Tudi Torró renuncia al seu càrrec com acadèmica de l’AVL

L’acadèmica Tudi Torró ha renunciat per motius personals al seu càrrec en l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. Nascuda a Ontinyent, Tudi Torró fou elegida acadèmica pel Ple de l’AVL el 8 de novembre del 2019, en substitució de Carme Miquel, i va prendre possessió del càrrec el 17 de gener del 2020.

Tudi Torró era, des de juliol del 2022, presidenta de la Secció de Foment de l’Ús del Valencià i sota la seua presidència s’ha creat –amb el format actual–  el Premi Carme Miquel per a fomentar l’ús de la llengua pròpia en l’àmbit escolar.

Els guardons de la segona edició, als quals es van presentar més de vint projectes de tot el territori valencià, es van lliurar el 2 de desembre de l’any passat en el Monestir de Sant Miquel dels Reis. Recentment, va presentar els resultats de l’«Enquesta sobre  el coneixement i l’ús del valencià i les actituds lingüístiques al Baix Vinalopó».

La seua preocupació pel valencià a les comarques del sud ha sigut una constant durant els quatre anys de treball a l’Acadèmia. Un exemple d’esta implicació per a millorar l’ús i el coneixement de la llengua és el projecte «Teixim llaços des del sud del sud», una iniciativa ─en col·laboració amb l’associació El Tempir─ que pretén desmuntar prejudicis lingüístics en les comarques del sud i recuperar i dignificar la valencianitat històrica del Baix Segura.

Diplomada en professorat d’EGB, especialitat en Ciències Humanes (1976) i  llicenciada en Filosofia i Lletres (Filologia Valenciana) per la Universitat d’Alacant (1988), Tudi Torró és un referent en el món de l’ensenyament.  «Vinc del món educatiu i sempre m’he considerat una gestora de l’educació, amb la pedagogia com a far, i una activista lingüística per a fer del valencià el vehicle comunicatiu en tots els espais formals on m’he trobat», es definix la ja exacadèmica.

Al llarg de la seua trajectòria professional, Torró ha compatibilitzat la docència amb l’assumpció de diferents càrrecs en l’Administració. Fou coordinadora per a l’Ensenyament del Valencià de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència (1983-1986); assessora didàctica per l’ensenyament en valencià de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència (1986-1989): inspectora d’Educació de la Conselleria d’Educació (1990-2015) i directora territorial d’Educació d’Alacant (2015-2019). Així mateix, del 2002 al 2009 fou presidenta de l’Associació d’Inspectors d’Educació del País Valencià, i del 2003 al 2014, membre del Consell Escolar Valencià.

«La suma d’una experiència valuosa, lligada a la reflexió docent sobre la immersió lingüística, que ha expressat en nombrosos articles i publicacions de prestigi dins de l’àmbit educatiu, l’han feta mereixedora de premis ben prestigiosos com el de la Federació Escola Valenciana (2009) o el Vicent Ventura (2014), entre molts altres», assenyalen des de l’AVL.

Últimes notícies

Reuvers viatja amb el València Basket per intentar arribar al quart partit de la final

Nate Reuvers ha viatjat amb el València Basket a Barcelona tot i estar descartat per al tercer partit de la final contra el Barça, amb l’esperança de poder jugar el quart en cas de recuperar-se del seu esquinç de turmell.

Cárdenas marca el camí per al València Basket: agressivitat i físic per a colpejar el Barça

El base Álvaro Cárdenas assegura que el València Basket ha de ser agressiu en defensa i imposar el seu físic per a guanyar el tercer partit de la final de la Lliga Endesa en la pista del Barça.

Florida Portazgo es corona com la millor foguera Especial de les Fogueres de Sant Joan 2026

La comissió Florida Portazgo ha aconseguit el primer premi de categoria Especial de les Fogueres de Sant Joan 2026 a Alacant amb el monument 'Génesi' de Josué Beitia. Baver-Els Antigons queda segona i Diputación-Renfe, tercera.

Una mascletà de Pirotecnia Mediterráneo arriba als 128 decibelis en la plaça dels Luceros

Pirotecnia Mediterráneo ha firmat la seua segona mascletà de les Fogueres de Sant Joan a la plaça dels Luceros amb un màxim de 128 decibelis i 150 quilos de pólvora, en el seu primer dispar oficial de concurs.

Tallada la N-234 i tancat el port de Sagunt per un incendi de vegetació a Estivella

Un incendi de vegetació declarat este migdia a Estivella ha obligat a tallar l’accés a la N-234 i a tancar el port de Sagunt, amb cinc mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres treballant en l’extincio.

Sis espècies de cetacis es consoliden en les aigües de la Comunitat Valenciana

Medi Ambient ha constatat la presència recurrent de sis espècies de cetacis en aigües de la Comunitat Valenciana durant els dos últims anys, amb un clar predomini del dofí mular i del rorqual comú.

Iván Ortolá firma la seua primera victòria en Moto2 després d’una volta llarga a Brno

Iván Ortolá ha aconseguit a Brno la seua primera victòria en Moto2, malgrat complir una sanció de volta llarga, en una cursa decidida en l’última corba davant David Alonso.

Nou repte per al Villarreal: nou jugadors tornen de cessió i es juguen la plaça

El Villarreal CF recupera nou jugadors cedits en Primera i Segona i el tècnic Iñigo Pérez haurà de decidir en la pretemporada qui continua i qui torna a eixir cedit.