Durant el primer trimestre de 2025, la Comunitat Valenciana va registrar un augment del 6,4% en les denúncies per violència de gènere, aconseguint un total de 6.695 denúncies. Així mateix, el nombre de víctimes es va incrementar un 2,9%, situant-se en 6.224 dones, en comparació amb les dades del mateix període de 2024.
Segons l’informe trimestral de l’Observatori contra la Violència Domèstica i de Gènere del Consell General del Poder Judicial, este augment en les denúncies es contraposa amb una disminució del 7,2% en les ordes de protecció adoptades, que van ser 959, i una reducció del 8,4% en les sol·licituds per a la seua adopció.
Taxa de víctimes en la Comunitat Valenciana
La taxa de dones víctimes de violència de gènere en la Comunitat Valenciana és una de les més altes del país, amb 23 víctimes per cada 10.000 dones, superant la mitjana nacional de 17,6. Només Navarra i Balears presenten taxes superiors amb 28,8 i 23,2 respectivament.
Nacionalitat de les víctimes
Quant a la nacionalitat de les víctimes, el 59% són espanyoles, mentres que el 41% restant correspon a dones d’origen estranger, incrementant-se la proporció d’estes últimes un 10,5% respecte a l’any anterior.
Origen de les denúncies
L’informe també destaca que el 70% de les denúncies van ser presentades per les pròpies víctimes, mentres que la resta va provindre de familiars, cossos policials o servicis d’assistència. Durant este trimestre, 804 dones es van acollir a la dispensa del deure de declarar contra els seus agressors, un indicador rellevant per a la qualitat de les dades estadístiques.
Denúncies per províncies
Per províncies, València lidera amb 3.509 denúncies i 3.209 víctimes, seguida per Alacant amb 2.431 denúncies i 2.346 víctimes, i Castelló amb 755 denúncies i 669 víctimes. Les tres províncies superen la taxa nacional de víctimes per violència de gènere per cada 10.000 dones.
Declaracions de la presidenta de l’Observatori
La presidenta de l’Observatori, Esther Erice, advertix sobre l’increment anual en els mesos d’estiu dels fets delictius relacionats amb la violència de gènere, fent un cridat a reforçar la prevenció i suport a les víctimes durant eixa època. També subratlla la importància de l’acompanyament i suport per a les dones que denuncien, donat el complex entorn personal i familiar que moltes enfronten.
Dades sobre el sistema judicial
Finalment, les dades reflectixen una lleugera reducció del 3,19% en persones jutjades en els jutjats específics, però un augment significatiu en audiències provincials i jutjats de menors. La taxa de condemnes en els jutjats de violència sobre la dona aconseguix un 92%, indicant un alt nivell de resolució judicial en estos casos.