Pradas recorre per segona vegada per a tancar la seua imputació per la DANA

La exconsellera d’Interior i Justícia Salomé Pradas ha presentat un recurs d’apel·lació davant l’Audiència Provincial de València per a revocar l’acte que va desestimar la seua petició de sobreseïment i arxivament en la causa que investiga la gestió de la DANA del 29 d’octubre. És la segona vegada que sol·licita el tancament de la seua condició d’investigada en este procediment.

El seu defensa argumenta que aquell dia van faltar recursos la gestió dels quals no era imputable a Pradas, com la vigilància dels llits encomanada als bombers forestals. Sosté que determinades responsabilitats operatives requeien en altres servicis especialitzats.

La defensa nega nexe causal

Insistix que no va existir un nexe causal entre les actuacions de la exconsellera i les defuncions, que va haver-hi fallades estructurals i informatives aliens a la seua competència i que la DANA va ser un episodi de força major i imprevisible. Al seu juí, prosseguir la instrucció manca de fonament jurídic i resultaria injustificat. Si l’Audiència estima el recurs, la causa s’arxivaria; en cas contrari, el procediment seguirà el seu curs i podria desembocar en juí oral.

La representació legal atribuïx les pèrdues de vides a una catàstrofe natural de desenrotllament tan veloç que va impedir reaccionar amb temps per a mitigar les seues conseqüències. Afirma que la informació necessària no va arribar ni es va debatre en el Cecopi, l’òrgan de coordinació d’emergències. Fins i tot d’haver-se tractat, afig, el canvi de tendència previst va deixar al sistema davant una ‘explosió‘ de la naturalesa, un ‘tsunami‘ que feia impossible actuar amb eficàcia.

També sosté que Pradas no era la garant d’evitar la situació de perill pel mer fet d’ocupar un càrrec de comandament, perquè existia una direcció dual i diversos òrgans de suport i informació que no van poder gestionar millor l’emergència. Subratlla que les decisions es van adoptar de manera col·legiada.

El recurs remarca que Delegació del Govern, Aemet, la CHJ i l’UME no van ser convidats de pedra en el Cecopi, sinó actors amb fins i tot major capacitat d’informació que els òrgans autonòmics. En este punt, denúncia una ‘apagada hidrològica‘ de la CHJ.

Incorpora a més que el sistema És-Alert no s’havia utilitzat prèviament i que els bombers forestals es van retirar del barranc de Poio a una hora concreta sense comunicar-lo al CCE ni aportar eventuals mesuraments o observacions del lloc. Segons la defensa, Pradas no va tindre coneixement d’eixe moviment ni relació amb l’orde.

Concorren, segons l’escrit, causes complexes i diverses que impedixen traçar una relació directa de causa i efecte. Per això descarta l’existència de responsabilitat penal, ni tan sols per imprudència, i situa l’assumpte en l’àmbit de la responsabilitat administrativa i de l’eventual reparació per part de les administracions competents en emergències.

Després de recordar que ja havia interessat el sobreseïment, la defensa demana a la Sala un examen en profunditat i una resolució motivada en la suma d’indicis. A més, retrau que el jutjat haja descartat incloure elements que, al seu entendre, podrien afavorir opcions distintes a la tesi mantinguda fins ara.

Últimes notícies

Crida per a trobar familiars de represaliats soterrats a Bétera i Sant Pere de Ribes

La Diputació de València demana col·laboració ciutadana per localitzar familiars d’onze víctimes de la Guerra Civil soterrades a Bétera i Sant Pere de Ribes i poder així identificar-ne els restes.

Els rodatges deixen més de 4.000 pernoctacions en hotels d’Alacant en mig any

Els rodatges de pel·lícules, sèries, documentals i anuncis han generat 4.107 pernoctacions en hotels de quatre i cinc estrelles d’Alacant entre gener i juny de 2026, impulsats per grans produccions internacionals com ‘Enredados’ i ‘People of the book’. Alicante Film Office veu perspectives “prometedores” per al que resta d’any i destaca també l’impacte en promoció turística i formació de talent local.

L’aigua de Gàtova torna a ser apta per a beure després de l’incendi de Sogorb

El Centre de Salut Pública de València ha confirmat que l’aigua de l’aixeta de Gàtova torna a ser apta per al consum, després de diversos dies de restriccions arran de l’incendi forestal de Sogorb.

Quatre mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Pina de Montalgrao

Quatre mitjans aeris i diversos efectius terrestres treballen este dimecres en l’extinció d’un incendi forestal declarat a Pina de Montalgrao, a la província de Castelló, segons el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat.

L’altra volta a les aules a València, o per què hi ha professionals que comencen setembre amb un MBA

Descobreix com els MBA estan transformant professionals experimentats a València en aquest inici de curs escolar.

Detinguts tres jóvens de 20 anys per una agressió sexual a una xica en una vivenda de Gandia

La Policia Nacional ha detingut tres jóvens de 20 anys després d’una agressió sexual a una xica, presumptament menor, en una vivenda de Gandia. Un d’ells està investigat com a autor material i els altres dos per omissió del deure de socors.

El ponent tornarà este dijous al litoral de València amb fins a 36 graus

Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per calor a tot el litoral de la província de València, on es poden assolir fins a 36 graus per l’entrada de vent de ponent. L’avís estarà vigent entre les 12 i les 20 hores amb una probabilitat estimada entre el 40 % i el 70 %.

Les Urgències del Doctor Peset guanyen un 21 % d’espai amb una inversió de 5,2 milions

El projecte de modernització de les Urgències de l’Hospital Universitari Doctor Peset de València reforma l’espai i l’amplia un 21 %, amb una inversió de 5,2 milions i quatre fases d’obres previstes fins al primer trimestre de l’any que ve. La primera fase ja està acabada i inclou una sala d’espera més gran, més espai per a pacients crítics i noves consultes d’especialitats.