Compromís porta a Antifrau les bases de les falles municipals per ‘possible vulneració’ a llei de contractes

VALÈNCIA, 21 (EUROPA PRESS)

El regidor de Compromís a l’Ajuntament de València Pere Fuset ha confirmat que demanarà a l’Agència Antifrau una investigació sobre «possibles vulneracions» a la llei de contractes, després que el govern municipal –integrat pel PP i Vox i liderat per María José Catalá– no acceptara el recurs interposat per la coalició en les noves bases del concurs per a triar les falles municipals del 2025.

Des de Compromís han denunciat, en un comunicat, que, junt amb la nova clàusula que «blanqueja la censura a la crítica fallera» i la «supressió de l’entrevista» als artistes fallers candidats, les noves bases d’elecció de les falles municipals «substitueixen als jurats independents designats per entitats per uns configurats per quotes polítiques, com criticava la Sindicatura de Comptes en relació al 2015».

«No ens conformem amb no participar com a jurats d’un procés amb tota la pinta de ser un paripé, sinó que en Compromís defensarem les falles de la censura del PP i de qualsevol possible sospita de corrupció política que puga ferir una festa de crítica i sàtira», ha expressat Fuset.

L’edil de Compromís ha justificat la reclamació en Antifrau per «les nombroses veus que des de fa setmanes donaven per fet el resultat del concurs, abans fins i tot que Catalá canviara les bases suprimint als jurats independents, pel treball d’una oposició ferma que davant d’aquestes denúncies i sospites ha de controlar l’acció del govern».

En qualsevol cas, malgrat que des de Compromís han valorat que el recurs d’impugnació presentat haja provocat «la renúncia al vot –contemplat en les noves bases– tant de la vicepresidenta i regidora de Festes i Tradicions (Vox) com del president del jurat i regidor de Falles (PP), han considerat que el manteniment d’aquestes bases, «a part de suposar una clara reculada en la defensa del caràcter artístic i crític de les Falles i la llibertat creativa dels artistes, podria vulnerar també la llei de contractes».

En aquest punt, des de la coalició han remarcat que la Sindicatura de Comptes, en la seua auditoria anual, «va qüestionar el procés de configuració de jurats pels grups municipals seguit fins al 2015, substituït per jurats independents el 2016», i que les bases actuals del govern liderat per María José Catalá «tornen a recuperar». Una configuració que, per a Compromís, «podria incomplir» l’article 187 de la Llei de Contractes del Sector Públic i que «pot obrir la porta a presumptes traces del procés d’elecció».

Per tot això, Compromís ha declinat la seua participació en el nomenament de jurats de «configuració política» per «coherència, respecte a la dignitat d’uns artistes fallers amb els quals no s’han consensuat les noves bases» i per «no avalar ni la censura en les falles ni possibles paripés».

Últimes notícies

Arcadi Espanya reafirma la confiança en la Justícia tot i veure decisions poc comprensibles

El ministre d’Hisenda, Arcadi Espanya, defensa la seua confiança plena en la Justícia i en les forces de seguretat, però considera difícil d’entendre decisions com la retirada del passaport a Begoña Gómez i alerta del qüestionament del procés electoral.

Quasi 39.500 persones han passat per les Unitats de Conductes Addictives en 2025

Les 39 Unitats de Conductes Addictives de Sanitat han atés 39.418 persones i han fet 454.018 consultes en 2025. L’alcohol concentra el 38 % dels tractaments, seguit de la cocaïna i el cànnabis.

Temporada històrica del València Basket: quatre títols i nova vida al Roig Arena

El València Basket ha tancat una temporada irrepetible amb quatre títols entre els equips masculí i femení i un trasllat multitudinari al nou Roig Arena, que ha disparat la massa social del club.

Els pressupostos de 2027 seran els que necessita la societat, defensa Arcadi España

El ministre d'Hisenda, Arcadi España, ha defensat a València que els Pressupostos Generals de l'Estat per a 2027 responen a les necessitats de la societat i no a la supervivència del Govern, i ha advertit sobre el risc que la polarització política acabe contagiant la ciutadania.

Kovacs s’acomiada de València Basket i se’n va als Chiba Jets com a primer entrenador

L’ajudant d’Adrian Kovacs ha confirmat en les xarxes la seua eixida de València Basket després de dos anys i assumirà la banqueta dels Chiba Jets, un dels clubs punters del Japó.

Presó provisional per als sis detinguts a Torrevella per una sèrie de robatoris en vivendes

Sis persones d’entre 27 i 36 anys han ingressat en presó provisional a Torrevella per la seua presumpta implicació en robatoris en vivendes i pertinença a grup criminal. La Guàrdia Civil ha recuperat joies, dispositius electrònics i ferramentes de serralleria especialitzades.

Així és la nova imatge de Requena Ciutat Espanyola del Vi 2026 creada per Paco Roca

L’il·lustrador valencià Paco Roca ha dissenyat la imatge de Requena Ciutat Espanyola del Vi 2026 amb una sèrie de dibuixos que reunixen patrimoni, festes i cultura del vi del municipi.

Quatre referents femenines reben els Premis EVAP 2026 a València

Krista Walochik, Laura García, María Ángeles Marced i Vicky Sevilla han sigut distingides amb els Premis EVAP 2026 en Diversitat, Integritat, Professionalitat i Jove Talent, que es lliuraran el 22 d’octubre al Roig Arena de València.