar 31 casos de no conformitat entre l’etiquetatge i el seu contingut. Per este motiu, es va acordar suspendre temporalment l’habilitació concedida per a la manipulació d’estos principis actius farmacèutics.

 

Per tant, hi ha indicis de diferents delictes contra la salut pública pels responsables de l’entitat farmacèutica en haver subministrat a diferents oficines de farmàcia envasos etiquetats com a omeprazol, quan en realitat contenien minoxidil, tot i saber que el seu ús anava a ser destinat a l’elaboració de fórmules magistrals per al tractament del reflux gàstric a bebés i xiquets de poca edat.

 

A causa del temps que ha passat i «la necessitat d’efectuar comprovacions pericials» en relació amb els diferents afectats amb la ingesta del principi actiu minoxidil, el fiscal demana l’inici del procediment penal.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Tres ferits per fum en un incendi en un pis de Vila-real

El foc es va declarar en l'última planta d'un edifici del carrer Hospital i va obligar a desallotjar l'immoble. Les flames van afectar la cuina i el fum va inundar la vivenda.

Dimecres de ratxes molt fortes de ponent en la Comunitat Valenciana

La borrasca Nils deixarà ratxes molt fortes d'oest, amb avisos taronja en el litoral i interior sud de València i groc a Castelló, interior nord de València i nord d'Alacant. S'esperen intervals nuvolosos i pluja feble i dispersa a la vesprada a l'interior de la mitat nord.

Dos anys de presó per violar a la seua exparella a Albatera

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a dos anys de presó a un home per agredir sexualment a la seua exparella a Albatera. La pena ha quedat suspesa per cinc anys i inclou llibertat vigilada, allunyament i indemnització.

El 10K València supera els 10.000 inscrits en el seu primer dia per a 2027

El 10K València va depassar els 10.000 dorsals en el seu primer dia d'inscripcions per a 2027 i va activar el tercer tram de preus. L'organització preveu un nou ple amb 16.000 places.

La Comunitat Valenciana encadena 20 dies seguits de temporal de ponent, el tram més persistent des de 1981-82

La Comunitat Valenciana suma 20 dies consecutius amb temporal de ponent impulsat per sis borrasques. Aemet mesura 10.867 km de recorregut del vent, el màxim per a 20 dies des de 1981-82.

El Ciutat apunta a la millor entrada de la temporada en el derbi

El derbi entre Llevant i València podria deixar la millor entrada del curs en el Ciutat, fregant els 24.000 espectadors. Queden unes 800 entrades a la venda.

Pepelu torna al Ciutat amb una recepció adversa en un derbi clau

El primer retorn de Pepelu al Ciutat de València com a rival arriba en un ambient hostil. El Llevant és penúltim i el València marca la permanència amb cinc punts més.

Detinguts dos hòmens per atracar gasolineres a València amb cotxes robats, escopeta i ganivets

La Policia ha detingut a dos hòmens, de 46 i 47 anys, per diversos atracaments a gasolineres a la província de València. Operaven amb vehicles robats i amenaçaven amb una escopeta i armes blanques; un està a la presó provisional.