Nova polèmica a Castelló: Crits contra uns humoristes per actuar en valencià

 

Els humoristes Maria Zamora, Saray Cerro i Diego Varea han denunciat la situació ocorreguda durant el transcurs d’una actuació de monòlegs en valencià que divendres passat van realitzar a Moncofa (Castelló), quan diverses persones van començar a exigir-los que parlaren en castellà al crit de «perquè estem a Espanya».

 

L’espectacle formava part de la programació per a celebrar les festes de Sant Roc de la localitat de la Plana Baixa i s’havia anunciat baix la denominació ‘Riures en valencià’. L’actuació estava prevista per a les 22.45 hores en la plaça Na Violant d’Hongria i va comptar amb la presència d’unes 300 persones.

 

Els fets van ocórrer poc després de l’inici de l’espectacle, quan un home es va alçar de la seua cadira fent escarafalls amb els braços. En aqueix moment, l’artista que s’encarregava d’obrir l’espectacle, Maria Zamora, va preguntar a l’home què ocorria i l’individu va manifestar que «no entenia allò que s’estava dient», segons ha denunciat el col·lectiu ‘Riures en *valencià’ en un comunicat.

 

«En Castellà, perquè estem a Espanya»

Seguidament, l’home va demanar que les intervencions dels humoristes anaren en castellà «perquè estem a Espanya», unes paraules que «van ser benvingudes per part del públic».

 

La humorista va explicar llavors que l’espectacle contractat pertanyia a ‘Riures en *valencià’, companyia que treballa des de fa dos anys amb artistes que usen el valencià en les seues actuacions, i que així havia sigut anunciat per l’Ajuntament de Moncofa.

 

Després d’aquest aclariment, l’home va decidir abandonar el recinte en companyia altres persones, mentre que la majoria dels assistents van romandre en els seus seients i van aplaudir la intervenció de la monologuista, segons apunten des del col·lectiu.

 

L’actuació es va poder reprendre «amb normalitat» fins que, minuts després, des d’alguns dels edificis que envolten la plaça diverses persones van començar a xiular durant les intervencions dels artistes.

«Respecte» a la cultura i la llengua

Per tot això, ‘Riures en valencià’ ha reclamat que «es respecte el treball de les persones que es dediquen a la cultura, independentment de la llengua que usen, perquè, curiosament, Maria Zamora, Saray Cerro i Diego Varea tenen el castellà com a llengua materna, però han decidit desenvolupar part de la seua carrera artística en valencià«.

 

Malgrat aquests fets que, segons lamenten des de l’organització, «desgraciadament, no són nous», ‘Riures en *valencià’ «seguirà amb la seua aposta per la cultura i l’humor en valencià com ha fet en els últims anys».

 

Poques hores després de l’incident a Moncofa, la còmica Carol Tomàs actuava a Senyera i aquest diumenge el farà a Almoines. A més, aquest dilluns, la humorista valenciana estarà acompanyada per Saray Cerro i Manu Górriz en el municipi valencià de Castelló.

Últimes notícies

Alerten que immigrants en vies de regularitzar-se acaben en CIE i deportats

La xarxa CIES No ha denunciat que persones migrants en procés de regularitzacio extraordinaria han sigut internades en CIE i, en alguns casos, deportades, cosa que consideren una amenaça al seu dret a regularitzar-se.

José María Ángel reclama que la Comissió Mixta avance sense pensar en la foto

L’excomissionat del Govern per a la dana defensa en el Senat que la Comissió Mixta només serà útil si hi ha voluntat real d’avançar i proposa més formació i canvis legals en emergències.

Rafa Mir, condemnat a huit anys i mig de presó per agressió sexual i lesions a València

La Secció Quarta de l'Audiència Provincial de València ha condemnat el futbolista Rafa Mir a huit anys i mig de presó per agressió sexual i lesions, i ha imposat també dos anys de presó a un segon acusat, també futbolista i amic seu. La sentència no és ferma i fixa indemnitzacions econòmiques per a les víctimes.

Sara Sorribes confia a tornar al seu màxim nivell: encara em queda corda

La tenista castellonenca Sara Sorribes assegura que encara li queda corda per a competir al màxim nivell després de la seua retirada temporal i manté com a objectiu tornar a representar Espanya i ser als Jocs de Los Angeles 2028.

Rafa Mir, condemnat a 8 anys i mig de presó per agressió sexual i lesions a València

L'Audiència Provincial de València ha condemnat el futbolista Rafa Mir a 8,5 anys de presó per un delicte d'agressió sexual i un altre de lesions. Un segon acusat ha rebut 2 anys de presó i tots dos hauran d'indemnitzar les víctimes amb més de 70.000 euros.

Rafa Mir és condemnat a huit anys i mig de presó per agressió sexual i lesions a València

La Secció Quarta de l'Audiència Provincial de València ha condemnat el futbolista Rafa Mir a huit anys i mig de presó per un delicte d'agressió sexual i un altre de lesions, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana.

La nova campanya ‘En mi silla mando yo’ reivindica l’autonomia real de les persones amb diversitat funcional

Codifiva presentarà divendres en el MuVIM la campanya 'En mi silla mando yo', que defensa l'autonomia de les persones amb discapacitat més enllà de la mobilitat física i reclama un canvi en la mirada social.

Catalá admet en el Congrés que el pla municipal va fallar el dia de la DANA a València

La alcaldessa de València, María José Catalá, ha reconegut en la comissió del Congrés que investiga la riuada del 29 d’octubre de 2024 que el pla d’actuació municipal va fallar perquè no contemplava risc d’inundació en les pedanies del sud més afectades, on van morir 17 persones.