11.7 C
València
Dimarts, 24 febrer, 2026

Mary Posa’t sosté que comença el procés de llibertat a Veneçuela

La exembajadora de Veneçuela a Bèlgica i la UE i portaveu de la Federació Veneçolana d’Associacions en la Comunitat Valenciana, Mary Posa’t, ha assegurat que ara comença un procés de llibertat i d’alliberament per a un país que, segons les seues paraules, ha sigut ‘perseguit, torturat i assassinat’. Les seues declaracions s’han produït abans d’una trobada amb el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, i representants del teixit associatiu veneçolà.

Posa’t ha afegit que, encara que la transició serà difícil, també ha començat a complir-se ‘l’anhel’ de quasi 40 milions de veneçolans. Ha subratllat que l’exili ha afectat a més de nou milions de persones i ha celebrat ‘l’extracció de qui jo no catalogue com a president -ha afegit- sinó d’un grup de delinqüents que van prendre el poder fa 26 anys’, en al·lusió al canvi d’escenari polític.

Suport institucional en la Comunitat Valenciana

El president ha mostrat el suport del Consell a l’associacionisme veneçolà en la defensa de la democràcia, la llibertat i l’estat de dret al seu país, i ha subratllat que la posició del Govern valencià ha sigut fer costat als qui reclamen el retorn de les llibertats. En un comunicat posterior, Pérez Llorca ha coincidit amb els representants que és el moment d’avançar cap a una nova etapa reivindicada per María Corina Machado i Edmundo González i majoritàriament recolzada en les urnes. Este suport institucional ha buscat reforçar el paper de les associacions com a pont entre la diàspora i les autoritats.

En la Comunitat Valenciana residixen prop de 62.000 veneçolans, una xifra que ha afermat els llaços històrics i culturals entre els dos territoris i que ha donat pes a la interlocució d’estes entitats en el territori.

Posa’t ha parlat d’alegria, però també de preocupació, davant el que ha descrit com a inici d’una transició. Ha emmarcat eixe sentiment en la detenció de Nicolás Maduro pels Estats Units, ‘alguna cosa que somiàvem’, i ha recordat que tant ell com la seua parella, Cilia Flores, ‘es van dedicar a perseguir, acoquinar, capturar i torturar’. Ha incidit en què ara ‘estan davant un juí en el qual estan complint-se totes les seues garanties i no estan sent torturats’, alhora que ha assenyalat que a Veneçuela encara hi ha mil presos polítics. Amb això, ha advertit que l’eixida de l’autoritarisme ha requerit temps i vigilància perquè no es repetisquen abusos.

La portaveu ha celebrat també que l’Helicoide, un edifici de Caracas que ha funcionat com ‘un dels centres de tortura més grans de tota Llatinoamèrica’, estiga sent desmantellat, una notícia que ‘els dona moltíssima alegria’ perquè, ha afegit, té allí dos amics presos polítics. Ha recordat que l’Helicoide es va dissenyar com a centre comercial i que, amb l’arribada d’Hugo Chávez, es va convertir en un símbol de l’aparell repressiu. Per a la diàspora, ha remarcat, el seu desmuntatge ha suposat un gest tangible de canvi.

Respecte al paper de figures del oficialismo en esta etapa, Posa’t ha indicat que Delcy Rodríguez, ‘cadella de l’imperi com ells mateixos deien’, ha hagut de complir amb el que li dicten des dels Estats Units. Ha assenyalat que veneçolans experts en la transició sostenen que les transicions ‘sempre han de comptar amb algú d’eixe règim del qual s’està eixint per a generar un pont cap al que es busca, que és la democratització i la llibertat’. En este moment, ha apuntat, probablement ella i el seu germà, Jorge Rodríguez, són eixe pont inicial, ‘sota la tutela d’ells’.

En el pla polític i simbòlic, Posa’t ha confirmat la presència del líder opositor Edmundo González a València per a arreplegar el Premi Convivència de la Fundació Broseta, concedit a ell i a María Corina Machado per ‘la seua lluita i perseverança contra la dictadura veneçolana’. Ha explicat que la seua assistència ja estava prevista i que, atés que viu a Madrid, acudirà el dijous 15 de gener, en funció de les circumstàncies. Per part seua, ha confirmat que María Corina Machado no assistirà.

A la trobada en el Palau de la Generalitat han assistit també la consellera de Servicis Socials, Família i Infància, Elena Albalat; el president de l’Associació d’Emprenedors i Comunicadors Unió Europea, Carlos Martínez; el vicepresident de l’Associació Voluntats Unides per a la Inclusió i membre del Comando Amb Veneçuela, Andrés Osorio; el president de l’Associació de Veneçolans a Castelló, Luis Méndez; i el sergent en l’exili de les Forces Armades Veneçolanes, Edgardo Díaz. La pluralitat d’assistents ha evidenciat la capil·laritat del moviment associatiu a la regió.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Barrachina demana estabilitat en les relacions comercials UE-EUA

El conseller Miguel Barrachina va reclamar estabilitat en el comerç entre la UE i els Estats Units per a evitar la inseguretat que retrau el mercat i danya al sector agrari. També va defendre una PAC 2028-2034 verdaderament comuna, amb finançament suficient i inclusió del regadiu.

Urbanisme de València defén que la permuta de VPP en Patraix ha sigut impecable

Giner rebutja les acusacions del PSPV per la permuta amb Domio i sosté que el procés va comptar amb informes favorables. L'operació incorpora 39 VPP en Patraix.

Les víctimes de la dana lamenten en Les Corts que la descoordinació va agreujar la tragèdia

Representants d'associacions han lamentat en Les Corts que els avisos tardans i la descoordinació van agreujar la dana del 29-O. Demanen mesures i responsabilitats.

Barcones acusa el PP de voler pervertir el sistema de Protecció Civil al Senat

Virgínia Barcones ha sostingut davant la comissió del Senat que el PP pretén pervertir el sistema nacional de Protecció Civil en exigir una emergència d'interés nacional sense petició autonòmica. Ha defés el repartiment de competències i rebutjat crítiques pel seu viatge al Brasil durant la DANA de 2024.

Pérez Llorca ha admés retards en la DANA i ha assegurat que vol reconduir la gestió

El president ha reconegut que 'moltes coses han arribat tard' després de la DANA d'octubre de 2024 i ha defés que el seu objectiu és reconduir la resposta. Ha detallat perdó institucional, un comissionat específic, reforç de salut mental, la comissió mixta amb el Govern i ajudes a les famílies de les víctimes mortals.

Martínez Mus defén que el protocol es va complir rigorosament durant la dana

El conseller ha assegurat davant la comissió que investiga la tragèdia del 29 d'octubre de 2024 que el protocol ferroviari es va aplicar de manera estricta. Ha negat retards en la suspensió del servici i situa el tall total de línies a les 19.45.

Les tres diputacions de la Comunitat abordaran els servicis d’assistència a municipis

La Diputació d'Alacant celebrarà el divendres la primera trobada dels SAM amb Castelló i València per a compartir models, detectar millores i donar continuïtat amb un protocol.

Barcones acusa el PP de voler pervertir el sistema de Protecció Civil

La directora general ha defés al Senat que l'emergència d'interés nacional es declara per Interior a petició autonòmica i ha retret al PP intentar canviar les regles del sistema.