L’Ajuntament de València ha concedit prop de 1.000 xecs bebé de 300 euros en el primer any de funcionament d’estes ajudes, dirigides a impulsar la natalitat i donar suport a la conciliació familiar. La convocatòria, iniciada l’1 de gener, continua oberta fins al 31 de desembre, per la qual cosa la xifra de beneficiaris encara pot augmentar a mesura que es resolguen noves sol·licituds.
El portaveu municipal, Juan Carlos Caballero, ha fet balanç del programa, aprovat a la fi de 2024 amb una dotació inicial de 1,5 milions d’euros. El disseny de la iniciativa s’ha centrat en alleujar el gasto que afronten les famílies des del primer dia, reforçant el suport públic en una etapa en la qual es concentren desemborsaments bàsics.
Segons ha explicat, l’objectiu és ajudar a cobrir les primeres compres i necessitats del nounat o del menor adoptat o acollit. En paraules de l’edil, ‘l’objectiu d’estes ajudes és alleujar l’impacte econòmic inicial que suposa l’arribada d’un nou membre a la unitat familiar, des de bolquers fins a roba, menjar i articles bàsics. Els gastos en els primers mesos són significatius –ha afegit– i este suport pot marcar una diferència’.
Requisits i abast
Poden sol·licitar l’ajuda els pares o mares biològics, les persones adoptants, tutores o acollidores. S’exigix que, almenys, una d’elles estiga empadronada a València durant un mínim de quatre anys en el moment del naixement o de l’inici de la convivència per adopció o acolliment. A més, el menor ha d’estar empadronat en el municipi. Estes condicions orienten el programa a les famílies residents i busquen assegurar que el suport públic recaiga en els qui ja mantenen un vincle estable amb la ciutat.
Les subvencions es concedixen en concurrència no competitiva, la qual cosa implica que no hi ha un sistema de baremació entre sol·licitants: n’hi ha prou amb complir els requisits i formalitzar la petició dins del termini. Cavaller ha subratllat que ‘estes ajudes s’emmarquen en la política municipal de suport a les famílies, la conciliació i la cohesió social; i es concedixen mitjançant procediment de concurrència no competitiva, de manera que es garantix la igualtat de tracte entre totes les persones sol·licitants que complisquen els requisits establits’. Al seu juí, ‘és una manera d’igualar oportunitats, ajudant especialment a aquelles famílies amb menys recursos per a les quals este import pot ser clau’.
Pujada a 400 euros en 2026
L’Ajuntament ha anunciat que mantindrà la convocatòria en 2026 amb les mateixes condicions i que incrementarà en 100 euros la quantia per ajuda, fins als 400 euros per naixement, adopció o acolliment. El regidor ha insistit en la vocació de continuïtat del programa i en el seu efecte directe sobre els costos inicials de la criança.
Cavaller ha reiterat la voluntat de l’equip de govern de ‘fomentar la natalitat’ i ha indicat: ‘Som conscients que moltes parelles retarden o renuncien a formar una família a causa de la inseguretat econòmica, i esta mesura envia un missatge clar: a València, les famílies compten amb el suport del seu Ajuntament’.



