16.1 C
València
Dimarts, 9 desembre, 2025

L’Estela que va recórrer la Comunitat Valenciana i no era un meteorit

La Comunitat Valenciana ha presenciat la reentrada d’una etapa superior del coet xinés CZ-2F. Segons Frontera Espacial, el succés va ser visible en parts de la Comunitat Valenciana sobre la mitjanit. El coet torna després de posar en òrbita la tercera missió tripulada en la nau espacial tripulada Shenzhou-14 a l’Estació Espacial Xinesa (CCS), llançat el passat 5 de juny. Aquesta va ser la tercera missió amb astronautes llançada per un coet Chang Zheng 2F de l’Administració Espacial Nacional Xinesa (CNSA).

Encara que comptes especialitzats com a Frontera Espacial van donar l’avís d’una possible reentrada del coet xinés passada la mitjanit, molts van confondre els trossos ardents amb un meteorit o la reentrada d’un satèl·lit Starlink.

Els coets CZ-2F s’usen en missions tripulades del Cos d’Astronautes de l’Exèrcit Popular d’Alliberament de la Xina. El de la missió Shenzhou 14 va partir el 5 de juny de 2022 des del Centre de Llançament de Satèl·lits de Jiuquan, portant amb èxit a tres astronautes fins a l’estació espacial Tiangong, en l’òrbita baixa terrestre.

Shenzhou-14 és a penes la novena missió espacial tripulada de la Xina, i la que té l’objectiu de completar la construcció de la seua estació espacial, que en la seua primera fase comptarà amb un mòdul central (en òrbita des d’abril de 2021) i dos laboratoris (els llançaments dels quals estan previstos per a juliol i octubre de 2022).

Encara que la Xina porta amb secretisme gran part del seu programa espacial, a vegades les reentrades dels seus coets han provocat l’enuig d’altres països. Dos vegades van caure restes de coets xinesos sobre l’Índia, i també van ser sonats els casos de l’enorme coet que va reentrar de manera incontrolada sobre la Terra (de nou, en dos ocasions) o el coet xinés que va impactar en la superfície de la Lluna. Res que la Xina no estiga treballant a solucionar mitjançant la reserva de combustible per a reentrar sobre llocs deshabitats.

Últimes notícies

La magrana mollar d’Elx arribarà este nadal a valencians que viuen fora

La DOP de la magrana mollar d'Elx enviarà 200 caixes per a acostar els sabors de la terra a valencians que residixen a Espanya i a la UE. L'acció forma part de 'El Nostre Nadal' i inclourà una postal.

El Govern ha autoritzat l’alliberament definitiu del peatge de l’AP-7 en la circumval·lació d’Alacant

El Consell de Ministres ha autoritzat l'alliberament definitiu del peatge en la circumval·lació d'Alacant després de la prova de gratuïtat iniciada en 2024. L'AP-7 queda com a alternativa permanent per a alleujar l'A-70, amb transició de la gestió de SEITT a la Direcció General de Carreteres.

El Consell aprova el projecte per a condonar deute autonòmic: 11.210 milions per a la Comunitat Valenciana

El Consell de Ministres ha aprovat el projecte de llei per a condonar 83.252 milions de deute a les autonomies del règim comú. La Comunitat Valenciana tindria 11.210 milions i la iniciativa passa ara al Congrés, amb rebuig de governs del PP.

L’Audiència de València demana identificar a agents mediambientals per la dana com a possibles testimonis

La Secció Segona estima parcialment un recurs i demana la identificació dels agents que van actuar el 29 d'octubre de 2024 per a poder citar-los com a testimonis. A més, readmet a una acusació particular i confirma un altre acte, i rebutja indagar sobre una junta de la CHJ per no guardar relació amb els fets.

El balanç anual denúncia demores a migrants en la renda d’inclusió i cobraments per tractaments de càncer

El tercer balanç sobre discriminació quotidiana a València documenta retards de més d'un any en la Renda Valenciana d'Inclusió i reclamacions de 30.000 euros per teràpies oncològiques a persones migrants. L'informe identifica barreres en padró, vivenda, servicis socials, ocupació, educació i el CIE de Sapadors.

El Deleste confirma per a 2026 a Primal Scream, Apparat i Kerala Dust

El Deleste ha anunciat les seues primeres confirmacions per a 2026 amb Primal Scream, Apparat, Kerala Dust, Holy Fuck, Els Invaders i Billy Nomates. El festival se celebrarà el 22 i 23 de maig als Jardins de Vivers.

El PP demanarà a València el cessament immediat de Pilar Bernabé per casos d’assetjament en el PSOE

El PP va anunciar que exigirà en el ple de València el cessament immediat de Pilar Bernabé per la seua actitud que consideren negligent davant denúncies d'assetjament en el PSOE. La iniciativa, defesa per Juan Carlos Caballero, retrau silenci i doble moral i busca un posicionament clar de la resta de grups.

UGT de Ford exigix que el premi a Almussafes es traduïsca en càrrega de treball i ocupació

El sindicat ha valorat el reconeixement mundial a la factoria valenciana i ha reclamat que es concrete en producció suficient per a mantindre els 4.142 llocs. També ha sol·licitat una reunió amb el president de Ford Europa.