La DANA (Depressió Aïllada en Nivells Alts) del passat 29 d’octubre va afectar greument les infraestructures educatives a València, impactant a prop de 49 000 alumnes en uns 115 centres. Per a l’inici del curs escolar 2025/2026, el cent per cent de l’alumnat afectat podrà iniciar les seues classes en els seus respectius municipis i centres escolars.
Actualment, 100 dels centres ja estan en funcionament habitual. Mentrestant, set col·legis i dos conservatoris funcionen reubicats en la mateixa localitat, i altres sis es troben en reubicació temporal en altres municipis. Això garantix que cap estudiant quede sense accés a l’educació presencial.
Reconstrucció i aules prefabricades
Huit centres educatius en set municipis presenten danys tan greus que requereixen una reconstrucció completa. Els alumnes d’estos centres començaran les classes el 8 de setembre en aules prefabricades instal·lades provisionalment mentres s’executen les obres.
Els centres afectats que han de ser reconstruïts són: CEIP Orba d’Alfafar, CEIP Carme Miquel d’Algemesí, CEIP Vicente Blasco Ibáñez d’Alginet, IES Berenguer Dalmau de Catarroja, CEIP Lluís Vives i escola infantil Ausiàs March a Massanassa, CEIP L’Horta de Paiporta i IES Albereda d’Utiel.
Inversió i planificació
Per a la recuperació educativa, la Generalitat ha mobilitzat 140 milions d’euros de fons propis. D’esta quantitat, 70 milions es destinaran a la construcció integral dels centres, 26,89 milions per a la reparació d’infraestructures i prop d’11 milions per a la instal·lació d’aules prefabricades.
El conseller d’Educació ha anunciat que la licitació dels projectes de construcció està en marxa, algunes amb plans per a alçar centres en altura, amb l’objectiu que els nous edificis estiguen llestos abans de finalitzar la legislatura.
Esforç i demanda de suport estatal
El president de la Generalitat ha emfatitzat que la recuperació educativa és una prioritat absoluta i que s’està fent un esforç sense precedents per a atendre les necessitats específiques de cada municipi i centre.
No obstant això, ha recalcat la necessitat d’una implicació real i efectiva del Govern d’Espanya mitjançant fons directes per a la reconstrucció, lamentant que fins ara no s’haja transferit pressupost estatal específic per a esta causa.
A més, el conseller ha detallat altres mesures complementàries com a ajudes per a transport i menjador escolar, permisos especials per a docents, incorporació de psicòlegs per a suport emocional i compra de material i equipament escolar.
El conjunt d’estes accions busca garantir que els alumnes afectats per esta emergència climàtica puguen reprendre la seua educació amb normalitat i en condicions adequades, deixant arrere l’emergència i construint un futur educatiu millor adaptat a les necessitats de la comunitat.