Torres demana al PP que ‘s’aclarisca’ després d’aprovar anul·lació del juí a Miguel Hernández i retire Llei de Concòrdia

MADRID, 2 (EUROPA PRESS)

El ministre de Política Territorial i Memòria Democràtica, Ángel Víctor Torres, ha demanat al Partit Popular que «s’aclarisca» després d’aprovar el Consell valencià la nul·litat dels sumaris judicials del poeta oriolà Miguel Hernández, i que per a això retiren la Llei de Concòrdia, que unix «els 40 anys de la dictadura i del totalitarisme» amb la Segona República.

Així ha reaccionat el ministre a la decisió del Govern de Carlos Mazón d’aprovar una declaració institucional de suport a la petició de la família del poeta per la qual reclama al Govern d’Espanya que anul·le els sumaris judicials que li van condemnar primer a mort i posteriorment a 30 anys de presó durant el franquisme.

«El PP, la Comunitat Valenciana, s’ha omplert de contradiccions, en unes administracions voten contra, en unes altres s’abstenen i ara ix el president dient que està a favor. Primer que s’aclarisquen», ha expressat en declaracions als mitjans després de mantenir en la seu del Ministeri una reunió amb el president d’UNICEF Espanya, Gustavo Suárez Pertierra.

Torres ha reclamat als d’Alberto Núñez Feijóo que, en conseqüència amb la declaració institucional sobre Miguel Hernández, retiren «la llei mal anomenada de concòrdia», ja que «no aporta absolutament res» i l’única cosa que fa és «unir els 40 anys de la dictadura i del totalitarisme, de l’absència de llibertats amb la Segona República, que va ser un període democràtic en el qual els espanyols i les espanyoles anàvem a les urnes i votàvem».

El titular de Memòria Democràtica ha recordat a Mazón que el PP a Castella i Lleó «va fer el correcte» en retirar de la càmera autonòmica el projecte de llei de Concòrdia, promogut quan governaven en coalició amb Vox, i ha urgit fer el mateix a la Comunitat Valenciana si no es vol «dificultar el treball» de les entitats memorialistes i «la reparació de la justícia i la veritat».

«Defensar la democràcia (…) això no són paraules, cal demostrar-ho després amb fets i la primera raó per a dir que algú és democràtic és rebutjar contundentment l’absència de democràcia, que això es diu dictadura, totalitarisme i el que va patir Espanya durant 40 anys», ha prosseguit en la seua explicació, lamentant que amb la Llei de Concòrdia valenciana «es retira la condemna al règim franquista».

Al fil, ha reivindicat que Miguel Hernández «va ser una víctima» de la repressió i de «un colp d’estat il·legítim», i que la seua mort va suposar «una pèrdua irreparable per a les lletres, per a la cultura, per a l’espiritualitat, per a la Comunitat Valenciana, per a Espanya en el seu conjunt».

LA LLEI JA ANUL·LA ESTOS PROCESSOS

El ple del Govern valencià va aprovar el dimarts una declaració institucional de suport a la petició de la família del poeta Miguel Hernández i per la qual reclama al Govern d’Espanya que anul·le els sumaris judicials que li van condemnar primer a mort i posteriorment a 30 anys de presó durant el franquisme.

Torres ha explicat que la Llei de Memòria Democràtica de l’any 2022 ja «establix la nul·litat dels processos judicials injusts i la seua anul·labilitat» i que, de fet, el juí contra Miguel Hernández està inclòs.

Últimes notícies

El centre de salut Sant Vicent 1 sumarà Fisioteràpia i més espai per a embarassades

La Conselleria de Sanitat està ampliant el Centre de Salut Sant Vicent del Raspeig 1 amb més de 280 metres quadrats nous, per incorporar Fisioteràpia i millorar l’atenció a les dones embarassades.

Castielfabib aconseguix la distinció de Municipi Turístic de Singularitat

Castielfabib ha sigut reconegut com a Municipi Turístic de Singularitat de la Comunitat Valenciana, la qual cosa li obri l’accés a finançament extraordinari de Turisme. Amb esta incorporació, la Comunitat suma 40 municipis en esta categoria i un total de 85 destinacions amb distintiu turístic oficial.

Les Arts anuncia quatre grans estrenes d’òpera per a la temporada 2026-2027

El Palau de les Arts Reina Sofía incorporarà a la temporada 2026-2027 quatre noves produccions d’òpera a la Sala Principal: ‘Carmen’, ‘Lohengrin’, ‘La clemenza di Tito’ i ‘Simon Boccanegra’. Els muntatges comptaran amb direcció escènica de Ted Huffman, Damiano Michieletto, Rafael R. Villalobos i Àlex Ollé.

Quasi 3.000 consultes en els Punts Violeta dels festivals este estiu

Els Punts Violeta impulsats per la Generalitat en festivals de música de les tres províncies han atés 2.746 consultes, sobretot d’informació i assessorament per a prevenir agressions sexuals. La secretaria autonòmica d’Igualtat destaca el paper dissuasiu i de coordinació d’estos espais segurs en grans esdeveniments.

Setze atesos per inhalació de fum en un incendi en una vivenda de Silla

Setze persones, entre elles dos menors i una major de 70 anys, han sigut ateses per inhalació de fum i ansietat després d’un incendi esta matinada en una vivenda de Silla. Dos hòmens han sigut traslladats a l’Hospital La Fe de València.

València renova 24.000 m² de voreres i elimina barreres per als vianants

València ha destinat més de 5 milions d’euros entre 2023 i 2026 a millorar l’accessibilitat per als vianants, renovant 24.000 m² de voreres i executant 247 guals adaptats.

Detingudes quatre persones d’un clan familiar per un tiroteig a Paterna

La Policia Nacional ha detingut a Paterna quatre membres d’un mateix clan familiar, tres hòmens i una dona, per un tiroteig al barri de la Coma el passat mes de març.

La Fe lidera un gran projecte europeu per a aplicar la intel·ligència artificial al càncer

L’IIS La Fe de València coordinarà científicament SCOPE-AI, un dels principals projectes europeus per a validar i aplicar la intel·ligència artificial en oncologia. El programa testarà 15 solucions d’IA en huit hospitals del continent amb un pressupost de 20,6 milions d’euros.