Xilxes ha acomiadat este dissabte a María José, de 48 anys, i a la seua filla Noemí, de 12, assassinades esta setmana presumptament pel seu exmarit i pare. L’home va ingressar el divendres a la presó provisional per dos delictes d’homicidi/assassinat i un de trencament de condemna.
L’església de La nostra Senyora de l’Asunción va ser l’escenari de l’últim adeu en este municipi de 3.200 habitants, amb la presència de familiars, amistats, representants institucionals i nombrosos veïns. L’ambient de dol es va mesclar amb una mostra d’unitat enfront de la violència contra les dones i els menors.
Un càlid aplaudiment va acomiadar a les dos, acompanyat del gest de mans alçades que representa l’aplaudiment en llengua de signes, ja que les dos eren persones amb discapacitat auditiva. El tribut va subratllar la proximitat de tota la comunitat amb les víctimes i el seu entorn més immediat.
Dol oficial i detenció
Els cossos sense vida van ser trobats el dimarts i, l’endemà, es va detindre a l’exmarit i pare com a presumpte autor dels assassinats. L’Ajuntament va decretar tres dies de dol oficial i cinc minuts de silenci per a honrar la seua memòria i reafirmar el compromís municipal contra esta violència.
La presó provisional és una mesura cautelar que s’aplica mentres avança la investigació judicial, i el trencament de condemna implica incomplir mesures imposades prèviament per un tribunal. Estes imputacions situen el cas en el marc de la violència masclista i apunten a la gravetat dels fets.
El comiat arriba en una setmana especialment dura a Espanya, en la qual han sigut assassinades tres dones i dos menors. El cas de Xilxes se suma a eixa tràgica seqüència i ha commocionat un poble que es bolca amb les famílies.



