Una nova boca eruptiva en el volcà de la Palma obliga a més evacuacions

 

El riu de lava del volcà de la Palma continua avançant cap a la mar, encara que en les últimes hores el seu ritme s’ha alentit. El cràter compta des de la vesprada del dilluns amb una nova boca eruptiva en la rodalia del poble de Tacande, en El Paso, la qual cosa ha obligat a ampliar les evacuacions, que afecten ja 5.550 persones.

De moment, el semàfor es manté en roig, en situació d’emergència, i el procés eruptiu continua. El Comité Director reunit este dilluns, amb la presència del president del Govern d’Espanya, Pedro Sánchez, i del President de Canàries, Ángel Víctor Torres, ha insistit que la seguretat és l’objectiu principal de totes les actuacions que s’estan duent a terme i han demanat a la població que no s’acoste a la zona i que seguisquen les indicacions de les autoritats.

A més, un terratrémol de magnitud 3,8 ha sacsejat La Palma, amb epicentre en sud-est del municipi de Tazacorte i focus a tres quilòmetres de profunditat, segons informa l’Institut Geogràfic Nacional. El tremolor s’ha registrat a les 21.32 hores, hora canària, no ha ocasionat danys i ha sigut sentit en diversos municipis de l’illa.

El volcà Cimera Vella de la Palma va entrar aquest diumenge en erupció, en la zona de les Taques, després de més d’una setmana en la qual s’han acumulat milers de sismes en la zona i els científics presagiaven activitat volcànica imminent.

L’erupció ha provocat que el nivell d’emergència a la regió se situe en roig i que l’UME es desplace a l’illa per a participar i col·laborar en les tasques d’evacuació i contenció de les flames.

Sánchez ha postergat el seu viatge programat als EUA fins a la vesprada d’aquest dimarts i ha cancel·lat la seua agenda al país nord-americà, amb l’excepció del discurs davant l’Assemblea General de l’ONU que s’avança al dimecres 22 de setembre.

Durant tota la nit, Cumbre Vieja ha continuat actiu, expulsant material volcànic i lava, que avança a més de 700 metres per hora cap a la mar engolint camps de cultiu i habitatges al seu pas. No hi ha víctimes mortals, però encara falta per avaluar els danys materials que deixarà un fenomen que encara no se sap durant quant temps es podrà estendre.

De moment, l’espai aeri continua obert, però Enaire segueix de prop l’evolució de la situació per a prendre qualsevol decisió sobre este tema. Seran les aerolínies les que en última instància decidiran si volen a la Palma, han assenyalat fonts d’Aena.

Les erupcions volcàniques són recurrents en el molt llarg termini i la percepció del risc que ocórreguen està subestimada. Esta és una de les conclusions d’una anàlisi del Consorci d’Assegurances, entitat pública que s’encarregarà d’indemnitzar als afectats per l’erupció a la Palma sempre que el bé estiguera assegurat.

Malgrat els advertiments de les autoritats, els vilatans i visitants de la Palma s’acumulen en els vessants per a observar de primera mà un espectacle mai vist en 50 anys.

Últimes notícies

Detingut un matrimoni a Callosa de Segura per tracta sexual i alliberades tres víctimes

La Guàrdia Civil ha detingut a Callosa de Segura un matrimoni acusat de tracta de dones amb fins d’explotació sexual i detenció il·legal. Agents han alliberat tres víctimes i han localitzat dades de fins a mig centenar de possibles afectades.

Compte arrere al Museu de la Ciutat per a rebre més de 200 Sorolla

El Museu de la Ciutat de València inicia dilluns les obres i millores de seguretat per a acollir més de 200 quadres de Sorolla procedents de la Hispanic Society of America, amb una inversió total de 650.000 euros.

El curs 2026-2027 arranca amb pujada salarial docent i noves mobilitzacions en educació

El curs escolar 2026-2027 començarà la pròxima setmana en la Comunitat Valenciana amb l’entrada en vigor d’una pujada salarial de 200 euros al professorat pactada amb ANPE i CSIF, mentres la vaga indefinida continua suspesa però amb noves mobilitzacions convocades pels sindicats majoritaris.

Els ciberacosadors de menors demanen imatges íntimes als primers minuts de xat

Un estudi de la UPV ha analitzat converses reals i conclou que més de la mitat dels ciberacosadors de xiquets, xiquetes i adolescents demanen imatges o vídeos sexuals durant els primers torns de xat, sovint disfressats de confiança i afecte per normalitzar l’explotació.

Ford Almussafes posarà damunt la taula un nou acord laboral i salarial fins a 2030

La direcció de Ford Almussafes presentarà la pròxima setmana als sindicats una proposta laboral i salarial per al període 2027-2030, que donarà continuïtat a l'actual Acord per l'Electrificació i acabarà convertint-se en conveni col·lectiu. UGT i STM-Intersindical Valenciana reclamen pujades vinculades a l'IPC i recuperar poder adquisitiu després dels anys de contenció.

Desmantellada una plantació de marihuana en una vivenda d’Elda amb tres detinguts

La Policia Nacional ha detingut tres jóvens i ha desmantellat una plantació de marihuana en una vivenda d’Elda, on ha confiscat 200 plantes, més de 8.500 grams de droga i uns 10.000 euros en metàl·lic. Un dels arrestats ha ingressat a la presó per ordre judicial.

Temperatures altes este dissabte a l’interior i prelitoral valencià

El primer dissabte de setembre arriba amb temperatures altes a l’interior i al prelitoral de la Comunitat Valenciana, amb cel poc nuvolat i vents fluixos variables que roden a component este. Diumenge es repetiran les temperatures elevades i l’ambient estable, amb lleugeres variacions de les màximes i mínimes segons la zona.

La Oreja de Van Gogh converteix el Roig Arena en una festa de nostàlgia a València

La Oreja de Van Gogh ha omplit el Roig Arena de València amb 15.000 persones en el primer dels seus dos concerts, convertint el retrobament amb Amaia Montero en una autèntica festa de nostàlgia. El recinte celebra també el seu primer aniversari com a referent del mapa musical valencià.