Torres demana al PP que ‘s’aclarisca’ després d’aprovar anul·lació del juí a Miguel Hernández i retire Llei de Concòrdia

MADRID, 2 (EUROPA PRESS)

El ministre de Política Territorial i Memòria Democràtica, Ángel Víctor Torres, ha demanat al Partit Popular que “s’aclarisca” després d’aprovar el Consell valencià la nul·litat dels sumaris judicials del poeta oriolà Miguel Hernández, i que per a això retiren la Llei de Concòrdia, que unix “els 40 anys de la dictadura i del totalitarisme” amb la Segona República.

Així ha reaccionat el ministre a la decisió del Govern de Carlos Mazón d’aprovar una declaració institucional de suport a la petició de la família del poeta per la qual reclama al Govern d’Espanya que anul·le els sumaris judicials que li van condemnar primer a mort i posteriorment a 30 anys de presó durant el franquisme.

“El PP, la Comunitat Valenciana, s’ha omplert de contradiccions, en unes administracions voten contra, en unes altres s’abstenen i ara ix el president dient que està a favor. Primer que s’aclarisquen”, ha expressat en declaracions als mitjans després de mantenir en la seu del Ministeri una reunió amb el president d’UNICEF Espanya, Gustavo Suárez Pertierra.

Torres ha reclamat als d’Alberto Núñez Feijóo que, en conseqüència amb la declaració institucional sobre Miguel Hernández, retiren “la llei mal anomenada de concòrdia”, ja que “no aporta absolutament res” i l’única cosa que fa és “unir els 40 anys de la dictadura i del totalitarisme, de l’absència de llibertats amb la Segona República, que va ser un període democràtic en el qual els espanyols i les espanyoles anàvem a les urnes i votàvem”.

El titular de Memòria Democràtica ha recordat a Mazón que el PP a Castella i Lleó “va fer el correcte” en retirar de la càmera autonòmica el projecte de llei de Concòrdia, promogut quan governaven en coalició amb Vox, i ha urgit fer el mateix a la Comunitat Valenciana si no es vol “dificultar el treball” de les entitats memorialistes i “la reparació de la justícia i la veritat”.

“Defensar la democràcia (…) això no són paraules, cal demostrar-ho després amb fets i la primera raó per a dir que algú és democràtic és rebutjar contundentment l’absència de democràcia, que això es diu dictadura, totalitarisme i el que va patir Espanya durant 40 anys”, ha prosseguit en la seua explicació, lamentant que amb la Llei de Concòrdia valenciana “es retira la condemna al règim franquista”.

Al fil, ha reivindicat que Miguel Hernández “va ser una víctima” de la repressió i de “un colp d’estat il·legítim”, i que la seua mort va suposar “una pèrdua irreparable per a les lletres, per a la cultura, per a l’espiritualitat, per a la Comunitat Valenciana, per a Espanya en el seu conjunt”.

LA LLEI JA ANUL·LA ESTOS PROCESSOS

El ple del Govern valencià va aprovar el dimarts una declaració institucional de suport a la petició de la família del poeta Miguel Hernández i per la qual reclama al Govern d’Espanya que anul·le els sumaris judicials que li van condemnar primer a mort i posteriorment a 30 anys de presó durant el franquisme.

Torres ha explicat que la Llei de Memòria Democràtica de l’any 2022 ja “establix la nul·litat dels processos judicials injusts i la seua anul·labilitat” i que, de fet, el juí contra Miguel Hernández està inclòs.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

CGT recolza investigar a Mazón després de l’informe de la jutgessa que apunta a negligència greu

CGT es persona davant el TSJCV i secunda investigar a Carlos Mazón després de l'exposició raonada de la jutgessa de Catarroja. L'escrit detalla omissions amb connexió a 230 defuncions.

Activen l’avís groc per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores este dijous en la Comunitat Valenciana

L'avís s'aplicarà en zones d'Alacant, València i Castelló, amb acumulats de 20 l/m² en una hora i 60 l/m² en 12 hores i possibilitat de tempesta.

Gamarra acusa el PSOE d’usar la política d’igualtat amb finalitats partidistes

Bufona Gamarra ha acusat el PSOE de convertir la política d'igualtat en 'un instrument partidista al servici del sanchismo' i de debilitar les institucions. La dirigent del PP ha reclamat menys propaganda, més eficàcia i un feminisme inclusiu orientat a resultats.

Aemet preveu activar avís groc per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores el divendres en la Comunitat

Aemet preveu activar el divendres l'avís groc per pluges en diverses zones de la Comunitat Valenciana, amb 20 l/m² en una hora i 60 en 12. Els ruixats podran anar amb tempesta.

Semaf convoca aturs en FGV després d’esgotar la negociació: calendari en Metrovalencia i TRAM

El sindicat de maquinistes Semaf ha anomenat a aturs en les xarxes d'FGV entre el 13 i el 26 de març després d'haver esgotat la negociació. Reclamen millores de seguretat i un tracte just en la negociació col·lectiva.

Pérez Llorca fixa per a abans de l’estiu la modernització de la depuradora de Pinedo

La Generalitat ha confirmat que la millora de la depuradora de Pinedo conclourà abans de l'estiu. La inversió de 37 milions busca més eficiència, menys olors i millor control d'abocaments.

El cens faller aconseguix un màxim històric: 128.675 inscrits i majoria femenina

El cens faller de 2026 ascendix a 128.675 persones, més de 8.000 que l'any anterior. Les dones lideren el conjunt amb el 56,13% del total.

Pérez Llorca s’estrena com president al balcó de l’Ajuntament per a la mascletà

Juanfran Pérez Llorca s'ha estrenat al balcó de l'Ajuntament de València en una mascletà de Drac que ha sortejat la pluja i el vent. El pirotècnic José María Enríquez ha parlat de 'miracle' després d'un tret de 160 quilos en cinc minuts i mig.