València Basket i Barça enceten una final d’alta tensió al Roig Arena

El Roig Arena acollirà este dijous el primer partit de la final de la Lliga Endesa, una sèrie al millor de cinc que enfrontarà el València Basket de Pedro Martínez, reforçat pel factor pista i una trajectòria sòlida durant tota la campanya, amb un Barça camaleònic, capaç d’adaptar-se a cada rival i que busca convertir en record inesborrable l’últim ball del tècnic Xavi Pascual i de diversos pesos pesats de la plantilla.

L’equip valencià ha perfeccionat esta temporada un sistema de joc que ja va començar a consolidar en el curs anterior, després del retorn de Pedro Martínez a la banqueta. Amb eixe guió s’ha enfrontat a qualsevol repte, siga quin siga el rival, i ha marcat un estil molt reconeixible.

El pla de partit del València Basket

Els ajustos que introduïx l’entrenador en funció de cada oponent busquen sempre mantindre intactes les seues senyes d’identitat. La llista és clara: defensa agressiva, lluita constant pel rebot en les dos cistelles, ritme alt i tirs en els primers segons de possessió quan es presenta l’oportunitat.

Este enfocament no canviarà davant el conjunt blaugrana. En part, perquè fa menys de tres setmanes el València Basket va conquistar el Palau Blaugrana (77-102) amb eixe mateix plantejament, va provocar una sonora bronca de l’afició local al seu equip i va assegurar una segona plaça clau.

Aquell resultat li permet ara disputar davant la seua afició els dos primers duels de la sèrie i també un hipotètic cinqué partit decisiu al Roig Arena. El factor pista es convertix així en un actiu estratègic per al club taronja.

Amb estes armes i amb jugadors triats i modelats per a executar-les, el València Basket ha firmat una campanya d’alt nivell. Va alçar la Supercopa al setembre, ha arribat a la Final a Quatre de l’Eurolliga i s’ha desfet en estos playoffs del Surne Bilbao Basket i del Joventut.

En esta fase final, el dominicà Jean Montero

En esta fase final, el dominicà el dominicà Jean Montero s’ha convertit en un dels grans protagonistes. El base ha arribat especialment inspirat a este tram decisiu de la temporada i ha assumit galons en atac i en direcció de joc.

L’únic equip que ha desactivat el València Basket

Durant la campanya diversos equips han aconseguit guanyar al València Basket, encara que cada volta han sigut menys, especialment en el tram final. Però tot apunta que el Barça ha sigut l’únic capaç d’evitar que els taronja jugaren al ritme que ells volien.

Això va passar el 19 de març, en partit d’Eurolliga disputat també al Roig Arena. L’equip dirigit per Xavi Pascual es va imposar per 62-66 després de teixir una autèntica teranyina defensiva que va impedir córrer als locals.

Primer va igualar la batalla pel rebot en la seua cistella i després va dificultar molt el primer passe per iniciar el contraatac. D’esta manera va frenar el joc ràpid del València Basket i va marcar un partit de poc ritme i anotació baixa.

Ara, però, el Barça arriba a la final en un moment diferent. Superada la decepció de l’Eurolliga i després de la confirmació que Pascual deixarà la banqueta al final de la temporada, l’equip dona la sensació d’estar més alliberat.

En els últims partits ha oferit una versió poc habitual, amb més nombre de possessions i, per tant, amb un joc més ràpid del que era habitual fins ara. Esta nova cara li ha permés encadenar 11 triomfs en els seus últims 13 encontres de Lliga.

En este tram final, el conjunt blaugrana ha començat a superar amb una certa freqüència la barrera dels 100 punts. Eixa capacitat anotadora el convertix en una amenaça constant, tant en el joc estàtic com a camp obert.

La gran incògnita de la sèrie és quin estil triarà el Barça per a esta final. L’equip ha firmat dos sèries molt brillants davant UCAM Murcia i La Laguna Tenerife amb un ritme més alt del costum, i ara haurà de decidir si manté eixa aposta o torna a un pla més controlat.

Dubtes i baixes en el bàndol taronja

De cara a este primer encontre, el València Basket té la baixa segura de Xabi López-Arostegui. L’aler no estarà disponible i suposa una absència important per la seua capacitat defensiva i el seu físic.

