Nova polèmica a Castelló: Crits contra uns humoristes per actuar en valencià

 

Els humoristes Maria Zamora, Saray Cerro i Diego Varea han denunciat la situació ocorreguda durant el transcurs d’una actuació de monòlegs en valencià que divendres passat van realitzar a Moncofa (Castelló), quan diverses persones van començar a exigir-los que parlaren en castellà al crit de «perquè estem a Espanya».

 

L’espectacle formava part de la programació per a celebrar les festes de Sant Roc de la localitat de la Plana Baixa i s’havia anunciat baix la denominació ‘Riures en valencià’. L’actuació estava prevista per a les 22.45 hores en la plaça Na Violant d’Hongria i va comptar amb la presència d’unes 300 persones.

 

Els fets van ocórrer poc després de l’inici de l’espectacle, quan un home es va alçar de la seua cadira fent escarafalls amb els braços. En aqueix moment, l’artista que s’encarregava d’obrir l’espectacle, Maria Zamora, va preguntar a l’home què ocorria i l’individu va manifestar que «no entenia allò que s’estava dient», segons ha denunciat el col·lectiu ‘Riures en *valencià’ en un comunicat.

 

«En Castellà, perquè estem a Espanya»

Seguidament, l’home va demanar que les intervencions dels humoristes anaren en castellà «perquè estem a Espanya», unes paraules que «van ser benvingudes per part del públic».

 

La humorista va explicar llavors que l’espectacle contractat pertanyia a ‘Riures en *valencià’, companyia que treballa des de fa dos anys amb artistes que usen el valencià en les seues actuacions, i que així havia sigut anunciat per l’Ajuntament de Moncofa.

 

Després d’aquest aclariment, l’home va decidir abandonar el recinte en companyia altres persones, mentre que la majoria dels assistents van romandre en els seus seients i van aplaudir la intervenció de la monologuista, segons apunten des del col·lectiu.

 

L’actuació es va poder reprendre «amb normalitat» fins que, minuts després, des d’alguns dels edificis que envolten la plaça diverses persones van començar a xiular durant les intervencions dels artistes.

«Respecte» a la cultura i la llengua

Per tot això, ‘Riures en valencià’ ha reclamat que «es respecte el treball de les persones que es dediquen a la cultura, independentment de la llengua que usen, perquè, curiosament, Maria Zamora, Saray Cerro i Diego Varea tenen el castellà com a llengua materna, però han decidit desenvolupar part de la seua carrera artística en valencià«.

 

Malgrat aquests fets que, segons lamenten des de l’organització, «desgraciadament, no són nous», ‘Riures en *valencià’ «seguirà amb la seua aposta per la cultura i l’humor en valencià com ha fet en els últims anys».

 

Poques hores després de l’incident a Moncofa, la còmica Carol Tomàs actuava a Senyera i aquest diumenge el farà a Almoines. A més, aquest dilluns, la humorista valenciana estarà acompanyada per Saray Cerro i Manu Górriz en el municipi valencià de Castelló.

Últimes notícies

Mercalicante es reforça com a motor de distribució alimentària a Alacant

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha destacat en la seua visita a Mercalicante el paper clau de Mercasa i la Red de Mercas en la distribució d’aliments de proximitat i en l’economia estatal. La plataforma alacantina abasteix 1,9 milions d’habitants, concentra 110 empreses i genera 4.600 llocs de treball directes i indirectes.

Hacienda insta les autonomies del PP a pensar més en la ciutadania que en Feijóo

El ministre dHisenda, Arcadi Espanya, ha demanat als governs autonòmics del PP que anteposen els interessos dels seus ciutadans a lestratègia de bloqueig dAlberto Núñez Feijóo en la negociació del nou model de finançament i dels Pressupostos Generals de lEstat.

Pedregades i ratxes de fins a 149 km/h sacsegen la Ribera Alta

Un episodi de fortes tronades ha deixat pedra i ratxes de vent de fins a 149 km/h en municipis de la Ribera Alta, com Alzira i Sumacàrcer, i ha obligat els bombers a atendre diverses incidències.

Cansament i impotència a València després de la nit més calorosa

La nit més càlida registrada a València ha deixat veïns exhausts, amb mala qualitat de son i buscant ombra, aigua i espais climatitzats per suportar unes temperatures que molts qualifiquen d’horroroses.

Consells per a protegir-te de les fortes tempestes en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha demanat extremar la prudència per les fortes pluges, el vent i el granís previstos, amb avís taronja en el litoral i l’interior sud de València i l’interior d’Alacant, i nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis.

Mercadona estrena en Guadalajara la primera ‘Tenda 9’ de Castella-la Manxa amb una inversió de 2,9 milions

Mercadona ha reformat un supermercat de Guadalajara amb 2,9 milions d’euros per convertir-lo en la primera ‘Tenda 9’ de Castella-la Manxa, amb més espai per a frescos i estalvi d’energia i aigua. La cadena preveu arribar a 60 establiments d’este nou model a Espanya abans que acabe 2026.

Josep Puerto rebaixa la pressió al València Basket: Les expectatives són cosa dels altres

El capità del València Basket, Josep Puerto, ha assegurat en l’inici dels entrenaments que l’equip se centra en treballar i competir, i que les expectatives pel triplet de la passada temporada corresponen a l’entorn.

Arcadi España insta el PP a revisar la jurisprudència del Suprem sobre l’expulsió de menors

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha instat el PP a llegir la jurisprudència del Tribunal Suprem sobre expulsions de menors després del recurs presentat pels populars pel plant dels ministres al Senat. Ha defensat que el Govern actuarà dins de l’Estat de dret amb criteris humanitaris davant la crisi migratòria de Ceuta.