9.1 C
València
Dimarts, 30 desembre, 2025

Torres demana al PP que ‘s’aclarisca’ després d’aprovar anul·lació del juí a Miguel Hernández i retire Llei de Concòrdia

MADRID, 2 (EUROPA PRESS)

El ministre de Política Territorial i Memòria Democràtica, Ángel Víctor Torres, ha demanat al Partit Popular que “s’aclarisca” després d’aprovar el Consell valencià la nul·litat dels sumaris judicials del poeta oriolà Miguel Hernández, i que per a això retiren la Llei de Concòrdia, que unix “els 40 anys de la dictadura i del totalitarisme” amb la Segona República.

Així ha reaccionat el ministre a la decisió del Govern de Carlos Mazón d’aprovar una declaració institucional de suport a la petició de la família del poeta per la qual reclama al Govern d’Espanya que anul·le els sumaris judicials que li van condemnar primer a mort i posteriorment a 30 anys de presó durant el franquisme.

“El PP, la Comunitat Valenciana, s’ha omplert de contradiccions, en unes administracions voten contra, en unes altres s’abstenen i ara ix el president dient que està a favor. Primer que s’aclarisquen”, ha expressat en declaracions als mitjans després de mantenir en la seu del Ministeri una reunió amb el president d’UNICEF Espanya, Gustavo Suárez Pertierra.

Torres ha reclamat als d’Alberto Núñez Feijóo que, en conseqüència amb la declaració institucional sobre Miguel Hernández, retiren “la llei mal anomenada de concòrdia”, ja que “no aporta absolutament res” i l’única cosa que fa és “unir els 40 anys de la dictadura i del totalitarisme, de l’absència de llibertats amb la Segona República, que va ser un període democràtic en el qual els espanyols i les espanyoles anàvem a les urnes i votàvem”.

El titular de Memòria Democràtica ha recordat a Mazón que el PP a Castella i Lleó “va fer el correcte” en retirar de la càmera autonòmica el projecte de llei de Concòrdia, promogut quan governaven en coalició amb Vox, i ha urgit fer el mateix a la Comunitat Valenciana si no es vol “dificultar el treball” de les entitats memorialistes i “la reparació de la justícia i la veritat”.

“Defensar la democràcia (…) això no són paraules, cal demostrar-ho després amb fets i la primera raó per a dir que algú és democràtic és rebutjar contundentment l’absència de democràcia, que això es diu dictadura, totalitarisme i el que va patir Espanya durant 40 anys”, ha prosseguit en la seua explicació, lamentant que amb la Llei de Concòrdia valenciana “es retira la condemna al règim franquista”.

Al fil, ha reivindicat que Miguel Hernández “va ser una víctima” de la repressió i de “un colp d’estat il·legítim”, i que la seua mort va suposar “una pèrdua irreparable per a les lletres, per a la cultura, per a l’espiritualitat, per a la Comunitat Valenciana, per a Espanya en el seu conjunt”.

LA LLEI JA ANUL·LA ESTOS PROCESSOS

El ple del Govern valencià va aprovar el dimarts una declaració institucional de suport a la petició de la família del poeta Miguel Hernández i per la qual reclama al Govern d’Espanya que anul·le els sumaris judicials que li van condemnar primer a mort i posteriorment a 30 anys de presó durant el franquisme.

Torres ha explicat que la Llei de Memòria Democràtica de l’any 2022 ja “establix la nul·litat dels processos judicials injusts i la seua anul·labilitat” i que, de fet, el juí contra Miguel Hernández està inclòs.

Últimes notícies

86-73: el València doblega al Partizan i tanca la primera tornada al capdamunt

El València Basket va véncer 86-73 a un Partizan en millora després d'anar a remolc durant gran part del dol. Va remuntar amb Thompson i el rebot ofensiu per a tancar la primera volta a dalt.

L’Elx tanca 24-25 amb 7 milions de pèrdues i preveu 15 de benefici en 25-26

La junta d'accionistes va aprovar uns comptes amb prop de 7 milions en negatiu i un pressupost que anticipa 15 milions de benefici en 2025-26. El club va eixir del concurs de creditors i mantindrà la inversió en plantilla i infraestructures.

El Govern designa a Zulima Pérez per a tancar amb Martínez Mus la comissió mixta de la DANA

El Govern ha designat a Zulima Pérez com a interlocutora per a concretar amb Vicente Martínez Mus la comissió mixta de la DANA. Les dos parts han fixat una reunió el 9 de gener per a acordar la seua constitució i definir el seu funcionament.

Nit de cap d’any: els suplements del taxi poden arribar a 6,7 euros en diverses ciutats

L'OCU assenyala que en Nit de cap d'any els taxis apliquen recàrrecs fixos que encarixen el trajecte. Madrid, Lleida i Palma figuren entre les ciutats amb suplements més alts.

Anticicló en Nit de cap d’any: més fred i boires denses a l’interior

El dimecres de Nit de cap d'any estarà marcat per un anticicló que deixarà temps estable, descens tèrmic i boires persistents a l'interior. Aemet preveu gelades generalitzades i tramuntana a l'Empordà.

Detingut un veí per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un veí de l'immoble ha sigut detingut per la seua presumpta relació amb l'incendi registrat el dilluns a Crevillent. Una jove de 25 anys va morir a l'hospital i va haver-hi una evacuació massiva.

El València-Casademont es jugarà el dilluns 12 de gener i el València-Unicaja s’avança al dissabte 10

L'ajornat València-Casademont es jugarà el dilluns 12 de gener a les 20.30 en el Roig Arena. El dol amb Unicaja s'avança al dissabte 10 a les 18.30.

5 anys i 11 mesos de presó per intentar assassinar a la seua dona després de comunicar-li la ruptura

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a cinc anys i onze mesos de presó a un home per la temptativa d'homicidi de la seua dona amb un cúter després d'anunciar-li la ruptura. La sentència aplica agreujants de gènere i parentiu i imposa allunyament, retirada de pàtria potestat i possible expulsió.