10 C
València
Dimecres, 4 febrer, 2026

Quan i on veure l’eclipsi lunar de novembre i el més llarg del segle des d’Espanya

 

Si bé els eclipsis parcials no són tan espectaculars com els totals, el del 19 de novembre serà especial: amb una duració total de 3 hores i 28 minuts, es tracta de l’eclipsi parcial més llarg del segle XXI i encara que l’ombra de la Terra no cobrirà completament a la Lluna, (el nostre satèl·lit natural estarà cobert un 99.1%), serà possible veure un to vermellós molt similar al d’un eclipsi lunar total. Ací tot el que has de saber per a gaudir-ho al màxim.

 

On serà visible l’eclipsi lunar de novembre 2021?

 

A Espanya podrem veure el començament les primeres fases d’aquest eclipsi uns moments abans de l’alba. Des de les costes gallegues serà molt més fàcil captar el moment i podrem apreciar el to vermellós de la lluna.

En l’oest europeu, Àfrica, Amèrica, Pacífic, Oceania i Àsia tindran una major visibilitat de l’eclipsi lunar de novembre de 2021, es veurà amb més intensitat.

 

Horari de l’eclipsi lunar de novembre 2021

 

Començarem a visualitzar l’eclipsi les 07.02, hora peninsular espanyola. A partir de les 08.19 serà el moment en el qual la lluna establisca major contacte amb l’umbra. La lluna començarà a abandonar l’umbra a les 11.47. A les 13.04, hora espanyola acabarà l’eclipsi lunar parcial.

En la zona del Pacífic es podrà veure amb més claredat l’eclipsi lunar parcial, per la qual cosa els ciutadans gallecs estan de sort.

Segons l’Observatori Holcomb de la Universitat Butler (Indiana) expliquen que malgrat ser l’eclipsi lunar parcial més longeu dels últims 580 anys no és el més important.

“Aquest punt és el menys rellevant. El més important, des del punt de vista astronòmic, és que és un eclipsi parcial. Ni tan sols en els llocs com el Pacífic, on es veurà millor, la lluna arriba a estar coberta per l’ombra de la terra“, explicaven des de l’observatori.

El to vermellós de la lluna es deurà a la llum difractada de l’atmosfera terrestre, serà l’única llum que il·luminarà el satèl·lit.

 

Com veure l’eclipsi lunar del 19 de novembre?

 

A diferència dels eclipsis solars, en els quals és necessari utilitzar lents especials o filtres per a evitar danys oculars, est i tots els eclipsis lunars són perfectament segurs de veure a ull nu.

L’únic requisit per a gaudir de l’eclipsi lunar és buscar un cel buidat, amb la menor contaminació lumínica possible. Les àrees rurals i localitats lluny de les grans ciutats són els millors llocs per a gaudir de qualsevol fenomen astronòmic.

I encara que no es necessita cap instrument òptic per a trobar la Lluna plena en el cel nocturn, utilitzar binoculars o un telescopi resulta útil per a apreciar més detalls de la superfície lunar, com les seues principals mars (planícies fosques que contrasten amb els cràters).

Últimes notícies

Gener resta 34.576 afiliats en la Comunitat Valenciana i l’atur augmenta en 1.788

La Comunitat Valenciana va tancar gener amb 1.788 aturats més i 34.576 afiliats menys, encara que en termes interanuals hi ha 26.850 aturats menys i 78.188 afiliats més.

No suprimir res del valencià, protegir-lo, sí

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana exposa una idea molt clara i contundent: 'El valencià és de tots o no serà de ningú'

Maig encara el Benidorm Fest amb ‘Toca’m’ i llibertat creativa enfront de OT

Maig porta al Benidorm Fest 2026 'Toca'm' i remarca que, a diferència de 'OT', gaudix de llibertat creativa total. Presentarà un xou dissenyat amb el seu propi equip.

Ratxes molt fortes de ponent a l’interior abans del repunt de les màximes

L'interior de València i Castelló afrontarà de matinada ratxes molt fortes de ponent i un descens tèrmic; el dimecres les màximes repuntaran, sobretot a València.

Dos detinguts pel robatori de material ceràmic en una empresa d’Almassora

La Guàrdia Civil ha arrestat a dos hòmens de 37 i 46 anys per sostraure diverses caixes de material ceràmic després de forçar el perímetre d'una empresa a Almassora. El dispositiu d'investigació va permetre localitzar-los i posar-los a disposició judicial eixa mateixa nit.

L’atur puja al gener en la Comunitat Valenciana i cau l’afiliació, amb millor evolució interanual

La desocupació va augmentar un 0,62% al gener fins a 291.731 persones i l'afiliació va caure un 1,53%. En l'últim any l'atur baixa un 8,43% i l'afiliació puja un 3,63%.

L’Atlètic inscriu a Mendoza sobre la botzina i destaca en un mercat d’hivern auster

L'Atlètic de Madrid va ser protagonista del tancament en registrar a Lookman, Obed Vargas i a Rodrigo Mendoza, confirmat a les 23.57. LaLiga va validar 14 altes en un gener amb 44 operacions i gasto total per davall de 60 milions.

L’Elx reforça el seu centre del camp amb el retorn de Tete Morente fins a 2028

L'Elx ha incorporat a Tete Morente, que torna després d'una etapa en el US Lecce i firma fins a juny de 2028. És el tercer reforç del mercat hivernal.