27.4 C
València
Dijous, 3 juliol, 2025

Una nova boca eruptiva en el volcà de la Palma obliga a més evacuacions

 

- Advertisement -Telegram València Diari

El riu de lava del volcà de la Palma continua avançant cap a la mar, encara que en les últimes hores el seu ritme s’ha alentit. El cràter compta des de la vesprada del dilluns amb una nova boca eruptiva en la rodalia del poble de Tacande, en El Paso, la qual cosa ha obligat a ampliar les evacuacions, que afecten ja 5.550 persones.

De moment, el semàfor es manté en roig, en situació d’emergència, i el procés eruptiu continua. El Comité Director reunit este dilluns, amb la presència del president del Govern d’Espanya, Pedro Sánchez, i del President de Canàries, Ángel Víctor Torres, ha insistit que la seguretat és l’objectiu principal de totes les actuacions que s’estan duent a terme i han demanat a la població que no s’acoste a la zona i que seguisquen les indicacions de les autoritats.

A més, un terratrémol de magnitud 3,8 ha sacsejat La Palma, amb epicentre en sud-est del municipi de Tazacorte i focus a tres quilòmetres de profunditat, segons informa l’Institut Geogràfic Nacional. El tremolor s’ha registrat a les 21.32 hores, hora canària, no ha ocasionat danys i ha sigut sentit en diversos municipis de l’illa.

El volcà Cimera Vella de la Palma va entrar aquest diumenge en erupció, en la zona de les Taques, després de més d’una setmana en la qual s’han acumulat milers de sismes en la zona i els científics presagiaven activitat volcànica imminent.

L’erupció ha provocat que el nivell d’emergència a la regió se situe en roig i que l’UME es desplace a l’illa per a participar i col·laborar en les tasques d’evacuació i contenció de les flames.

Sánchez ha postergat el seu viatge programat als EUA fins a la vesprada d’aquest dimarts i ha cancel·lat la seua agenda al país nord-americà, amb l’excepció del discurs davant l’Assemblea General de l’ONU que s’avança al dimecres 22 de setembre.

Durant tota la nit, Cumbre Vieja ha continuat actiu, expulsant material volcànic i lava, que avança a més de 700 metres per hora cap a la mar engolint camps de cultiu i habitatges al seu pas. No hi ha víctimes mortals, però encara falta per avaluar els danys materials que deixarà un fenomen que encara no se sap durant quant temps es podrà estendre.

De moment, l’espai aeri continua obert, però Enaire segueix de prop l’evolució de la situació per a prendre qualsevol decisió sobre este tema. Seran les aerolínies les que en última instància decidiran si volen a la Palma, han assenyalat fonts d’Aena.

Les erupcions volcàniques són recurrents en el molt llarg termini i la percepció del risc que ocórreguen està subestimada. Esta és una de les conclusions d’una anàlisi del Consorci d’Assegurances, entitat pública que s’encarregarà d’indemnitzar als afectats per l’erupció a la Palma sempre que el bé estiguera assegurat.

Malgrat els advertiments de les autoritats, els vilatans i visitants de la Palma s’acumulen en els vessants per a observar de primera mà un espectacle mai vist en 50 anys.

Últimes notícies

Bombers lluiten per controlar incendi en nau industrial de Manises, València

Un incendi declarat en una nau industrial de Manises (València) ha obligat a tallar part de la línia 9 del Metrovalencia. Els bombers treballen per a controlar les flames.

Compromís concreta la seua ruptura en el Congrés amb una diputada en Mixt i un altre a Sumar

Compromís ha formalitzat l'escissió dels seus diputats en el Congrés, amb Àgueda Micó en el Grup Mixt i Alberto Ibáñez romanent a Sumar després d'una reunió sense acord.

Troben el cos d’un pescador surant al Perelló, València

Troben el cos d'un home surant en aigües del Perelló, València. Se sospita que era pescador i va poder patir un problema de salut que va causar la seua caiguda a l'aigua.

Les escultures monumentals de Manolo Valdés arriben per a transformar Santander este estiu

Les escultures monumentals de l'artista valencià Manolo Valdés s'exhibixen en la península de La Magdalena i el moll de Calderón a Santander, en una mostra que durarà fins a un any.

Sergio García torna al DP World Tour buscant la Ryder Cup després del seu pas per LIV Golf

Sergio García torna al DP World Tour després de tres anys en LIV Golf per a disputar el BMW International Open a Munic i buscar la seua plaça en la Ryder Cup 2025 amb l'equip europeu.

Eder Sarabia: Un inici de temporada il·lusionant i desafiadora per a l’Elx en Primera Divisió

Eder Sarabia, entrenador de l'Elx, expressa la seua il·lusió i compromís davant l'inici de la temporada en Primera Divisió, destacant el calendari i l'enfrontament inaugural contra el Betis.

València Basket no renova al pivot ghanés Amida Brimah per a la pròxima temporada

València Basket anuncia que Amida Brimah, pivot ghanés de 213 cm, no continuarà en l'equip la pròxima temporada després del seu pas en 2025.

Atlètic de Madrid reforça el seu medul·lar amb Álex Baena després del seu traspàs des del Vila-real per 42 milions més variables

Álex Baena fa el gran salt a l'Atlètic de Madrid des del Vila-real en una operació que reporta al club castellonenc 42 milions fixos i fins a 13 milions addicionals en variables. El migcampista firma per cinc anys i podria aportar consolidació al centre del camp colchonero.