Compromís porta al Tribunal de Comptes el finançament a col·legis que segreguen per sexe

Ejemplo de shortcode con estilo
Compromís denuncia davant el Tribunal de Comptes el finançament de 72,6 milions d'euros a col·legis vinculats a l'Opus Dei que segreguen per sexe i demana que es depuren responsabilitats i es retornen els fons.

Compromís ha presentat una denúncia davant el Tribunal de Comptes perquè s’investigue el finançament que considera il·legal de 72,6 milions d’euros

Compromís ha presentat una denúncia davant el Tribunal de Comptes perquè s’investigue el finançament que considera il·legal de 72,6 milions d’euros concedits per la Conselleria d’Educació a diversos col·legis concertats vinculats a l’Opus Dei que mantenen la segregació de l’alumnat per sexe, una pràctica que la coalició sosté que vulnera tant la llei educativa estatal com la normativa autonòmica vigent.

Els representants de Compromís han explicat que estos centres continuen funcionant amb un model educatiu en el qual xiquets i xiquetes estudien separats, malgrat que esta forma d’organització està expressament prohibida per a accedir i mantindre concerts finançats amb diners públics. Al seu juí, la Conselleria ha permés que estos col·legis continuen rebent fons, consolidant any rere any una situació que consideren contrària a dret i contrària al principi d’igualtat d’oportunitats a l’escola.

Segon pas judicial de Compromís

Segons ha detallat la coalició, este moviment davant el Tribunal de Comptes suposa el segon pas judicial que impulsen en este conflicte. En una primera fase, Compromís havia presentat un requeriment prejudicial davant la pròpia Conselleria d’Educació perquè retirara els concerts educatius a estos centres per incomplir la normativa. Amb eixe requeriment intentaven que l’administració actuara per si mateixa i revisara d’ofici els acords de finançament.

Davant l’absència de resposta del govern autonòmic, la formació ha decidit acudir al Tribunal de Comptes per un possible perjuí als fons públics. Compromís considera que la falta de reacció de l’executiu de Pérez Llorca demostra que el govern del PP no ha mostrat interés a revisar ni corregir una situació de finançament que la coalició qualifica de clarament contrària a la llei i perjudicial per a l’educació pública.

La denúncia registrada sosté que la Conselleria d’Educació ha d’exigir el retorn de les quantitats abonades als col·legis Altell, Aitana, Vilavella, El Vedat, Guadalaviar, Torrenova i Miralvent. Estos centres haurien sigut beneficiaris de concerts educatius malgrat mantindre un model de segregació per sexe, la qual cosa, segons Compromís, incomplix els requisits per a accedir i renovar estes ajudes públiques.

Des de la coalició es considera especialment greu que, mentres s’apliquen retallades i es reduïxen recursos en la xarxa pública, l’administració educativa mantinga el flux de milions d’euros cap a col·legis privats concertats que, segons denuncien, no respecten la legalitat exigida per a rebre finançament. Per a Compromís, esta decisió política suposa una doble injustícia: d’una banda, cap a l’alumnat que estudia en centres segregats, i per un altre, cap a les famílies que depenen de l’escola pública i veuen limitats els mitjans destinats als seus fills.

En la denúncia davant el Tribunal de Comptes, Compromís sol·licita que s’esclarisca si ha existit un mal per a l’erari públic vinculat a estos concerts, que es depuren responsabilitats entre els titulars dels centres i entre els responsables polítics i administratius que van autoritzar o van prorrogar els concerts, i que s’obligue a restituir tota la quantitat de diners públics que s’haja executat de manera indeguda. La formació defén que, si es confirma l’incompliment de la llei, no sols ha de cessar el finançament, sinó també recuperar-se el ja pagat.

A més, la coalició ha posat el focus en el cas concret del col·legi El Vedat. Han recordat que l’Audiència Provincial de València ha ordenat reobrir la causa relativa a este centre en apreciar indicis clars de delicte per presumptes abusos sexuals a 11 menors d’entre 7 i 11 anys. Per a Compromís, el fet que este col·legi estiga sota investigació penal agreuja encara més la decisió de continuar concedint-li concerts educatius.

En este context, la formació ha criticat amb duresa el paper de la consellera d’Educació, Carmen Ortí. Recorden que, abans d’assumir el càrrec, era inspectora dels centres concertats a la comarca de lHorta Sud, on se situa El Vedat, i consideren inversemblant que desconeguera el que estava ocorrent en el col·legi. Segons Compromís, resulta intolerable que ara intente presentar-se com a aliena als fets quan supervisava directament estos centres.

La coalició subratlla que només el col·legi El Vedat rebrà més de 16 milions d’euros de fons públics malgrat ser un centre totalment segregat per sexe. A això afigen que Ortí era la màxima responsable de la inspecció educativa en la zona i que, lluny d’actuar per a frenar els concerts que consideren il·legals, va dirigir i va supervisar tota la tramitació que va permetre renovar el finançament públic a esta xarxa de col·legis vinculats a l’Opus Dei. Amb la denúncia davant el Tribunal de Comptes, Compromís busca que s’aclarisca si estes decisions van vulnerar la normativa i van suposar un ús indegut dels diners destinats a l’educació.

Últimes notícies

El Constitucional dona via lliure al futur de les cases de Babilònia

José Luis Sáez ha celebrat la decisió del Tribunal Constitucional contra la llei valenciana que buscava protegir les cases de la platja de Babilònia. Els veïns, en canvi, han anunciat que continuaran lluitant per mantindre-les.

David Ferrer anunciarà dilluns l’equip espanyol per a Bolonya

David Ferrer donarà a conéixer dilluns els convocats d’Espanya per a la Final 8 de la Copa Davis, del 24 al 29 de novembre. Serà la seua última llista com a capità.

La Comunitat Valenciana supera la media estatal en calidad de vida

La Comunitat Valenciana ha arribat als 102,74 punts en l’Indicador Multidimensional de Qualitat de Vida de 2025. Se situa per damunt de la mitjana estatal i és una de les autonomies que més ha avançat.

33.350 valencians esperen atenció del sistema de dependència

33.350 persones de la Comunitat Valenciana continuen en la llista d’espera de dependència. A Espanya, el temps mitjà és de 314 dies, molt per damunt del màxim legal de 180.

Les ajudes al cinema valencià no restringixen el contingut de les obres

La Comunitat Valenciana destina 6,7 milions d’euros a ajudes audiovisuals sense limitar el contingut de les obres. Els documentals sobre tradicions vives poden optar a 395.000 euros.

Quatre detinguts per huit robatoris de coure en parcs eòlics de Castelló

La Guàrdia Civil ha detingut quatre hòmens per la presumpta relació amb huit robatoris de cable de coure en parcs eòlics de Castelló. Els danys s’acosten als 420.000 euros.

Un sustrato de posidonia mejora el sabor y el aroma del tomate

La Universidad de Alicante ha creado un sustrato agrícola con restos de posidonia que mejora el sabor y el aroma del tomate. El método evita aditivos químicos y se fabrica en cinco días.

Detenen a Elx un fugitiu neerlandés per una estafa d’1,3 milions

Un home de 71 anys ha sigut detingut a Elx per una estafa de més d’1,3 milions d’euros i el blanqueig de prop de 890.000 euros. Els fets investigats van ocórrer entre 2007 i 2014.