26.9 C
València
Divendres, 13 juny, 2025

El Senat aprova reforma del seu reglament seguint proposta del PP i rebutja l’ús generalitzat de llengües cooficials

El Senat espanyol ha decidit iniciar el tràmit per a reformar el seu reglament únicament segons la proposta presentada pel Partit Popular (PP), rebutjant altres iniciatives que pretenien generalitzar l’ús de llengües cooficials en tots els debats, incloent-hi els legislatius.

La majoria absoluta del PP en la Cambra Alta ha sigut determinant perquè es rebutge la proposta d’altres quatre grups polítics que buscaven permetre l’ús de qualsevol llengua oficial en els debats. Fins ara, l’ús de llengües cooficials està limitat a uns certs casos específics.

- Advertisement -Telegram València Diari

La tramitació i el consens

El senador del PP, Antonio Silván, va defendre que la reforma seguiria el guió del seu partit, però va mostrar disposició per a buscar el major consens possible durant la seua tramitació en la Comissió de Reglament, abans que el text torne per a l’aprovació definitiva en el ple en els pròxims mesos. No obstant això, Silván va remarcar que el consens no pot portar al fet que les minories substituïsquen a les majories.

La proposta del PP contempla canvis en quasi una quarta part dels articles del reglament, amb la finalitat de reforçar les funcions del Senat i garantir que este òrgan mantinga la seua fortalesa independentment del partit en el govern.

Compareixença del president del Govern

Una de les modificacions més rellevants és l’exigència que el president del Govern comparega al Senat almenys una vegada al mes. Silván va assenyalar que, si Pedro Sánchez haguera complit amb esta presència, la reforma no seria necessària, atés que porta quinze mesos sense acudir a una sessió de control.

Per part seua, el senador socialista Manuel Fajardo va sostindre que el reglament actual permet obligar el president a comparéixer i va lamentar que el PP no utilitze esta facultat, suggerint falta de diputats capacitats per a debatre amb ell.

Usos de les llengües oficials al Senat

El debat es va centrar principalment en la qüestió de l’ús de les llengües oficials. El senador Alfonso Serrano, secretari general del PP a Madrid, va rebutjar la proposta dels grups independentistes per a imposar l’ús de diverses llengües al Senat, qualificant-la d’un projecte d’Estat plurinacional que no existix i criticant l’ús de traductors simultanis.

Serrano també va acusar els socialistes d’usar el respecte a les llengües amb finalitats polítics i va afirmar que seria ridícul que es parlaren idiomes distints a l’espanyol al Senat, perquè això faria que alguns senadors se senten estrangers i diferents.

Reaccions i protesta

Arran d’esta intervenció, diversos senadors de partits com Junts, ERC, Bildu, PNB, Compromís i BNG van abandonar l’hemicicle en senyal de protesta. Serrano va respondre desafiador, animant-los a anar-se i tancant amb aplaudiments de la bancada del PP.

Esta reformulació del reglament del Senat marca un pas significatiu en la política de la Cambra Alta, reafirmant el control del PP i generant controvèrsia entorn del reconeixement i ús de les llengües cooficials en l’àmbit legislatiu espanyol.

Últimes notícies

El PPCV rebutja les explicacions de Pedro Sánchez i exigix eleccions després del cas Koldo

El PPCV rebutja les explicacions del president Pedro Sánchez després de la dimissió de Santos Cerdán pel cas Koldo i demanda la convocatòria d'eleccions anticipades.

El Pla Reinicia Acte s’estén fins a octubre per a fer costat a afectats per la DANA

El Ministeri d'Indústria amplia fins al 31 d'octubre el Pla Reinicia Acte+ per a ajudar a la compra de vehicles per a afectats per la DANA, amb ajudes de fins a 10 000 euros.

Experts alerten sobre la possible desaparició dels aiguamolls espanyols per sobreexplotació i contaminació

Especialistes en geologia i ecosistemes advertixen que la sobreexplotació d'aqüífers i la contaminació posen en risc l'existència de nombrosos aiguamolls a Espanya, danyant el seu valor ecològic i cultural.

El deute públic de la Comunitat Valenciana supera els 60.000 milions en el primer trimestre, representant el 40,3% del PIB

El deute públic de la Comunitat Valenciana aconseguix els 60.368 milions d'euros en el primer trimestre de 2025, representant un 40,3% del PIB, la xifra més alta en termes relatius a Espanya.

Carlos Mazón anuncia que després de l’estiu començarà a preparar els pressupostos autonòmics de 2026

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, confirma que després de l'estiu començarà a treballar en els pressupostos autonòmics per a 2026, destacant la complexitat de consensuar-los en minoria i l'estabilitat que aporten els comptes aprovats per a 2025 amb suport de Vox.

Chiva reprén els monòlegs de José Corbacho i David Fernández amb un esdeveniment solidari a favor de Càritas

El Teatre Astoria de Chiva recupera el 4 de juliol l'espectacle de monòlegs de José Corbacho i David Fernández amb una funció solidària la recaptació de la qual anirà a Càritas.

Vaga de metges en la Comunitat Valenciana aconseguix un seguiment pròxim al 90%

La vaga convocada pel sindicat CESM en la Comunitat Valenciana aconseguix un seguiment pròxim al 90%, amb alts nivells de participació a Castelló, Alacant i València.

Compromís exigix una investigació després de considerar insuficients les explicacions de Sánchez pel cas Koldo

Joan Baldoví, síndic de Compromís en Les Corts Valencianes, qualifica d'insuficients les explicacions del president Pedro Sánchez després de la dimissió de Santos Cerdán per corrupció i demana una investigació en profunditat.