11.5 C
València
Diumenge, 1 febrer, 2026

Puig diu que es farà justícia sobre l’accident del metro de València i que el Consell ha intentat reparar el «dany moral»

 

Els huit exdirectius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) investigats per l’accident amb 43 morts i 47 ferits del metro de València en 2006 estan a punt d’asseure’s en el banquet dels acusats. El jutjat d’Instrucció número 21 de València va dictar ahir l’auto de procediment abreviat, com ja va informar este diari, la qual cosa suposa donar per tancada la instrucció i obrir la porta a la celebració del judici oral. En l’auto notificat a les parts, la jutgessa atorga un termini de 10 dies al fiscal i advocats per a que diguen si és procedent arxivar la causa o obrir judici. La magistrada va prendre esta decisió per l’ordre de l’Audiència Provincial de València de reobrir la causa, que la pròpia jutgessa havia arxivat en tres ocasions, al considerar que hi havia indicis de delicte i de seguir endavant amb la investigació amb la presa de declaració com a investigats dels exdirectius. El tribunal de la Secció Segona entén que eixos responsables de FGV en el seu àmbit de poder de decisió devien conéixer el traçat de la línia 1 i els riscos inherents a la conducció.

Ara els grups parlamentaris s’han pronunciat al llarg de la jornada de hui dimarts davant aquesta decisió. El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig ha mostrat per una banda la seua esperança en què es faça justícia per l’accident i ha recordat que el seu govern va intentar «des del primer moment reparar el dany moral produït». «Jo crec absolutament en la Justícia i es farà justícia», ha asseverat. Així ha manifestat en estos termes davant els mitjans durant la seua visita al Port de Castelló quan ha sigut preguntat sobre la decisió de la jutgessa Nieves Molina de processar l’exgerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, Marisa García i altres set directius de l’empresa en aquell moment. El cap del Consell ha explicat que es tracta d’un tema «especialment dolorós per a tots, ja que el que va passar és l’accident en si mateix però sobretot, les conseqüències de la falta de sensibilitat del Govern valencià d’aquell moment va generar una situació de doble sofriment per a les víctimes i una hipoteca moral per al conjunt de la societat».

«Nosaltres hem intentat llevar esta hipoteca moral des del primer moment», ha apuntat Puig, qui, a més ha afegit que «ara és la Justícia la que sembla que ha establert la seua recta final i esperem que es faça justícia».

La reacció d’altres grups parlamentaris

Compromís i Podem per la seua banda han destacat que «per fi s’està començant a fer justícia». Així ho han indicat als mitjans de comunicació davant la Junta de Síndic els portaveus d’estos grups, Fran Ferri i Antonio Estañ respectivament quan han sigut preguntats per aquesta decisió de la jutgessa. Ferri ho ha valorat com a una cosa «positiva» i ha assenyalat que «ja era hora que després d’onze anys començara el judici i acabara la instrucció que ha tingut moltes anades i tornades» Ha recordat que en les Corts es va fer una comissió d’investigació que va determinar que hi havia «uns responsables polítics» i ara espera que a través del judici «hi haja responsables penals i per fi s’aconseguisca justícia per a totes les víctimes del metro». Estañ en línies molt similars ha destacat el treball de l’Associació de Víctimes del Metro 3 de Juliol (AVM3J) i ha destacat que la Comunitat Valenciana ha sofrit molts casos de corrupció en els últims anys però que «cap tan lamentable com el de l’accident de metro» en el qual es va vore «la fallada de tots els poders de l’Estat que deurien estar protegint i no ho feren».

 

 

Últimes notícies

La UPV desenrotllarà una plataforma per a avaluar en temps real la salut de l’Albufera

La UPV desenrotllarà una plataforma pública de monitoratge en temps real de l'Albufera dins de OBEREK. Permetrà decisions ràpides, restauració després de desastres i agricultura de precisió.

Barrachina: els agricultors no temen al mercat, però exigixen igualtat de tracte

El conseller defén que el camp valencià competix si se li apliquen les mateixes regles i retrau que l'acord UE-Mercosur se subscriguera sense salvaguardes inicials.

Avís groc per vent a València i fenòmens costaners a Alacant

Aemet ha establit l'avís groc per ratxes de fins a 70 km/h en el litoral nord i interior sud de València i per mala mar a Alacant. El vent del sud-oest deixarà ones de fins a 3 metres i els avisos es prolongaran del diumenge a la vesprada al dimarts de matinada segons el fenomen.

Domingo amb cels nuvolosos i possibles pluges en la Comunitat Valenciana

Este diumenge 1 de febrer es preveuen cels nuvolosos en tota la Comunitat i precipitacions més probables en la mitat sud, amb temperatures amb pocs canvis.

Barrachina: els agricultors no temen al mercat, però exigixen igualtat de tracte

El conseller d'Agricultura sosté que el camp valencià competix sense por, però reclama un marc just. Critica l'acord UE-Mercosur sense salvaguardes i demana una PAC específica.

L’IVO complix 50 anys: d’ajudar a bé morir a un referent que cura i cuida

L'Institut Valencià d'Oncologia celebra el seu 50 aniversari després de transformar-se d'un centre centrat en el final de la vida a un referent integral del càncer. La institució prepara una ampliació per a incorporar noves tecnologies i modalitats assistencials.

El Barcelona protegix el lideratge amb un 1-3 a Elx i agreuja la ratxa local

El Barcelona es va imposar 1-3 en el Martínez Valero després d'un partit dominat i amb moltes ocasions. L'Elx seguix sense guanyar en 2026 i s'acosta al descens.

1-3: el Barcelona aferma el lideratge i complica la vida a l’Elx

El Barcelona va guanyar 1-3 en el Martínez Valero i va protegir el lideratge una jornada més. L'Elx va seguir sense guanyar en 2026 i va quedar més prop del descens.