Mor la jirafa Che, nascuda en Vivers, als 24 anys en el Bioparc de València

Jirafa Che

Jirafa Che | Bioparc de València

 

Esta passada matinada del dissabte 16 de novembre, la girafa Che, que va nàixer en 1995 en l’antic zoo de Vivers d’una parella que procedien d’un circ, ha mort en el Bioparc. L’animal va arribar en 2007 i es va convertir en «una col·laboradora molt especial», segons ha informat el parc.

 

Sobre este tema, la veterinària Loles Carbonell ha destacat que Che ha sigut la girafa de numeroses generacions de valencians i, per tant, «especialment volguda per tots». Carbonell ha assenyalat que encara recorda emocionada el seu naixement, el primer que va presenciar d’una girafa i, des d’eixe moment, l’ha «mimat i cuidat amb el màxim de benestar fins al final».

 

Tot l’equip del parc han sentit especialment la pèrdua d’este animal pel seu excepcional caràcter «amigable» que la va convertir en «una col·laboradora molt especial» en la integració i connexió del grup de girafes de Bioparc, que ha estat format per nou exemplars.

 

  

Han ressaltat que durant tots estos anys, ha sigut «una ajuda imprescindible» en moments excepcionalment delicats, com quan alguna cria era rebutjada per la seua mare. Che adoptava ràpidament el rol de «mare adoptiva» mentres els cuidadors li salvaven la vida alimentant-la a mà durant mesos.

 

 

També s’ocupava de tranquil·litzar i acompanyar a les girafes que arribaven d’altres parcs o les que podien  necessitar tractaments especials. La presència de Che «calmava, estimulava i beneficiava a la resta del grup», han ressaltat.

 

Che va ser un dels primers 16 animals que van arribar al Bioparc en 2007, amb uns altres tan icònics com el rinoceront Ròmul. Des d’eixe moment, la seua qualitat de vida «va millorar enormement» i era «emocionant contemplar-la en la seua nova casa trotant per l’extensa sabana». En 2011 va tindre a la seua primera cria a la vista del públic, que va rebre el nom d’Àfrica per votació popular dels valencians i hui en dia continua vivint en el Bioparc. Dos anys després, en 2013, va parir a Kebo, un mascle que va ser traslladat a Portugal.

 

La seua mort era esperada a causa de la seua edat. Cal tindre en compte que l’esperança de vida d’una girafa en el seu hàbitat és de 10 a 15 anys i en captivitat pot arribar a 27 anys. Che, amb 24, ja era una anciana.

 

Durant els seus 12 anys de vida en el Bioparc ha disfrutat amb el seu grup fins a l’últim dia d’un dels recintes més cridaners i admirats del parc. Vivia en un espectacular espai multi especie, a on convivia amb quatre espècies diferents d’antílops, gasela Thomson, blesbok, impala i antílop aquàtic; ocells singulars com ibis sagrat i jabirú i diferents espècies d’anàtids.

 

El Bioparc de València compta amb grup reproductor de girafa Rothschild, també coneguda com Baringo, una de les subespècies de girafa més amenaçades del planeta. El ramat forma part del programa europeu de conservació (EEP) i el seu objectiu és generar una «reserva genètica» que garantisca la pervivència d’esta espècie en greu perill d’extinció i, en este sentit, cada una de les cries representen l’esperança per al futur de la seua espècie. A més, la Fundació BIOPARC també participa en la seua preservació ‘in situ’ amb la ‘Giraffe Conservation Foundation’.

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Una eixordadora mascletà ha donat principi a València a 19 dies de Falles

La primera mascletà en la plaça de l'Ajuntament ha encés 19 dies de Falles a València. Pirotècnia Peñarroja va cremar 141 quilos en menys de cinc minuts i va superar els 130 decibels.

Emergències reconeix el treball del voluntariat en el Dia de la Protecció Civil

El conseller Juan Carlos Valderrama ha posat en valor el paper del voluntariat en la Comunitat Valenciana amb motiu del Dia Internacional de la Protecció Civil. La xarxa suma 185 agrupacions i les ajudes per a equips i assegurances han crescut enfront de 2024.

Pérez Llorca complix tres mesos amb 133 actes i el focus en la baixada d’impostos

El president ha tancat el seu primer trimestre amb 133 actes i una agenda centrada en la rebaixa fiscal, el diàleg institucional i mesures per a jóvens, vivenda, sanitat i agricultura.

Controlat l’incendi en una nau industrial abandonada de Biar

Els bombers han donat per controlat l'incendi declarat el dijous en una nau abandonada de Biar. Es va controlar a les 22.40 del dissabte i seguixen les labors d'extinció, sense ferits.

Les Corts constituiran la comissió per a investigar les VPP d’Alacant i debatran sobre els ‘privilegis’ dels expresidents

Les Corts constituiran el dijous la comissió que investigarà les adjudicacions de VPP a Alacant i debatran la proposta de Compromís per a suprimir privilegis als expresidents. El ple inclourà la segona sessió de control, noves comissions sol·licitades per l'oposició i votacions pendents en transparència.

L’extrem Tunde renova amb el Llevant fins a juny de 2029

El Llevant i Kareem Tunde seguiran vinculats fins a juny de 2029 després d'ampliar l'extrem el seu contracte per tres temporades més. El jove ja ha sumat deu partits amb el primer equip des del seu debut al desembre.

SISPYL, el sistema que fa més segurs els barandats d’algeps laminat en un terratrémol

La UPV ha patentat SISPYL, un aïllament sísmic per a barandats d'algeps laminat que ha sigut validat a escala real i reduïx danys en desacoblar-los de l'estructura. El sistema manté les prestacions enfront del foc i ha despertat l'interés de multinacionals.

La Comunitat Valenciana inicia març amb núvols, temperatures sense canvis i pluges febles

L'inici de març arriba amb intervals nuvolosos i possibles pluges febles en el sud de València, que poden aconseguir el nord d'Alacant, amb pols en suspensió en el sud. Demà la nuvolositat augmentarà de sud a nord i les precipitacions podrien ser més persistents en el sud de València i nord d'Alacant.