Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la Secció Especial en les Falles 2026

Convent Jerusalem-Matemàtic Marzal ha guanyat el primer premi de la Secció Especial de les Falles 2026 amb ‘Redimonis’, una sàtira sobre els dimonis quotidians que es presenten com a salut, diners, amor, èxit, poder i joventut. El monument, realitzat per l’artista David Sánchez Llongo i amb disseny de Daniel Gómez, ha convençut al jurat per un plantejament que interpel·la al públic: cada promesa té un preu i posa a prova la dignitat, el temps, la veritat i fins i tot l’ànima. La comissió ha celebrat el veredicte entre aplaudiments i càntics.

Un triomf amb el major pressupost

La falla ha costat 260.000 euros, el pressupost més alt de la Secció Especial enguany, i ha repetit el lloc més alt del podi després del triomf de 2025. Llavors, a més, la comissió es va portar també el primer premi de la secció especial infantil, una ratxa que ha consolidat la seua ambició i la seua aposta per projectes de gran format. ‘Redimonis’ no sols exhibix múscul artístic; planteja fins a on estaria disposat a arribar qualsevol per a complir un desig quan les temptacions es disfressen de virtuts.

El veredicte ha sigut llegit pel president de la Junta Central Fallera (JCF) i regidor de Falles, Santiago Ballester, davant una audiència expectant. Enguany les falleres majors de Convent Jerusalem són Juana Paula Centeno Roig i Trinidad Ferrer Roig, netes de Juan Roig i Hortensia Herrero, que han seguit la proclamació en primera fila, amb les tradicionals bruses, i han compartit l’alegria amb els fallers. El president de la comissió, Paco Segura, ha destacat que este és el premi número 19 per a una entitat amb 133 anys d’història, decidida a competir sempre pel més alt amb pressupostos ambiciosos i artistes de primer nivell.

L’alcaldessa de València, María José Catalá, ha defés que el guardó ha sigut just i merescut i ha subratllat l’ampli consens entorn de la qualitat del monument. També ha posat en valor el treball de l’equip de David Sánchez Llongo, al qual ha considerat en estat de gràcia.

Segon i tercer premi

El segon premi de la Secció Especial ha sigut per a Monestir de Poblet-Aparicio Albiñana amb el lema ‘Sent-i-ment’, de l’artista Josué Beitia. Amb un pressupost de 200.000 euros, la proposta representa emocions que acompanyen tota la vida, com l’alegria, la tristesa, la por, la ira i l’amor, i proposa al visitant un viatge que recorda a una muntanya russa per a reconéixer i observar cada una d’elles en escena.

El tercer premi ha recaigut en Na Jordana, que amb ‘Passions a la deriva’, de Mario Gual de l’Olmo, i un pressupost de 185.000 euros, presenta una travessia per l’amor, la passió i la redempció des de la mar profunda dels sentiments i les emocions. La composició i el relat han buscat una lectura immersiva i simbòlica, connectada amb la tradició literària i plàstica de la comissió.

Amb la lectura d’estos premis de les Falles grans de 2026 s’ha aconseguit el punt àlgid dels dies grans i s’ha obert la recta final de la festa. Encara queden actes multitudinaris per gaudir, com l’Ofrena a la Verge dels Desemparats, la Nit del Foc i la cremà, que posaran el fermall al calendari d’este exercici faller.

Últimes notícies

Mor un treballador de l’Arenal Sound de Borriana durant l’última jornada del festival

Un treballador de l’Arenal Sound de Borriana ha mort este diumenge, últim dia del festival, després de ser traslladat a l’Hospital de la Plana, presumptament per causes naturals.

Entrenament sorpresa de Carlos Alcaraz a Alacant abans de tornar al circuit

Carlos Alcaraz ha reaparegut amb un entrenament sorpresa en el complex Arena de la Platja de Sant Joan d’Alacant per a preparar el seu retorn a la competició en el Masters 1.000 de Cincinnati, després de quasi quatre mesos lesionat al canell dret.

Gulácsi reforça la porteria del Villarreal amb un fitxatge de dos anys

El Villarreal ha incorporat el porter hongarés Péter Gulácsi, de 36 anys, procedent del Red Bull Leipzig, amb un contracte de dos temporades.

Les màximes baixen dels 40 graus i Alcoi registra 37,9 com a valor més alt

Les temperatures han baixat este dilluns dels 40 graus a la Comunitat Valenciana i el valor més alt s’ha registrat a Alcoi, amb 37,9 graus, segons Aemet. Les capitals de província han quedat per davall dels 33 graus.

Armoni Brooks arriba cedit al Valencia Basket per a la temporada 2026-27

El Valencia Basket ha incorporat l’escorta nord-americà Armoni Brooks cedit des del LDLC ASVEL Villeurbanne per a la temporada 2026-27, després de destacar a l’EuroLeague amb l’Armani Olimpia Milan. El jugador, de 28 anys i amb experiència a la NBA i a la G League, arriba com a especialista en el tir exterior.

Un cotxe es calfa en ple carrer de Novelda i els ocupants en ixen il·lesos

Un cotxe ha quedat calfat este dilluns en plena via urbana a Novelda, però els ocupants han pogut eixir-ne il·lesos. Bombers i Policia Local han intervingut per controlar el foc i evitar danys majors.

Les persones amb ELA en dependència extrema cobren fins a 9.850 € al mes sense llista d’espera

La Generalitat ha reconegut el grau màxim de dependència a 102 persones amb ELA fins a juliol de 2026, amb prestacions de fins a 9.850 euros mensuals i sense llistes d’espera per al Grado III+ a la Comunitat Valenciana.

El PP retreu al PSPV l’augment de 16.000 milions del deute valencià

La portaveu d'Economia del PP en Les Corts, Mari Carmen Contelles, acusa el PSPV d'haver augmentat en quasi 16.000 milions el deute de la Generalitat durant els governs del Botànic i li nega autoritat per a donar lliçons de gestió econòmica. També reclama una reforma estable del sistema de finançament acordada en el Consell de Política Fiscal i Financera.
FILMOTECA D'ESTIU