Les constructores calculen quasi 29.000 milions en obres clau a la Comunitat Valenciana per als pròxims 10 anys

Ejemplo de shortcode con estilo
SEOPAN ha quantificat en 28.749 milions d'euros la inversió necessària en infraestructures prioritàries i conservació viària i hidràulica a la Comunitat Valenciana en la pròxima dècada, amb el gruix destinat a aigua i transport.

SEOPAN, Asociación de Empresas Constructoras y Concesionarias de Infraestructuras, ha quantificat en 28.749 milions d’euros la inversió que considera necessària en infraestructures prioritàries i tasques de conservació viària i hidràulica a la Comunitat Valenciana durant la pròxima dècada, per a garantir la seguretat i el benestar de la població i evitar pèrdues de competitivitat.

Segons l’associació, estes inversions es concentren en quatre grans àmbits: transport, aigua, medi ambient i equipament públic. L’objectiu és assegurar servicis bàsics, adaptar-se al canvi climàtic, complir els compromisos mediambientals i mantindre el pes econòmic del territori en el conjunt de l’Estat.

Dels 28.749 milions totals, 19.055 milions correspondrien a noves infraestructures i a l’adaptació de les existents. Els 9.694 milions restants haurien d’anar a la conservació i manteniment de carreteres i infraestructures hidràuliques, una partida que SEOPAN considera indispensable per a evitar la degradació de la xarxa actual.

En la última dècada, la licitació en infraestructures hidràuliques i de transport a la Comunitat ha arribat als 8.804 milions d’euros. Esta xifra representa el 46,2 % de les necessitats de inversió que SEOPAN identifica per als pròxims deu anys, per tant, a juí de l’associació, caldria quasi duplicar l’esforç inversor si es vol cobrir tot el que consideren prioritari.

Infraestructures d’aigua, la partida més gran

Les infraestructures hidràuliques concentren la partida més alta, amb 10.179 milions d’euros previstos. D’esta quantitat, 338 milions es destinarien a la monitorització del cicle de l’aigua i al PERTE de digitalització, equipant xarxes i instal·lacions per a controlar consums i pèrdues.

A més, 1.118 milions servirien per a adaptar el sistema hídric al canvi climàtic, fonamentalment mitjançant projectes de dessalació i reutilització. SEOPAN també apunta 3.652 milions per al cicle urbà de l’aigua, que inclou abastiment, depuració i sanejament en ciutats i pobles valencians.

Altres 279 milions s’haurien de dirigir, segons les seues estimacions, a la gestió del Dominio Público Hidráulico. També es proposen 2.839 milions per a infraestructures de prevenció del risc d’inundació, un aspecte especialment sensible en zones costaneres i ramblers.

La planificació incorpora igualment 1.465 milions per a sistemes de drenatge sostenible, tancs de tempesta i actuacions per a reduir el risc d’inundació fluvial. A això s’afigen 243 milions vinculats a un eventual Acuerdo Nacional del Agua i altres 245 milions destinats a la creació d’infraestructura verda.

Transport per carretera i ferrocarril

El bloc de transport suma 7.926 milions d’euros. SEOPAN hi destaca 2.105 milions per a completar 77 quilòmetres de tancaments d’autovies i variants, 39 quilòmetres d’ampliació de capacitat en autovies actuals i 148 quilòmetres de noves carreteres.

En esta partida també s’inclou la instal·lació de 164 electrolineres amb 1.108 punts de recàrrega ultraràpida en vies d’alta capacitat i carreteres convencionals. A més, es preveuen actuacions en nou trams catalogats com a punts de concentració d’accidents, amb l’objectiu de reduir la sinistralitat.

En matèria ferroviària, SEOPAN xifra en 1.614 milions les inversions relacionades amb l’AVE, on inclou la connexió Valencia-Castellón i el canal d’accés. Per a Cercanías, metro i tramvies, l’associació calcula altres 1.612 milions, amb l’objectiu de reforçar el transport públic i descongestionar carreteres.

