Desmantellades sis fàbriques il·legals de tabac amb més de 20 milions de cigarrets

Ejemplo de shortcode con estilo
La Guàrdia Civil ha detingut 50 persones i ha desmantellat sis fàbriques clandestines de tabac en una macrooperació internacional amb seu en diverses províncies, entre elles Alacant, amb més de 20 milions de cigarrets i 38,4 tones de tabac intervinguts.

La Guàrdia Civil ha detingut 50 persones i ha desmantellat sis fàbriques il·legals de tabac en 23 registres a Alacant, Cuenca, Huelva, Múrcia, Sevilla i Toledo, en una macrooperació internacional contra el contraban en què s’han intervingut més de 20 milions de cigarrets i 38,4 tones de picadura i fulla de tabac.

Segons ha informat el cos, el valor del tabac intervingut supera els 10 milions d’euros. Els investigadors han calculat que les fàbriques podien arribar a produir fins a 7.800.000 cigarrets al dia.

L’operació s’ha desenvolupat amb la col·laboració d’agències i cossos policials europeus. Esta coordinació ha permés desarticular dues xarxes criminals d’abast internacional assentades a Espanya que es dedicaven a produir tabac de contraban i a distribuir-lo i comercialitzar-lo en altres països europeus.

Estas organitzacions gestionaven quatre instal·lacions de producció de labors de tabac actives i dos més inactives. En totes, segons la investigació, es falsificaven marques de tabac de reconegut prestigi, cosa que augmentava l’impacte econòmic del frau.

Entre els detinguts hi ha dos persones reclamades per la Justícia polonesa. Estes han sigut posades a disposició dels tribunals de Polònia per a respondre pels delictes atribuïts en aquell país.

Investigació iniciada fa set anys

La investigació va començar fa set anys, quan Europol, Polònia i Lituània van traslladar informació sobre possibles grups criminals que actuaven en diversos països de la Unió Europea. Les sospites se centraven especialment en un ciutadà polonés itinerant a Espanya i dedicat a estos negocis il·lícits des de 2016.

A mesura que avançaven les perquisicions, la Guàrdia Civil ha detectat que l’activitat delictiva tenia una complexitat i un abast molt major del que es preveia al principi. Les proves han permés identificar dues possibles organitzacions criminals amb una presència ampla en diferents punts del territori espanyol.

Els agents han localitzat diversos centres de producció clandestina de cigarrets. Estos centres articulaven una xarxa de distribució que donava servici tant als grups investigats com a terceres organitzacions, amb ramificacions al sud peninsular, Portugal i França. Tampoc s’ha descartat una connexió amb el Regne Unit.

Les fàbriques desmantellades abastaven tot el procés productiu: fabricació, empaquetat i emmagatzematge del tabac. A més, disposaven de zones habilitades com a residència per als treballadors, que romanien allotjats allí de manera permanent.

Segons ha detallat la Guàrdia Civil, alguns d’estos treballadors vivien en condicions precàries. Estaven hacinats en estances condicionades dins de les mateixes fàbriques, la qual cosa evidenciava també possibles vulneracions de drets laborals i humans.

En el marc dels registres, els agents també han intervingut 18 vehicles, nombrosos dispositius electrònics encriptats, 170.000 euros en efectiu i diverses armes de foc. Estos elements reforcen la hipòtesi d’una estructura criminal altament organitzada i amb capacitat logística pròpia.

Les dues actuacions han rebut el nom d’operació Vernisa i operació Maidan-Cigalike. Han sigut dirigides respectivament per la Secció d’Instància i Instrucció del Tribunal d’Instància número 2 de Tarancón (Cuenca) i per la Secció d’Instrucció del Tribunal d’Instància número 5 d’Elx (Alacant), en coordinació amb la Fiscalia.

Les diligències continuen obertes i la Guàrdia Civil no descarta noves detencions i registres. A hores d’ara, set dels investigats es troben en situació de presó provisional per decisió judicial.

Segons ha remarcat el cos, l’èxit de l’operació s’ha basat en la cooperació policial internacional. Han participat Europol, l’Oficina Europea de Lluita Contra el Frau (OLAF), la Policia Central d’Investigacions de Polònia, la Gendarmeria Nacional Republicana de Portugal i el Servici d’Investigació Criminal d’Aduanes de Lituània, a més de la pròpia Guàrdia Civil.

Últimes notícies

Castro reivindica el triomf del Llevant davant l’Athletic: “Mereixem la victòria”

Luís Castro ha celebrat la victòria 3-1 del Llevant contra l’Athletic en el Ciutat de València, en el partit aplaçat per la pluja, i ha destacat el rendiment ofensiu i defensiu del seu equip. L’entrenador ha elogiat la progressió del vestidor i actuacions com les d’Etta Eyong, Thiago Fernández i el doble golejador Roger Brugué.

Brugué i Etta Eyong tomben l’Athletic i impulsen el Llevant

El Llevant ha guanyat 3-1 a l’Athletic Club en el duel ajornat per la pluja gràcies al doblet de Roger Brugué i a un gol final d’Etta Eyong. Els granota pugen a l’onzena plaça amb 10 punts, mentre els bascos es queden amb 9.

Camps i Oltra detallen el dany patit pel fals bulo del Bar España

Francisco Camps i Mónica Oltra han explicat en el juí pel Bar España com el fals bulo de pederàstia ha afectat la seua imatge personal i política. També ha declarat per videoconferència Carlos Fabra, que ha qualificat el cas d’“absolut disbarat”.

Així funcionarà el Bono Comerç d’Alacant 2026: ajudes de fins a 400 euros per persona

Alacant llança una nova edició del Bono Comerç per a 2026, amb quasi quatre milions d’euros per a impulsar el consum local i alleujar la butxaca de les famílies.

Oliva reprén les classes aquest dijous excepte a l’IES Gabriel Ciscar per els danys de la dana Adam

Oliva reprendrà aquest dijous l’activitat lectiva en tots els centres educatius excepte a l’IES Gabriel Ciscar, greument afectat per les inundacions de la dana Adam. Els municipis veïns de Piles i Miramar ja han reactivat les classes i continuen les tasques de neteja i recuperació.

Les associacions veïnals alerten que l’operació de Mestalla és la major recalificació especulativa a València

La Federació d'Associacions Veïnals de València qualifica l’operació urbanística de Mestalla com la major recalificació especulativa en dues dècades i denuncia que afavorix grans capitals en plena emergència habitacional.

Més de 2.100 incidències per la dana Adam des de dissabte a la Comunitat Valenciana

El Centre de Coordinació d’Emergències ha gestionat 2.153 incidents relacionats amb la dana Adam des de dissabte, la majoria al sud de València i al nord d’Alacant. Oliva és el municipi més afectat, amb 900 incidències registrades.

Llanos Massó serà número dos de Vox al Congrés per Castelló el 29N

Vox ha situat la presidenta de Les Corts Valencianes, Llanos Massó, com a número dos al Congrés per Castelló el 29 de novembre, mentre Ignacio Gil Lázaro encapçalarà la candidatura per València.