Pérez Llorca i Torres copresidirán la primera reunió de la Comissió Mixta de la dana en Riba-roja

La primera reunió de la Comissió Mixta per a la reconstrucció i recuperació després dels danys de la dana en la Comunitat Valenciana se celebrarà este dimecres a Riba-roja de Túria. La trobada, que estarà copresidido pel president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, i el ministre de Política Territorial, Ángel Víctor Torres, tindrà lloc a les 12.30 hores al Castell de la localitat, un dels municipis afectats per l’episodi del 29 d’octubre de 2024 que va assolar la província i va deixar 230 víctimes mortals.

Sobre la taula es dissenyarà l’orde del dia a partir d’una proposta dels ajuntaments, amb el focus en les matèries en les quals les diferents administracions tenen competències. Este enfocament permetrà ordenar prioritats, aclarir responsabilitats i evitar duplicitats, de manera que les actuacions d’emergència, reparació i recuperació avancen de manera homogènia. La constitució de la Comissió respon al compromís aconseguit entre el president del Govern, Pedro Sánchez, i el cap del Consell en la seua reunió del 17 de desembre en la Moncloa.

Composició i funcions

Segons el reial decret de creació, en la Comissió estaran representats el Govern, la Generalitat, la Diputació de València i tots els ajuntaments de la Comunitat afectats per la dana i inclosos en l’àmbit del Reial decret llei 6/2024, de 5 de novembre. L’Administració General de l’Estat comptarà amb tres representants designats pel Ministeri, un dels quals serà el Comissionat especial per a la reconstrucció i reparació dels danys provocats per la dana, càrrec que en l’actualitat ocupa Zulima Pérez.

La Generalitat també designarà a tres representants, i s’incorporarà un membre per cada entitat local afectada de l’àmbit de la Comunitat Valenciana, això és, el president de la Diputació de València i els alcaldes dels municipis inclosos en el Reial decret llei 6/2024. La secretaria de la Comissió, sense dret a vot, l’exercirà la persona titular de l’Oficina de Relacions Institucionals del Comissionat de la dana. La presidència podrà convocar a experts o a representants d’altres entitats locals, igualment sense vot, una via que reforça la coordinació i permet incorporar criteris tècnics sense alterar l’equilibri de representació.

Entre les seues funcions figuren assegurar l’actuació coordinada de les administracions implicades, planificar i coordinar les activitats de reconstrucció i recuperació, garantir el funcionament dels mecanismes de coordinació i fer seguiment de les mesures adoptades. Amb això, la primera sessió establirà les bases operatives: un calendari preliminar d’actuacions, criteris de priorització i circuits de tramitació i informació entre administracions, amb l’objectiu de guanyar eficàcia i transparència.

Abans de la reunió, el ministre visitarà a Torrent les obres del canal Xúquer-Túria, de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer. Esta actuació està directament relacionada amb la gestió d’avingudes i la reparació d’infraestructures hidràuliques davant episodis de pluges intenses, un àmbit clau per a reduir el risc i accelerar la recuperació després de fenòmens com la dana d’octubre.

Últimes notícies

Les noves empreses en la Comunitat Valenciana creixen un 14,9 % al juliol i arriben a 1.549

La Comunitat Valenciana ha registrat al juliol 1.549 noves societats mercantils, un increment anual del 14,9 %, el tercer més alt d’Espanya, mentres les dissolucions han arribat a 139.

Els viatgers del transport urbà pugen un 3 % en la Comunitat Valenciana al juliol

El transport urbà per autobús i metro en la Comunitat Valenciana ha crescut un 3 % al juliol, fins als 16,9 milions de viatgers, segons l’INE. A Espanya, el transport públic també augmenta, tot i la caiguda del ferrocarril de llarga distància.

Detingut a Torrevella un fugititu reclamat per homicidi a Alemanya

La Guàrdia Civil ha detingut en una urbanització de Torrevella un home de 43 anys, de nacionalitat romanesa, reclamat a Alemanya per un possible homicidi i amb ordres judicials pendents a Espanya.

Pluges intenses de setembre descarreguen al sud de València i nord d’Alacant

Pluges fortes típiques de setembre han descarregat esta matinada i este matí al litoral sud de València i nord d’Alacant, amb fins a 40 litres per hora en alguns punts, encara que les tempestes ja s’han dissipat.

La indústria valenciana accelera en juliol amb un creixement del 4 %

La producció industrial ha augmentat en juliol un 4 % a la Comunitat Valenciana, per damunt de la mitjana estatal, que s’ha quedat en un 2,6 %. El fort descens dels béns de consum durador ha llastat el conjunt d’Espanya, tot i l’augment de l’energia.

Aemet alerta de ruixats molt forts i pedra gran al litoral sud este dijous

Aemet ha pronosticat per a este dijous ruixats molt forts amb tronades i granís gran al litoral sud de la Comunitat Valenciana a primeres hores del dia, amb núvols que s’aniran trencant i temperatures a la baixa en moltes zones.

Mazón i Argüeso hauran de donar explicacions sobre la DANA al Congrés el 21 de setembre

L’expresident de la Generalitat Carlos Mazón i l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso compareixeran el 21 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, en plena pressió política perquè s’amplien les declaracions sobre la gestió de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024.

Preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i Túria per risc d’inundacions

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i baix Túria i demana als ajuntaments que posen en marxa els seus plans municipals davant el risc d’inundacions.