Tudi Torró renuncia al seu càrrec com acadèmica de l’AVL

L’acadèmica Tudi Torró ha renunciat per motius personals al seu càrrec en l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. Nascuda a Ontinyent, Tudi Torró fou elegida acadèmica pel Ple de l’AVL el 8 de novembre del 2019, en substitució de Carme Miquel, i va prendre possessió del càrrec el 17 de gener del 2020.

Tudi Torró era, des de juliol del 2022, presidenta de la Secció de Foment de l’Ús del Valencià i sota la seua presidència s’ha creat –amb el format actual–  el Premi Carme Miquel per a fomentar l’ús de la llengua pròpia en l’àmbit escolar.

Els guardons de la segona edició, als quals es van presentar més de vint projectes de tot el territori valencià, es van lliurar el 2 de desembre de l’any passat en el Monestir de Sant Miquel dels Reis. Recentment, va presentar els resultats de l’«Enquesta sobre  el coneixement i l’ús del valencià i les actituds lingüístiques al Baix Vinalopó».

La seua preocupació pel valencià a les comarques del sud ha sigut una constant durant els quatre anys de treball a l’Acadèmia. Un exemple d’esta implicació per a millorar l’ús i el coneixement de la llengua és el projecte «Teixim llaços des del sud del sud», una iniciativa ─en col·laboració amb l’associació El Tempir─ que pretén desmuntar prejudicis lingüístics en les comarques del sud i recuperar i dignificar la valencianitat històrica del Baix Segura.

Diplomada en professorat d’EGB, especialitat en Ciències Humanes (1976) i  llicenciada en Filosofia i Lletres (Filologia Valenciana) per la Universitat d’Alacant (1988), Tudi Torró és un referent en el món de l’ensenyament.  «Vinc del món educatiu i sempre m’he considerat una gestora de l’educació, amb la pedagogia com a far, i una activista lingüística per a fer del valencià el vehicle comunicatiu en tots els espais formals on m’he trobat», es definix la ja exacadèmica.

Al llarg de la seua trajectòria professional, Torró ha compatibilitzat la docència amb l’assumpció de diferents càrrecs en l’Administració. Fou coordinadora per a l’Ensenyament del Valencià de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència (1983-1986); assessora didàctica per l’ensenyament en valencià de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència (1986-1989): inspectora d’Educació de la Conselleria d’Educació (1990-2015) i directora territorial d’Educació d’Alacant (2015-2019). Així mateix, del 2002 al 2009 fou presidenta de l’Associació d’Inspectors d’Educació del País Valencià, i del 2003 al 2014, membre del Consell Escolar Valencià.

«La suma d’una experiència valuosa, lligada a la reflexió docent sobre la immersió lingüística, que ha expressat en nombrosos articles i publicacions de prestigi dins de l’àmbit educatiu, l’han feta mereixedora de premis ben prestigiosos com el de la Federació Escola Valenciana (2009) o el Vicent Ventura (2014), entre molts altres», assenyalen des de l’AVL.

Últimes notícies

La jutgessa de la DANA crida a declarar com a testimoni Martínez Mus

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA ha acordat citar com a testimoni, encara sense data, el vicepresident tercer del Govern valencià i conseller Vicente Martínez Mus, arran dels missatges que va enviar al grup de Whatsapp del Consell durant l’episodi de pluges.

València prepara l’arribada de més de 200 obres de Sorolla amb un contracte de transport de 404.000 euros

El Consorci de Museus ha tret a licitació el trasllat de més de 200 obres de Joaquín Sorolla des de la Hispanic Society de Nova York a València, amb un pressupost de 404.236,80 euros i previsió d’inaugurar la col·lecció en gener de 2027 al Museu de la Ciutat.

El jugador de l’Elx Josan Ferrández llegirà el pregó de les Festes d’Elx 2026

L’Ajuntament d’Elx ha triat el futbolista crevillentí de l’Elx CF José Antonio Ferrández ‘Josan’ com a pregoner de les Festes d’Elx 2026, en reconeixement a la seua trajectòria i vincle amb el club i la ciutat.

Les zones cremades pels últims incendis seran declarades àrees greument afectades

El Govern central ha anunciat que aprovarà un reial decret llei per declarar zones greument afectades per emergències de protecció civil les àrees cremades pels últims incendis, inclosa La Vall d'Uixó. Després de l’aprovació, s’activarà la coordinació amb institucions i ajuntaments per avaluar danys i impulsar la recuperació.

Un jutge revoca el tercer grau a dos presos d’ETA, un d’ells pel doble crim de Santa Pola

L’Audiència Nacional ha deixat sense efecte el tercer grau penitenciari concedit pel Govern basc a Juan Antonio Olarra Guridi i a Óscar Celarain, condemnat per l’atemptat de la caserna de la Guàrdia Civil de Santa Pola, en considerar prematura la seua semillibertat.

Compromís exigix la compareixença de Juanfran Pérez Llorca pel gran incendi de la Vall d’Uixó

Compromís ha sol·licitat un ple extraordinari a Les Corts perquè el president Juanfran Pérez Llorca i el conseller d'Emergències expliquen la gestió de l'incendi de la Vall d'Uixó, que ha cremat ja 7.000 hectàrees. La coalició reclama redirigir el milió d'euros per a la Fundación Toro de Lidia a emergències i reclama 'menys toreros i més bombers'.

Morata continuarà al capdavant de les Cambres de Comerç de la Comunitat fins a 2030

El Consell de Cambres de la Comunitat Valenciana ha constituït el nou ple per al període 2026-2030 i ha reelegit José Vicente Morata com a president, amb un nou comité executiu format pels principals responsables de les cambres territorials.

El PSPV reclama centrar tots els esforços en l’incendi de la Vall d’Uixó

El diputat socialista José Díaz ha demanat deixar a un costat les crítiques polítiques i centrar tots els esforços en l’emergència per l’incendi de la Vall d’Uixó, que afecta la província de Castelló.