Una nova boca eruptiva en el volcà de la Palma obliga a més evacuacions

 

El riu de lava del volcà de la Palma continua avançant cap a la mar, encara que en les últimes hores el seu ritme s’ha alentit. El cràter compta des de la vesprada del dilluns amb una nova boca eruptiva en la rodalia del poble de Tacande, en El Paso, la qual cosa ha obligat a ampliar les evacuacions, que afecten ja 5.550 persones.

De moment, el semàfor es manté en roig, en situació d’emergència, i el procés eruptiu continua. El Comité Director reunit este dilluns, amb la presència del president del Govern d’Espanya, Pedro Sánchez, i del President de Canàries, Ángel Víctor Torres, ha insistit que la seguretat és l’objectiu principal de totes les actuacions que s’estan duent a terme i han demanat a la població que no s’acoste a la zona i que seguisquen les indicacions de les autoritats.

A més, un terratrémol de magnitud 3,8 ha sacsejat La Palma, amb epicentre en sud-est del municipi de Tazacorte i focus a tres quilòmetres de profunditat, segons informa l’Institut Geogràfic Nacional. El tremolor s’ha registrat a les 21.32 hores, hora canària, no ha ocasionat danys i ha sigut sentit en diversos municipis de l’illa.

El volcà Cimera Vella de la Palma va entrar aquest diumenge en erupció, en la zona de les Taques, després de més d’una setmana en la qual s’han acumulat milers de sismes en la zona i els científics presagiaven activitat volcànica imminent.

L’erupció ha provocat que el nivell d’emergència a la regió se situe en roig i que l’UME es desplace a l’illa per a participar i col·laborar en les tasques d’evacuació i contenció de les flames.

Sánchez ha postergat el seu viatge programat als EUA fins a la vesprada d’aquest dimarts i ha cancel·lat la seua agenda al país nord-americà, amb l’excepció del discurs davant l’Assemblea General de l’ONU que s’avança al dimecres 22 de setembre.

Durant tota la nit, Cumbre Vieja ha continuat actiu, expulsant material volcànic i lava, que avança a més de 700 metres per hora cap a la mar engolint camps de cultiu i habitatges al seu pas. No hi ha víctimes mortals, però encara falta per avaluar els danys materials que deixarà un fenomen que encara no se sap durant quant temps es podrà estendre.

De moment, l’espai aeri continua obert, però Enaire segueix de prop l’evolució de la situació per a prendre qualsevol decisió sobre este tema. Seran les aerolínies les que en última instància decidiran si volen a la Palma, han assenyalat fonts d’Aena.

Les erupcions volcàniques són recurrents en el molt llarg termini i la percepció del risc que ocórreguen està subestimada. Esta és una de les conclusions d’una anàlisi del Consorci d’Assegurances, entitat pública que s’encarregarà d’indemnitzar als afectats per l’erupció a la Palma sempre que el bé estiguera assegurat.

Malgrat els advertiments de les autoritats, els vilatans i visitants de la Palma s’acumulen en els vessants per a observar de primera mà un espectacle mai vist en 50 anys.

Últimes notícies

Corberán admet vergonya per la imatge del València a Riazor

Carlos Corberán ha qualificat de vergonyosa la primera part del València a Riazor, en la derrota 3-1 contra el Deportivo. L’entrenador ha assumit la responsabilitat i ha criticat la falta d’activació i actitud competitiva del seu equip.

Dos gols en pròpia porta condemnen el Valencia a Riazor

El Valencia ha tornat a oferir una mala imatge a Riazor i ha perdut 3-1 davant el Deportivo, amb dos gols en pròpia porta de César Tárrega i Diakhaby. L’equip gallec ha celebrat així la seua primera victòria en Primera huit anys després, i continua invicte este curs.

Busquen aclarir la mort d’un home trobat al riu Xúquer a Sueca

La Guàrdia Civil investiga la mort d’un home, encara sense identificar, localitzat este diumenge flotant al riu Xúquer al seu pas per Sueca. Els agents analitzen si va morir per accident, causes naturals o altres circumstàncies.

El Levante fitxa cedit el francés Axel Tape fins a final de temporada

El Levante UD ha tancat la incorporació en qualitat de cedit del centrecampista francés Axel Tape, de 19 anys, procedent del Bayer 04 Leverkusen fins a final de temporada.

Pego arriba als 37 graus i encapçala la pujada de temperatures a la Comunitat

Les màximes han pujat fins a 7 graus en municipis com Pego, que ha registrat 37 graus. A les comarques de València també s’han superat els 36 graus en alguns punts.

Enric Mas es corona en Aitana i es posa líder de la Vuelta

El mallorquí Enric Mas s’ha imposat en l’Alto de Aitana, ha estrenat el mallot roig i arriba al primer descans com a nou líder sòlid de la Vuelta 2026.

Set migrants arriben en pastera a una platja de Santa Pola en ple migdia

Una pastera amb set migrants d’origen magribí ha arribat este migdia a la platja de Santa Pola del Este, plena de banyistes. Els hòmens, alguns possiblement menors, han fugit pel passeig marítim fins que els han localitzat les forces de seguretat.

Mor un home en colpejar-se el cap al Pou Clar d’Ontinyent

Un home d’entre 35 i 40 anys ha mort este divendres al paratge del Pou Clar d’Ontinyent després de colpejar-se el cap amb una roca mentre estava amb la família.