Nou focus de malaltia de Newcastle en una granja de pollastres a València

Les autoritats veterinàries de la Comunitat Valenciana han notificat un nou focus de la malaltia de Newcastle en una granja de pollastres d’engreixament de La Vall d’Albaida, a uns 12 quilòmetres dels detectats al desembre, amb un cens total pròxim a 75.000 animals. Es tracta del quint focus registrat a Espanya en esta temporada, segons el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació.

La sospita va sorgir després de detectar-se mortalitat inusual en una de les tres naus de l’explotació, la que allotjava al voltant de 30.000 aus. Eixe senyal va encendre les alertes i va activar els protocols de vigilància interns.

Dies abans s’havia iniciat la vacunació enfront de la malaltia en la granja, però no havia transcorregut el temps suficient perquè els animals desenrotllaren una immunitat protectora. En estos escenaris, la finestra entre l’aplicació de la vacuna i la resposta immunitària deixa als lots temporalment vulnerables.

Mostres arreplegades pels Servicis Veterinaris Oficials de la Generalitat Valenciana es van remetre al Laboratori Central de Veterinària de Algete, que ha confirmat per PCR la presència d’un cep extremadament virulent. Esta tècnica permet una confirmació ràpida i precisa i orienta la intensitat de les mesures de control.

Mesures de control i vigilància

Des de la sospita s’ha immobilitzat de manera immediata l’explotació i es realitza una enquesta epidemiològica per a determinar l’origen del focus i les granges en risc per moviments de persones i vehicles. La granja compartix integradora amb dos dels focus previs, un detall que podria apuntar a un vincle al llarg de la cadena de producció i que s’està analitzant.

Les autoritats estan procedint al sacrifici de tot el cens de la granja i a la destrucció de cadàvers, pense i materials susceptibles de vehicular el virus en una planta autoritzada, amb l’objectiu de tallar qualsevol via de transmissió.

S’ha establit a més una zona de restricció al voltant del focus: en il radi de 3 quilòmetres no hi ha granges comercials i entre 3 i 10 quilòmetres es comptabilitzen 13, de les quals sis ja estaven incloses en la restricció fixada pels focus anteriors. Estes limitacions reduïxen moviments i faciliten un control intensiu sobre les explotacions potencialment exposades.

D’acord amb il sector, s’està vacunant enfront de la malaltia totes les granges de broilers menors de 30 dies que encara no estaven immunitzades, mentres es fomenta l’enviament a escorxador dels lots de més de 30 dies per a minimitzar la permanència en zones de risc. Agricultura ha recomanat reforçar la profilaxi sanitària, especialment les mesures de bioseguretat destinades a evitar il contacte amb aus silvestres, i intensificar la vigilància passiva tant en granges avícoles com en fauna silvestre.

Últimes notícies

Morante emociona Alacant però se’n va a peu en una vesprada de revolució taurina

Morante de la Puebla ha firmat una actuació de somni amb dos orelles a Alacant, però ha eixit a peu per la permissivitat del palco amb Talavante en una gran correguda de Santiago Domecq.

Incendi en un abocador de Caudete de las Fuentes amb diversos mitjans treballant per a controlar-lo

Un incendi declarat esta vesprada en un abocador de Caudete de las Fuentes obliga a desplegar mitjans aeris, terrestres i maquinària pesada, encara que la seua evolució és positiva.

Paco Roca brillara a Itàlia en el 60 aniversari del festival de còmic Lucca Comics & Games

El veterà dibuixant Paco Roca participarà en la 60 edició del prestigiós festival Lucca Comics & Games, a Itàlia, amb un cartell ple de grans figures del còmic, el manga i els videojocs.

Ferit un camioner en caure per un terraplén a Forcall amb més de 200 porcs

Un home de 68 anys ha resultat ferit en caure per un terraplén a Forcall (Castelló) amb un camió que transportava 205 porcs, molts dels quals han mort per l'accident.

Anna frega els 40 graus en una nova jornada de calor extrema a la Comunitat

L’ona de calor ha deixat este dimarts fins a 39,6 graus en Anna i més de 38 graus en diversos municipis de la província de València, segons Avamet i Aemet.

Inditex manté la millor reputació empresarial i Juan Roig encapçala els líders més valorats

Inditex ha revalidat el primer lloc com a empresa amb millor reputació a Espanya segons Merco 2026, mentre que el president de Mercadona, el valencià Juan Roig, lidera el llistat dels 100 directius millor valorats.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés que Mazón deixe de ser aforat

Associacions de familiars de víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l'aforament de Carlos Mazón i que puga ser investigat a Catarroja pels fets del 29 d'octubre de 2024.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés la fi de l’aforament de Carlos Mazón

Familiars de les víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l’aforament a l’expresident Carlos Mazón i han defensat que ha de declarar com a investigat a Catarroja.