10.2 C
València
Divendres, 2 gener, 2026

Una nova boca eruptiva en el volcà de la Palma obliga a més evacuacions

 

El riu de lava del volcà de la Palma continua avançant cap a la mar, encara que en les últimes hores el seu ritme s’ha alentit. El cràter compta des de la vesprada del dilluns amb una nova boca eruptiva en la rodalia del poble de Tacande, en El Paso, la qual cosa ha obligat a ampliar les evacuacions, que afecten ja 5.550 persones.

De moment, el semàfor es manté en roig, en situació d’emergència, i el procés eruptiu continua. El Comité Director reunit este dilluns, amb la presència del president del Govern d’Espanya, Pedro Sánchez, i del President de Canàries, Ángel Víctor Torres, ha insistit que la seguretat és l’objectiu principal de totes les actuacions que s’estan duent a terme i han demanat a la població que no s’acoste a la zona i que seguisquen les indicacions de les autoritats.

A més, un terratrémol de magnitud 3,8 ha sacsejat La Palma, amb epicentre en sud-est del municipi de Tazacorte i focus a tres quilòmetres de profunditat, segons informa l’Institut Geogràfic Nacional. El tremolor s’ha registrat a les 21.32 hores, hora canària, no ha ocasionat danys i ha sigut sentit en diversos municipis de l’illa.

El volcà Cimera Vella de la Palma va entrar aquest diumenge en erupció, en la zona de les Taques, després de més d’una setmana en la qual s’han acumulat milers de sismes en la zona i els científics presagiaven activitat volcànica imminent.

L’erupció ha provocat que el nivell d’emergència a la regió se situe en roig i que l’UME es desplace a l’illa per a participar i col·laborar en les tasques d’evacuació i contenció de les flames.

Sánchez ha postergat el seu viatge programat als EUA fins a la vesprada d’aquest dimarts i ha cancel·lat la seua agenda al país nord-americà, amb l’excepció del discurs davant l’Assemblea General de l’ONU que s’avança al dimecres 22 de setembre.

Durant tota la nit, Cumbre Vieja ha continuat actiu, expulsant material volcànic i lava, que avança a més de 700 metres per hora cap a la mar engolint camps de cultiu i habitatges al seu pas. No hi ha víctimes mortals, però encara falta per avaluar els danys materials que deixarà un fenomen que encara no se sap durant quant temps es podrà estendre.

De moment, l’espai aeri continua obert, però Enaire segueix de prop l’evolució de la situació per a prendre qualsevol decisió sobre este tema. Seran les aerolínies les que en última instància decidiran si volen a la Palma, han assenyalat fonts d’Aena.

Les erupcions volcàniques són recurrents en el molt llarg termini i la percepció del risc que ocórreguen està subestimada. Esta és una de les conclusions d’una anàlisi del Consorci d’Assegurances, entitat pública que s’encarregarà d’indemnitzar als afectats per l’erupció a la Palma sempre que el bé estiguera assegurat.

Malgrat els advertiments de les autoritats, els vilatans i visitants de la Palma s’acumulen en els vessants per a observar de primera mà un espectacle mai vist en 50 anys.

Últimes notícies

Presó provisional per al detingut per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un jutjat ha acordat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al sospitós de l'incendi d'un edifici a Crevillent. La causa està oberta per incendi, assassinat i lesions.

Mor Enric Mestre als 89 anys, referent de la ceràmica contemporània

L'Ajuntament d'Alboraia va anunciar la defunció del ceramista als 89 anys. La seua obra geomètrica va deixar empremta en espais públics del municipi i la seua última aparició va ser al novembre amb un premi a l'excel·lència.

Un incendi en un edifici de Paiporta deixa 11 ferits, cinc traslladats a l’hospital

Onze persones d'entre 3 i 79 anys han sigut ateses després d'un incendi en un edifici del carrer l'Horta. Cinc han sigut traslladades, quatre per fum i una per cremades.

Rescaten a diverses persones a Paiporta per un incendi en un pis de la primera planta

Bombers han rescatat a diverses persones en un edifici de Paiporta després de declarar-se un incendi en un pis de la primera planta. El fum s'ha propagat cap a les plantes superiors i diverses persones han rebut atenció sanitària.

Estenen tres dies la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Les autoritats indonèsies van decidir estendre fins al diumenge la busca de tres espanyols després del naufragi del vaixell turístic KM Putri Sakinah. La mesura arriba després de set jornades de rastreig i una petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

Rescaten a diverses persones d’un edifici de Paiporta després d’un incendi en la primera planta

Un incendi en un pis de la primera planta d'un edifici de Paiporta ha generat un dens núvol de fum i ha obligat a rescatar a diverses persones. El foc ha sigut extingit després de la mobilització de sis dotacions.

Estenen tres jornades la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Indonèsia va prolongar fins al diumenge l'operatiu per a localitzar a tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic en Komodo. L'ampliació es recolza en les dades de set dies de rastreig i en la petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

El Vila-real busca trencar la seua mala ratxa d’estrenes davant l’Elx en el Martínez Valero

L'equip groc visita el Martínez Valero en la primera jornada de 2026 després de dos derrotes seguides en els seus primers partits de l'any i un llarg període invicte.