Josep Puerto ha tornat a entrenar-se amb el grup després d’al voltant d’un mes i mig fora de les pistes. Ha encadenat un esquinç de turmell amb una malaltia i, encara que la seua participació en l’inici de la sèrie sembla complicada, no està descartada.

En una situació pareguda es troba Nate Reuvers, que arrossega un esquinç al turmell esquerre. La seua evolució marcarà si pot sumar minuts en la rotació interior de Pedro Martínez en este primer assalt.

Si finalment els tres jugadors resulten baixa, el tècnic només haurà de fer un descart tècnic per complir el nombre màxim de fitxes. Els principals candidats a quedar fora són Isaac Nogués, Darius Thompson i Yankuba Sima.

En el cas de Thompson, ha perdut pes en la rotació en benefici del jove Álvaro Cárdenas, que ha aprofitat les seues oportunitats i ha guanyat importància en la direcció del joc.

Un Barça complet i sense lesions

El Barça afrontarà l’estrena de la final sense cap baixa mèdica confirmada. Això dona a Xavi Pascual un ampli marge per a triar la convocatòria i ajustar les peces segons el pla de partit que busque.

El tècnic haurà de realitzar dos descarts. En els últims enfrontaments, els jugadors que s’han quedat fora de la llista han sigut Miles Norris i Juan Núñez, encara que la decisió definitiva es coneixerà poques hores abans del bot inicial.

Amb el Roig Arena com a escenari i una sèrie al millor de cinc, la final es presenta oberta i amb contrast d’estils. El València Basket confia en mantindre la seua personalitat insubornable i aprofitar la calor del públic, mentres que el Barça buscarà traure partit de la seua capacitat de transformació i de la motivació extra que suposa l’últim ball de Xavi Pascual a la banqueta blaugrana.

Últimes notícies

Nova guia web de València per a seguir l’eclipsi solar del 12 d’agost amb tota seguretat

La web municipal de València ha obert un espai específic amb horaris, punts d’observació, consells de seguretat, transport i activitats per a gaudir de l’eclipsi solar del 12 d’agost.

Una nova formulació valenciana promet protecció davant la radiació ionitzant

L’Institut d’Investigació Sanitària La Fe i la Universitat de València han desenvolupat una formulació innovadora que combina compostos bioactius per a protegir l’organisme davant la radiació ionitzant i reduir-ne els danys després de l’exposició.

Rescatats amb helicòpter quatre senderistes deshidratats al barranc de l’Encantà

Quatre senderistes han sigut evacuats amb l’helicòpter del Consorci Provincial de Bombers al barranc de l’Encantà, entre Planes i l’embassament de Beniarrés, després de patir esgotament i deshidratació en una zona de difícil accés i amb altes temperatures.

Quatre detinguts per una onada de robatoris en empreses de la Comunitat Valenciana i Cuenca

La Guàrdia Civil ha detingut quatre hòmens, tots de nacionalitat romanesa, acusats d’onze robatoris en empreses de la Comunitat Valenciana i de Cuenca mitjançant el mètode del butró. En els registres a València s’han recuperat un arma de foc, joies, diners en efectiu i ferramentes robades.

Detingut a Oriola un membre d’una banda que atracava joieries a França

La Policia Nacional, els Mossos i la Gendarmerie han desmantellat una organització transfronterera que assaltava joieries a França, amb operatius a Barcelona, Tarragona, Oriola i Suècia.

L’equip de la UPV arrasa a la Formula Student Austria i manté el lideratge mundial

L’FSUPV Team de la Universitat Politècnica de València ha guanyat la Formula Student Austria 2026, revalida el títol i consolida el seu lideratge mundial en la categoria de combustió.

A presó un jove per una onada de robatoris a la AP-7 en Castelló

Un home de 27 anys ha ingressat a presó acusat d’una quinzena de robatoris en vehicles a àrees de servici de l’AP-7 a Castelló, després d’embestir un cotxe de la Guàrdia Civil en la seua fugida. La investigació ha permés recuperar més de 3.400 euros, joies i documentació falsificada.

Desmantellat a Sant Vicent del Raspeig un entramat de vehicles robats amb un detingut

La Guàrdia Civil ha detingut un home de 39 anys a Sant Vicent del Raspeig acusat de gestionar un entramat de vehicles robats, després de recuperar un cotxe, una embarcació i un remolc sostrets al port d’Águilas.
FILMOTECA D'ESTIU