Nova polèmica a Castelló: Crits contra uns humoristes per actuar en valencià

 

Els humoristes Maria Zamora, Saray Cerro i Diego Varea han denunciat la situació ocorreguda durant el transcurs d’una actuació de monòlegs en valencià que divendres passat van realitzar a Moncofa (Castelló), quan diverses persones van començar a exigir-los que parlaren en castellà al crit de «perquè estem a Espanya».

 

L’espectacle formava part de la programació per a celebrar les festes de Sant Roc de la localitat de la Plana Baixa i s’havia anunciat baix la denominació ‘Riures en valencià’. L’actuació estava prevista per a les 22.45 hores en la plaça Na Violant d’Hongria i va comptar amb la presència d’unes 300 persones.

 

Els fets van ocórrer poc després de l’inici de l’espectacle, quan un home es va alçar de la seua cadira fent escarafalls amb els braços. En aqueix moment, l’artista que s’encarregava d’obrir l’espectacle, Maria Zamora, va preguntar a l’home què ocorria i l’individu va manifestar que «no entenia allò que s’estava dient», segons ha denunciat el col·lectiu ‘Riures en *valencià’ en un comunicat.

 

«En Castellà, perquè estem a Espanya»

Seguidament, l’home va demanar que les intervencions dels humoristes anaren en castellà «perquè estem a Espanya», unes paraules que «van ser benvingudes per part del públic».

 

La humorista va explicar llavors que l’espectacle contractat pertanyia a ‘Riures en *valencià’, companyia que treballa des de fa dos anys amb artistes que usen el valencià en les seues actuacions, i que així havia sigut anunciat per l’Ajuntament de Moncofa.

 

Després d’aquest aclariment, l’home va decidir abandonar el recinte en companyia altres persones, mentre que la majoria dels assistents van romandre en els seus seients i van aplaudir la intervenció de la monologuista, segons apunten des del col·lectiu.

 

L’actuació es va poder reprendre «amb normalitat» fins que, minuts després, des d’alguns dels edificis que envolten la plaça diverses persones van començar a xiular durant les intervencions dels artistes.

«Respecte» a la cultura i la llengua

Per tot això, ‘Riures en valencià’ ha reclamat que «es respecte el treball de les persones que es dediquen a la cultura, independentment de la llengua que usen, perquè, curiosament, Maria Zamora, Saray Cerro i Diego Varea tenen el castellà com a llengua materna, però han decidit desenvolupar part de la seua carrera artística en valencià«.

 

Malgrat aquests fets que, segons lamenten des de l’organització, «desgraciadament, no són nous», ‘Riures en *valencià’ «seguirà amb la seua aposta per la cultura i l’humor en valencià com ha fet en els últims anys».

 

Poques hores després de l’incident a Moncofa, la còmica Carol Tomàs actuava a Senyera i aquest diumenge el farà a Almoines. A més, aquest dilluns, la humorista valenciana estarà acompanyada per Saray Cerro i Manu Górriz en el municipi valencià de Castelló.

Últimes notícies

La tercera ona de calor dispara els 41,8 °C a Beneixama i la tempesta deixa ratxes de 80 km/h

L’inici de la tercera ona de calor ha deixat fins a 41,8 graus a Beneixama i una tempesta molt intensa ha registrat ratxes de vent de més de 80 km/h en municipis de les comarques valencianes.

Els embassaments del Xúquer baixen al 60,8 % i els del Segura al 56,4 % en plena onada de calor

La reserva hidrica continua el descens estival: el Xuquer es troba al 60,8 % i el Segura al 56,4 %, encara per damunt de fa un any i de la mitjana de la darrera decada.

El Levante incorpora de nou Manu Sánchez cedit pel Celta per a la temporada 2026-27

El Celta ha tancat amb el Levante UD la cessió amb opció de compra del lateral Manu Sánchez per a la temporada 2026-27, en el que serà el seu segon any al Ciutat de Valencia.

Tres dones assassinades en 24 hores en possibles crims masclistes a Màlaga, Toledo i Alacant

La portaveu del Govern ha condemnat els tres presumptes assassinats masclistes registrats en 24 hores a Màlaga, Toledo i Almoradí (Alacant), que podrien elevar a 33 les víctimes mortals d'enguany. La Guàrdia Civil investiga els casos mentres es recorden els servicis d'atenció 24 hores a víctimes de violència masclista.

El nou complex administratiu de Jesús concentrarà servicis provincials a partir de 2029

La Diputació de València invertirà 22,75 milions d’euros en un nou complex administratiu al barri de Patraix que centralitzarà des de 2029 bona part dels servicis provincials. El projecte combinarà tres edificis nous amb immobles històrics i inclourà mesures de sostenibilitat i d’eficiència en la gestió.

La jutgessa de la DANA exigix saber qui va redactar l’informe 4 d’Emergències

La jutgessa que investiga la DANA ha ordenat a l’AVSRE identificar el tècnic que va elaborar l’informe número 4 del 29 d’octubre de 2024 i aclarir quan es va remetre a la llista de difusió oficial, davant les discrepàncies entre dos versions del mateix document.

Encauen 14 persones per presumptes sobrecostos en obres de casernes de la Guàrdia Civil a la Comunitat

Un jutjat de València ha encausat 14 persones, entre elles un tinent coronel de la Guàrdia Civil, per presumptes sobrecostos i una suposada xarxa de corrupció en obres de casernes entre 2018 i 2022.

Almoradí espera el resultat de la investigació abans de declarar dol per la mort d’una veïna

L’Ajuntament d’Almoradí ha decidit esperar el resultat de la investigació de la Guàrdia Civil sobre la mort d’una veïna de 56 anys abans de decretar dies de dol o altres actes institucionals. El marit, de 61 anys i amb una denúncia prèvia per maltractament l’any 2008, ha sigut detingut mentre la Delegación del Gobierno contra la Violencia de Género estudia si es tracta d’un crim masclista.