19.1 C
València
Dijous, 19 febrer, 2026

La inflació es modera al setembre: l’IPC baixa un punt i mig fins al 9%

La inflació dona treva a les llars espanyoles. L’índex de preus de consum (IPC) ha baixat fins al 9% interanual al setembre, un punt i mig menys respecte a la taxa d’agost (10,5%), mentre que la inflació subjacent (que no inclou ni aliments frescos ni energia) s’ha moderat lleument -dues dècimes- i s’ha situat en el 6,2%.

Es tracta de la primera estimació de l’INE, que no detalla els components de la moderació dels preus. L’institut sí que explica, en tot cas, que la baixada en el preu tant de l’electricitat com gasolines van ser els principals responsables de la xifra final.

D’acord amb l’indicador avançat publicat aquest dijous per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), la baixada de l’IPC general es deu principalment al descens dels preus de l’electricitat, que van pujar el setembre de 2021.
També influeix en la dada, encara que en menor mesura, el descens dels carburants, enfront de la pujada de l’any anterior, i la baixada del transport.

En termes mensuals els preus baixen un 0,6%. És el major descens mensual des que arrancara la sèrie històrica de l’IPC, en 1961. Una altra bona notícia de la dada d’aquest setembre, que haurà de ser confirmada a mitjan octubre quan es publique la dada definitiva, és la baixada de la inflació subjacent.

Tanca setembre en el 6,2%, dues dècimes menys que a l’agost. És la primera vegada en 14 mesos que retrocedeix aquest indicador, que elimina de l’IPC energia i aliments i assenyala, per tant, en quina mesura la pressió inflacionista afecta a sectors de l’economia on els preus són més estables.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

De Guindos defén que l’acord amb Mercosur és positiu per a Europa i demana minimitzar el seu impacte

Luis de Guindos ha defés que el pacte UE-Mercosur és favorable per a Europa i ha reclamat reduir el seu efecte en l'agricultura. Ha subratllat que, en un context de proteccionisme a l'alça, els acords comercials són clau i que les salvaguardes limiten els perjuís.

PP i Vox rebutgen demanar a Mazón que deixe el seu escó per a salvaguardar la dignitat de Les Corts

El ple de Les Corts ha rebutjat, amb els vots de PP i Vox, una proposta de Compromís per a instar a Carlos Mazón a renunciar a l'acta després de la DANA de 2024.

La reina abrigalla el calçat fet a Espanya en la centenària Pedro García d’Elda

La reina ha recolzat el calçat fet a Espanya amb una visita a la fàbrica de Pedro García a Elda, que complix cent anys i exporta més de la mitat de la seua producció als Estats Units. El recorregut ha posat el focus en l'artesania, la sostenibilitat i la continuïtat generacional de la firma.

Tècnic d’Emergències afirma que Salomé Pradas va ordenar no enviar l’És-Alert sense la seua autorització

El cap d'Anàlisi de Risc ha declarat que Salomé Pradas va ordenar no enviar l'És-Alert sense la seua autorització durant la gestió de la dana. Un altre testimoni ha detallat consultes sobre un possible confinament i ha sostingut que va conéixer la magnitud de la tragèdia en rebre l'avís.

Sandra Valero anuncia la seua retirada indefinida després de presentar ‘Les meues ganes de viure’

Després de presentar 'Les meues ganes de viure', Sandra Valero ha anunciat la seua retirada indefinida per a centrar-se en la seua recuperació personal. El tema, gravat al costat de la seua mare, aspira a ser himne solidari i a impulsar una cita anual contra el càncer

Baldoví destaca la ‘virtut’ de l’acte de Rufián per esvalotar el galliner i demana discreció

Baldoví ha valorat l'acte impulsat per Gabriel Rufián sobre la unitat a l'esquerra del PSOE i ha sostingut que la seua 'virtut' ha sigut agitar el debat. Després d'eixe primer impuls, ha reclamat un procés més discret i pegat a la realitat valenciana.

La reina Letizia abrigalla el calçat fet a Espanya a la fàbrica centenària Pedro García d’Elda

La reina Letizia ha recolzat el calçat fet a Espanya durant una visita a la fàbrica Pedro García a Elda, que celebra el seu centenari i exporta més de la mitat de la seua producció als Estats Units. El recorregut ha posat el focus en l'artesania, la sostenibilitat dels materials i la projecció internacional de la firma.

La vaga mèdica cancel·la 32.010 actes assistencials en tres dies en la Comunitat Valenciana

La protesta contra la reforma de l'estatut marc ha provocat 32.010 anul·lacions en la Comunitat Valenciana en tres dies. El seguiment enfronta xifres del 90% i del 10,76%.