La inflació es modera al setembre: l’IPC baixa un punt i mig fins al 9%

La inflació dona treva a les llars espanyoles. L’índex de preus de consum (IPC) ha baixat fins al 9% interanual al setembre, un punt i mig menys respecte a la taxa d’agost (10,5%), mentre que la inflació subjacent (que no inclou ni aliments frescos ni energia) s’ha moderat lleument -dues dècimes- i s’ha situat en el 6,2%.

Es tracta de la primera estimació de l’INE, que no detalla els components de la moderació dels preus. L’institut sí que explica, en tot cas, que la baixada en el preu tant de l’electricitat com gasolines van ser els principals responsables de la xifra final.

D’acord amb l’indicador avançat publicat aquest dijous per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), la baixada de l’IPC general es deu principalment al descens dels preus de l’electricitat, que van pujar el setembre de 2021.
També influeix en la dada, encara que en menor mesura, el descens dels carburants, enfront de la pujada de l’any anterior, i la baixada del transport.

En termes mensuals els preus baixen un 0,6%. És el major descens mensual des que arrancara la sèrie històrica de l’IPC, en 1961. Una altra bona notícia de la dada d’aquest setembre, que haurà de ser confirmada a mitjan octubre quan es publique la dada definitiva, és la baixada de la inflació subjacent.

Tanca setembre en el 6,2%, dues dècimes menys que a l’agost. És la primera vegada en 14 mesos que retrocedeix aquest indicador, que elimina de l’IPC energia i aliments i assenyala, per tant, en quina mesura la pressió inflacionista afecta a sectors de l’economia on els preus són més estables.

Últimes notícies

Educació i sindicats es tornaran a reunir dijous per tancar l’acord sobre salaris i valencià

La Conselleria d’Educació i els sindicats de la mesa negociadora es veuran dijous a les 9 del matí per decidir si avalen el nou document amb canvis en salaris, burocràcia i valencià, després d’una maratoniana reunió d’onze hores.

Ortí dona per tancats els dubtes sobre la Llei de Llibertat Educativa després de l’aval del TSJCV

La consellera d’Educació, Carmen Ortí, considera que la sentència del TSJCV que avala la consulta a les famílies sobre la llengua base en el curs 2025/2026 tanca totes les qüestions que posaven en dubte la Llei de Llibertat Educativa.

Educació destaca els avanços en la negociació i els sindicats remarquen el to diferencial de la reunió

La consellera d'Educació, Carmen Ortí, assegura que l'onzena reunió per a desconvocar la vaga indefinida del professorat incorpora noves propostes i acords, mentres els sindicats atribueixen el canvi de to a la pressió al carrer i a la retransmissió en directe.

La Diputació de València modernitza la teleassistència amb IA amb una inversió de 26 milions

La Diputació de València renova fins a 2028 el seu servici de teleassistència domiciliària amb un nou model avançat que integra intel·ligència artificial, prevenció i programes contra la soledat, amb una inversió de quasi 26 milions.

Un gos mossega una dona a Elda i li arranca part duna orella i fereix tres familiars

Un gos duna raça potencialment perillosa ha arrancat part de lorella esquerra a una dona de 51 anys i ha causat lesions lleus a una àvia, la seua filla i el seu nét de 4 anys en un carrer dElda, a la província dAlacant.

El Consell destina enguany 57 milions a infraestructures hídriques a la Vega Baixa

El conseller Miguel Barrachina anuncia a Guardamar del Segura que el Consell invertix més de 57 milions d’euros enguany en infraestructures hídriques a la Vega Baixa, amb obres clau contra les inundacions del Segura.

El València Digital Summit deixa 26 milions d’impacte econòmic en 2025, un 29 % més que l’any anterior

L’edició de 2025 de València Digital Summit ha generat un impacte econòmic de 26 milions d’euros, un 29 % més que en 2024, i reforça València com a pol d’innovació i atracció de talent tecnològic.

Mor un conductor de 78 anys en eixir de la via a l’A-35 a la Font de la Figuera

Un home de 78 anys ha mort este dilluns després d’eixir-se de la via amb el cotxe que conduïa al quilòmetre 14 de l’A-35, al terme de la Font de la Figuera, malgrat els intents de reanimació dels serveis sanitaris.