13 C
València
Dimecres, 28 gener, 2026

Una hamburguesa amb sabor de paella, per a acostar als joves els Premis Rei Jaume I de Ciència

Acostar a les generacions més joves el significat dels Premis Rei Jaume I, especialment els guardons a la ciència i l’emprenedoria, és l’objectiu que pretén una iniciativa de màrqueting gastronòmic amb sabor de difusió científica de guardons autòctons.

Es tracta, d’algú manera, de conjuminar i valencianitzar mitjançant un maridatge o fusió, la qual cosa suposen la mescla de sabors amb l’experiència cultural-gastronòmica de familiaritzar-se amb una cosa desconeguda unint descobriment del mateix, però alié i sabor.

De fet, la frase “Prendré el menú ‘Jaume’s” vol convertir-se en el que habitualment pronuncien els qui travessen la porta d’una hamburgueseria del centre del València que, amb un aspecte de biblioteca d’universitat, on els seus plats porten el nom personatges de ficció de pel·lícules i sèries juvenils i que ara faran reflexionar sobre què seran els ‘Jaume’s’.

És la fórmula que han trobat la Fundació Premis Rei Jaume I i la Fundació Valenciana d’Estudis Avançats per a aconseguir que els premis que atorguen, els Premis Rei Jaume I de ciència i emprenedoria, s’acosten a les generacions més joves.

Els busquen en els seus llocs de trobada i oci per a descobrir-los els guardons que s’entregaran el 25 de novembre en la Llotja de la Seda de València per a reconéixer el treball de sis científics i emprenedors espanyols.

La curiositat es despertarà a través d’aquest menú de la cadena Hundred el protagonista de la qual és una hamburguesa de pit de pollastre arrebossat marinat en romer, safrà, pebre roig i cítrics i que conté els ingredients d’una paella (hummus de garrofó, carxofetes fumades i fregides, bajoqueta cuita i tempuritzada i sofregit de tomaca del Perelló amb all i romer).

L’objectiu és difondre els premis i on menys es coneixen és entre la joventut, que són els que ixen a prendre alguna cosa. En un lloc amb presència de famosos, per què no anaven a estar entre ells els investigadors?”, es va preguntar el president de la Fundació Premis Rei Jaume I, Javier Quesada.

Els nostres premiats també són celebrities i aquesta és una manera d’impactar en la família i la joventut, que entenguen que les seues vides dependran, més del que pensen, de la ciència i la investigació. D’aquestes persones que mereixen el seu propi menú”, hi ha va afegir.

Premis Rei Jaume I

L’acte de lliurament dels guardons Premis Rei Jaume I és un dels esdeveniments socials més significatius de la Comunitat Valenciana i se celebra a la ciutat davant una àmplia representació de la societat civil i política valenciana.

Una vegada superada l’alerta sanitària, enguany l’acte tornarà a comptar amb l’habitual aforament d’edicions anteriors a la pandèmia i serà 100% presencial.

Premiats

  • Jesús María Sanz Serna, en la categoria d’Investigació Bàsica
  • Marta Reynal-Querol, en Economia
  • Antonio M. de Lacy Fortuny, en Investigació Mèdica
  • Emilio Chuvieco Saliner, en Protecció del Medi Ambient
  • Montserrat Calleja Gómez, en Noves Tecnologies
  • Ángela Pérez Pérez, en el premi a l’Emprenedor

Cal recordar que els Premis Rei Jaume I d’àmbit nacional, es concedeixen a persones físiques que destaquen en el seu camp de treball i que hagen desenvolupat la major part de la seua activitat professional a Espanya.

Els candidats han de ser nominats per terceres persones i hauran d’acreditar les seues qualitats. Existeixen en l’actualitat sis guardons, cadascun d’ells dotat amb 100 mil euros i una medalla d’or.

Es reconeixen com els premis de major prestigi per a l’activitat realitzada a Espanya i és un dels més ben remunerats del país. Els premiats de cada categoria tenen el compromís de destinar una part de l’import del premi a la investigació i l’emprenedoria a Espanya.

Últimes notícies

El Leverkusen devora al Vila-real al descans: 2-0 i doblet de Tillman

El Bayer Leverkusen, obligat a guanyar per a passar de ronda, es va anar al descans 2-0 després d'una primera part de domini absolut. Tillman ha firmat els dos gols.

Cepeda es presenta amb l’Elx: vol ajudar als objectius del club i fer-se un nom

L'extrem xilé es va presentar amb contracte fins a 2030 i es va fixar com a metes ajudar als objectius del club i fer-se un nom, confiat en una ràpida adaptació.

La neu dona pas a vents de fins a 150 km/h amb desenes d’incidències i una treballadora ferida

Les nevades han remés al migdia i el vent s'ha intensificat, amb ratxes de fins a 150 km/h que han provocat caigudes d'arbres, tancaments i una ferida a Altea. Alacant ha concentrat la majoria d'incidències i part del transport s'ha vist afectat.

Diatta entra en l’onze del Vila-real i Equi Fernández és titular en el Leverkusen

El Vila-real incorpora a Alassane Diatta com a gran novetat davant el Leverkusen, mentres l'argentí Equi Fernández estarà d'inici. Els dos tècnics carreguen la medul·lar per a guanyar ritme i control.

ERC defén una confluència nacionalista enfront de les polítiques reaccionàries

Rufián ha defés teixir un espai comú entre forces nacionalistes per a respondre a un escenari que qualifica de reaccionari. Junqueras ha apel·lat a aportar esperança i ha reivindicat el nou model de finançament autonòmic.

Ferida una operària municipal a Altea per la caiguda d’un arbre al pati d’un col·legi

Una treballadora de l'empresa pública d'Altea ha resultat ferida al cap després de la caiguda d'un arbre en un col·legi. La província roman en alerta taronja per vent, amb ratxes molt fortes, desenes d'incidències i més de 180 intervencions en la capital.

La Diputació de València aprova un protocol intern davant emergències climàtiques

La Diputació de València ha aprovat un protocol intern per a ordenar l'actuació del personal davant alertes groga, taronja i roja. El ple ha recolzat a més iniciatives sobre el sector citrícola i el patrimoni ceràmic.

L’aeroport d’Alacant cancel·la un vol i registra retards per les ratxes de vent

L'aeroport d'Alacant ha cancel·lat un vol a Palma i registra retards per ratxes de vent. Bombers comptabilitzen 144 incidències i reforços en diversos municipis.