14 C
València
Dimarts, 20 gener, 2026

Quan i on veure l’eclipsi lunar de novembre i el més llarg del segle des d’Espanya

 

Si bé els eclipsis parcials no són tan espectaculars com els totals, el del 19 de novembre serà especial: amb una duració total de 3 hores i 28 minuts, es tracta de l’eclipsi parcial més llarg del segle XXI i encara que l’ombra de la Terra no cobrirà completament a la Lluna, (el nostre satèl·lit natural estarà cobert un 99.1%), serà possible veure un to vermellós molt similar al d’un eclipsi lunar total. Ací tot el que has de saber per a gaudir-ho al màxim.

 

On serà visible l’eclipsi lunar de novembre 2021?

 

A Espanya podrem veure el començament les primeres fases d’aquest eclipsi uns moments abans de l’alba. Des de les costes gallegues serà molt més fàcil captar el moment i podrem apreciar el to vermellós de la lluna.

En l’oest europeu, Àfrica, Amèrica, Pacífic, Oceania i Àsia tindran una major visibilitat de l’eclipsi lunar de novembre de 2021, es veurà amb més intensitat.

 

Horari de l’eclipsi lunar de novembre 2021

 

Començarem a visualitzar l’eclipsi les 07.02, hora peninsular espanyola. A partir de les 08.19 serà el moment en el qual la lluna establisca major contacte amb l’umbra. La lluna començarà a abandonar l’umbra a les 11.47. A les 13.04, hora espanyola acabarà l’eclipsi lunar parcial.

En la zona del Pacífic es podrà veure amb més claredat l’eclipsi lunar parcial, per la qual cosa els ciutadans gallecs estan de sort.

Segons l’Observatori Holcomb de la Universitat Butler (Indiana) expliquen que malgrat ser l’eclipsi lunar parcial més longeu dels últims 580 anys no és el més important.

“Aquest punt és el menys rellevant. El més important, des del punt de vista astronòmic, és que és un eclipsi parcial. Ni tan sols en els llocs com el Pacífic, on es veurà millor, la lluna arriba a estar coberta per l’ombra de la terra“, explicaven des de l’observatori.

El to vermellós de la lluna es deurà a la llum difractada de l’atmosfera terrestre, serà l’única llum que il·luminarà el satèl·lit.

 

Com veure l’eclipsi lunar del 19 de novembre?

 

A diferència dels eclipsis solars, en els quals és necessari utilitzar lents especials o filtres per a evitar danys oculars, est i tots els eclipsis lunars són perfectament segurs de veure a ull nu.

L’únic requisit per a gaudir de l’eclipsi lunar és buscar un cel buidat, amb la menor contaminació lumínica possible. Les àrees rurals i localitats lluny de les grans ciutats són els millors llocs per a gaudir de qualsevol fenomen astronòmic.

I encara que no es necessita cap instrument òptic per a trobar la Lluna plena en el cel nocturn, utilitzar binoculars o un telescopi resulta útil per a apreciar més detalls de la superfície lunar, com les seues principals mars (planícies fosques que contrasten amb els cràters).

Últimes notícies

Espanya farà història amb 20 esportistes en els Jocs d’Hivern de Milà-Cortina

Espanya acudirà a Milà-Cortina 2026 amb 20 esportistes, igualant la xifra de Sotxi 2014. Hi haurà debuts en patinatge de velocitat i esquí de muntanya.

El cozy crime s’aferma a Espanya amb Marina Sanmartín: la ficció criminal és incombustible

Marina Sanmartín publica 'La doble desaparició d'Abril del Pi' i consolida l'arribada del cozy crime al mercat espanyol. La novel·la homenatja a Agatha Christie i alterna una llibreria madrilenya amb la València dels 90, amb picades d'ullet generacionals i to lúdic.

La Policia Local d’Elx ha intervingut cinc galls per presumpte maltractament i possible ús en baralles

La Policia Local d'Elx ha intervingut cinc galls en un control en Maitino per presumpte maltractament i possible ús en baralles. Un presentava la cresta mutilada.

Preemergència per nevades a Castelló: dispositius activats i restriccions en carreteres

Emergències ha activat la Situació 0 per nevades als Ports i Baix Maestrat i es reforça els serveis viaris hivernals a Castelló. Hi ha restriccions en carreteres i vàries alertes vigents.

Activada la preemergència per nevades a Castelló amb restriccions en la N-232

Emergències ha activat la Situació 0 per risc de nevades als Ports i Baix Maestrat i la Delegació del Govern ha declarat la preemergència en carreteres. La DGT restringix camions en la N-232 i N-232a, mentres es reforça l'operatiu hivernal.

Dos detinguts a Alacant per una estafa de més de 200.000 euros amb inversions falses

Dos hòmens han sigut detinguts a Alacant per estafar quasi 206.000 euros a una dona després de captar-la amb un anunci en xarxes. La Policia va rastrejar els diners per diversos comptes i busca a més implicats.

València suspén la mascletà de Sant Vicent pel dol oficial després de la tragèdia de Adamuz

L'Ajuntament de València ha anunciat la suspensió de la mascletà prevista per al dijous de Sant Vicent pel dol oficial després de la tragèdia de Adamuz. Es mantenen la missa i la processó entre les 11.30 i les 13.30, amb eixida a la Porta dels Ferros i retorn a la Catedral.

Compromís i PSPV exigixen a Catalá el cessament immediat de Cecilia Herrero després de l’informe de la Fiscalia

Compromís i PSPV han reclamat a María José Catalá el cessament i l'expulsió de l'edil de Vox després de conéixer-se que la Fiscalia sol·licita tres anys de presó per missatges racistes i homòfobs. L'oposició ha responsabilitzat a l'alcaldessa de mantindre-la en el govern i ha redoblat la pressió política.