La Universitat Politècnica de València (UPV) ha dut a terme la restauració i recuperació d’una orla pertanyent a la Facultat de Medicina de 1911 que va resultar greument danyada durant la DANA del passat 29 d’octubre a València.
Esta recuperació representa una xicoteta llum d’esperança per a les víctimes, entre elles Augusto Sanchís, propietari de l’orla, qui va perdre moltes pertinences personals durant la riuada que va causar 228 morts i va deixar milers de damnificats.
L’orla, que mostra al seu avi i companys de promoció, va ser trobada al carrer per un estudiant voluntari de la UPV que participava en la recuperació de materials afectats en les zones danyades. Després de la seua troballa, es va registrar acuradament la seua ubicació i es va aconseguir contactar amb els propietaris originals per a retornar-la.
Una restauració emotiva i professional
L’equip de restauradors, entre ells voluntaris del grau i màster en Conservació i Restauració de Béns Culturals, va enfrontar un procés complex a causa dels danys per humitat i fang que patia la peça.
Les fotografies antigues pegades directament al cartó van dificultar el treball de restauració, però la seua qualitat va permetre que resistiren millor el procés, segons van explicar els especialistes.
La peça no sols té un valor històric evident sinó que posseïx també un gran significat sentimental per a Sanchís, qui va destacar la importància de recuperar estos records després d’haver perdut fotos familiars i la seua llar recentment reformada per la tragèdia.
Important labor de conservació i restauració
Des del departament de Conservació i Restauració de la UPV s’han recuperat prop de 150.000 fotografies de famílies afectades per la DANA en estos huit mesos, retornant material valuós per a la memòria i la història de moltes persones.
Encara queda per restaurar aproximadament un 30% del material recuperat, però el lliurament als propietaris és sempre una experiència emotiva i gratificant, donat l’alt valor afectiu que les fotografies tenen per als seus amos.
La màgia de les fotografies com a pont al passat
Els restauradors posen en valor la capacitat de les imatges per a transportar als individus a moments importants de la seua vida, com a aniversari, naixements o la presència de sers estimats que ja no estan.
Encara que el treball, tant humà com professional, és intens i emocionalment exigent, els qui participen reconeixen l’enriquiment personal que els aporta esta experiència de restauració i ajuda a la comunitat.
Esta acció cultural i social posa en evidència la importància de preservar el patrimoni i la memòria col·lectiva davant tragèdies naturals com la DANA, i demostra com la col·laboració entre voluntaris i especialistes pot aconseguir resultats significatius per a la societat.