El document incorpora, a més, 75 milions per a connexions ferroportuàries i autopistes ferroviàries, que haurien de facilitar el transport de mercaderies i millorar l’accés als ports.

Per la seua banda, les actuacions portuàries sumarien 1.250 milions d’euros, mentres que les aeroportuàries arribarien als 1.270 milions, seguint la planificació existent en estos sectors estratègics.

Medi ambient i equipament sanitari

SEOPAN també ha quantificat la creació i adaptació d’infraestructures de medi ambient en 509 milions d’euros. Esta suma inclou actuacions per a reduir impactes ambientals i adaptar instal·lacions a criteris més sostenibles.

Pel que fa a equipament en salut, l’associació estima necessaris 441 milions per a ampliacions de la capacitat hospitalària. Estes inversions es dirigirien a nous espais assistencials i a la modernització de centres existents, amb l’objectiu d’atendre una demanda sanitària creixent.

Reclam d’una contractació publica més moderna

En l’àmbit de la contractació pública, SEOPAN insistix que cal modernitzar els procediments per a garantir pressupostos i terminis de les noves inversions. L’associació subratlla que els canvis normatius haurien de donar més estabilitat als projectes i atraure inversió privada.

Pel que fa al finançament, planteja implantar un sistema de tarificació viària per a reduir el dèficit d’inversió acumulat en carreteres. També proposa utilitzar convenis de gestió amb l’Estat i models concessionals per a executar infraestructures hidràuliques, de manera que part de la inversió recaiga en operadors privats.

El president de SEOPAN, Julián Núñez, ha resumit així la posició del sector: ‘Es momento de pasar de una etapa de infrafinanciación en nuestro país a una apuesta firme por la inversión y la colaboración público-privada. La Comunidad Valenciana no puede permitirse seguir esperando: sus infraestructuras prioritarias son clave para su competitividad y su desarrollo y no admiten más demoras’.

Amb estes xifres, l’associació pretén marcar una fulla de ruta per als pròxims deu anys a la Comunitat Valenciana i situar el debat sobre infraestructures com una peça central per al desenvolupament econòmic i social del territori.

Últimes notícies

Alaquàs recorda les víctimes de la dana i els dos desapareguts

La societat valenciana ha homenatjat les víctimes de la dana del 29 d’octubre de 2024 en un acte a Alaquàs. Dos persones continuen desaparegudes.

El Elche sale del descenso y Lemar pide mantener la mentalidad

El Elche ha salido de los puestos de descenso tras ganar al Rayo Vallecano en Vallecas. Thomas Lemar reclama continuidad y destaca la defensa del equipo.

El descarrilament d’un tramvia interromp la Línia 4 a València

Un tramvia ha descarrilat este diumenge abans de les 10 hores i ha interromput la Línia 4 entre Pont de Fusta i Empalme. No hi ha ferits i els tècnics treballen per a restablir el servici.

Natzaret tindrà un tanc de tempestes de més de 3.000 m³

El futur depòsit de Natzaret tindrà una capacitat superior a 3.000 metres cúbics i costarà 12 milions d’euros. Retindrà temporalment l’aigua més contaminada quan ploga i la conduirà a la depuradora de Pinedo.

Laura Luengo bat el rècord d’Espanya de mig marató a València

Laura Luengo ha batut a València el rècord d’Espanya de mig marató amb 1h08:28, dos segons menys que l’anterior marca. L’atleta ha qualificat el resultat d’increïble després d’un any complicat.

Torrent reclama más obras preventivas dos años después de la dana

Amparo Folgado alerta de las actuacions pendents al barranc de l’Horteta i reclama més agilitat en les obres de reconstrucció després de la dana de 2024.

Laura Luengo recupera el rècord d’Espanya al mig marató de València

Sheila Chepkirui ha guanyat el mig marató de València amb 1h03:51. Laura Luengo ha sigut vintena i ha batut el rècord estatal amb 1h08:28.

La falta de ayuda básica va intensificar l’abandonament després de la dana

Un estudi de la UPV conclou que la falta d’aliments, allotjament, electricitat i assistència sanitària va augmentar la sensació d’abandonament després de la dana de 2024.