Una nova boca eruptiva en el volcà de la Palma obliga a més evacuacions

 

El riu de lava del volcà de la Palma continua avançant cap a la mar, encara que en les últimes hores el seu ritme s’ha alentit. El cràter compta des de la vesprada del dilluns amb una nova boca eruptiva en la rodalia del poble de Tacande, en El Paso, la qual cosa ha obligat a ampliar les evacuacions, que afecten ja 5.550 persones.

De moment, el semàfor es manté en roig, en situació d’emergència, i el procés eruptiu continua. El Comité Director reunit este dilluns, amb la presència del president del Govern d’Espanya, Pedro Sánchez, i del President de Canàries, Ángel Víctor Torres, ha insistit que la seguretat és l’objectiu principal de totes les actuacions que s’estan duent a terme i han demanat a la població que no s’acoste a la zona i que seguisquen les indicacions de les autoritats.

A més, un terratrémol de magnitud 3,8 ha sacsejat La Palma, amb epicentre en sud-est del municipi de Tazacorte i focus a tres quilòmetres de profunditat, segons informa l’Institut Geogràfic Nacional. El tremolor s’ha registrat a les 21.32 hores, hora canària, no ha ocasionat danys i ha sigut sentit en diversos municipis de l’illa.

El volcà Cimera Vella de la Palma va entrar aquest diumenge en erupció, en la zona de les Taques, després de més d’una setmana en la qual s’han acumulat milers de sismes en la zona i els científics presagiaven activitat volcànica imminent.

L’erupció ha provocat que el nivell d’emergència a la regió se situe en roig i que l’UME es desplace a l’illa per a participar i col·laborar en les tasques d’evacuació i contenció de les flames.

Sánchez ha postergat el seu viatge programat als EUA fins a la vesprada d’aquest dimarts i ha cancel·lat la seua agenda al país nord-americà, amb l’excepció del discurs davant l’Assemblea General de l’ONU que s’avança al dimecres 22 de setembre.

Durant tota la nit, Cumbre Vieja ha continuat actiu, expulsant material volcànic i lava, que avança a més de 700 metres per hora cap a la mar engolint camps de cultiu i habitatges al seu pas. No hi ha víctimes mortals, però encara falta per avaluar els danys materials que deixarà un fenomen que encara no se sap durant quant temps es podrà estendre.

De moment, l’espai aeri continua obert, però Enaire segueix de prop l’evolució de la situació per a prendre qualsevol decisió sobre este tema. Seran les aerolínies les que en última instància decidiran si volen a la Palma, han assenyalat fonts d’Aena.

Les erupcions volcàniques són recurrents en el molt llarg termini i la percepció del risc que ocórreguen està subestimada. Esta és una de les conclusions d’una anàlisi del Consorci d’Assegurances, entitat pública que s’encarregarà d’indemnitzar als afectats per l’erupció a la Palma sempre que el bé estiguera assegurat.

Malgrat els advertiments de les autoritats, els vilatans i visitants de la Palma s’acumulen en els vessants per a observar de primera mà un espectacle mai vist en 50 anys.

Últimes notícies

Una pedregada forta causa danys en cotxes i vivendes a Utiel

Una tempesta amb granís de gran tamany ha causat danys materials en vehicles, teulades i arbrat a Utiel, mentres Aemet preveu que continuen les tronades fortes a l’interior de la província de València.

Denunciat per portar una persona pujades damunt del cotxe a Xàbia

La Policia Local de Xàbia ha denunciat el conductor d’un turisme per conducció temerària després de circular amb una persona pujada al sostre del vehicle, una infracció molt greu que comporta sis punts menys i multa econòmica.

Fortes tempestes amb granís de fins a 3 cm al nord interior de València

El nord interior de la província de València ha registrat esta vesprada tempestes fortes amb granís de fins a 3 centímetres i avís taronja activat per Aemet, especialment a la zona d’Utiel i el Rincón de Ademuz.

L’Elx fitxa el migcampista Javier Morcillo fins a 2030

L’Elx ha tancat la incorporació del migcampista català Javier Morcillo, procedent de l’Atlético de Madrid, amb contracte fins a juny de 2030, ampliable una temporada més per objectius.

Detenen a Castelló una cuidadora per traure 24.000 € del compte d’una anciana que atenia

Una cuidadora ha sigut detinguda a Castelló per retirar durant mesos quasi 24.000 euros del compte d’una anciana i vendre una joia seua sense consentiment familiar, descobert tot després de la mort de la víctima.

Les platges valencianes estrenen sensors per controlar la qualitat de l’aigua en temps real

La Generalitat ha posat en marxa una prova pilot amb biosensors intel·ligents a Port Saplaya i Meliana per controlar en temps real la qualitat de l’aigua de les platges i reforçar la seguretat sanitària.

Guia per a vore l’eclipsi solar amb seguretat a la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi del 12 d’agost, amb nivell 3 de preemergència forestal, tancament de parcs naturals i un decàleg de consells per a una observació segura.

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera asseguren l’aigua potable amb una obra solar de 4,3 milions

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera ja tenen garantit l’abastiment d’aigua potable gràcies a una infraestructura de 4,3 milions d’euros alimentada amb energia solar, declarada d’emergència per la sequera extraordinària a la demarcació del Xúquer.
FILMOTECA D'ESTIU