València sumarà més de 700.000 metres quadrats de noves zones verdes en els pròxims anys gràcies als plans urbanístics en marxa i reactivats, entre els quals destaquen el Parc Central, el PAI del Grau i el projecte Delta Verd, que incorporarà més de 160.000 metres quadrats.
Segons el consistori, entre els futurs desenvolupaments amb grans reserves de sòl verd destaca el Parc Central, que ha previst 317.000 m² de zones enjardinades. Esta actuació reforçarà un dels principals pulmons verds de la ciutat i connectarà diversos barris hui separats per la infraestructura ferroviària.
Altres projectes rellevants són el PAI del Grau, amb 160.000 m² de zones verdes, que inclou una infraestructura verda formada pel futur Parc de Desembocadura, amb 105.000 m², i la resta de superfície necessària per a completar el tram final del Jardí del Túria fins al mar.
A estes xifres se sumen les de Benimaclet, amb 70.000 m² i un gran parc central, Turianova, amb 63.500 m², San Marcelino, amb 26.500 m², el Parc d’Artilleria, amb 18.000 m², Malilla Nord S-6, amb 15.500 m², Escultor Hino, amb 13.500 m², Camí Reial, amb 11.000 m², i Periodista Gil Sumbiela, amb uns 2.000 m² addicionals.
A més d’estes grans reserves, l’Ajuntament ha explicat que hi ha actuacions de transformació de l’espai públic que comporten un augment de l’arbrat o la creació de nous parcs i jardins. Són obres que no sempre tenen grans superfícies, però que milloren la qualitat urbana i climàtica de cada barri.
Un exemple és l’ampliació prevista del Parc de la Rambleta, que té una extensió total projectada de més de 14 hectàrees, de les quals ja s’han executat 5,5. La prolongació del parc permetrà guanyar continuïtat verda i espai per a ús veïnal.
També destaca la reurbanització de l’eix plaça de Sant Agustí–carrer Sant Vicent–avinguda de l’Oest. En este àmbit es preveu incorporar 2.631 m² de zones verdes i plantar 264 arbres nous, amb l’objectiu de pacificar el trànsit i guanyar espai per a vianants.
Al barri del Cabanyal està prevista la creació d’un parc de 1.114,52 m² vinculat a la construcció del futur Edifici Astilleros. Així mateix, el planejament definitiu de l’entorn del carrer Doctor Olóriz inclou 2.585 m² de nova zona verda, segons els exemples detallats pel consistori.
Més vivenda assequible vinculada als PAI
La reactivació d’estos projectes urbanístics respon també a la política del govern municipal de desenvolupar sòl per a construir noves vivendes. L’estratègia se centra en augmentar l’oferta d’immobles de protecció pública i de lloguer assequible, especialment orientats a jóvens i famílies vulnerables.
En només tres anys, a través del Pla + Vivenda, el parc municipal de vivenda assequible ha augmentat en quasi 500 unitats. L’Ajuntament ha remarcat que esta xifra supera de llarg les 14 vivendes protegides que l’anterior equip de govern va sumar en dues legislatures.
El Pla + Vivenda té com a objectiu incorporar prop de 1.000 vivendes al parc públic abans que acabe l’any 2027. Açò suposaria quasi duplicar l’increment registrat fins ara si es complixen els terminis previstos.
Paral·lelament, s’han reactivat un total de 18 Programes d’Actuació Integrada (PAI) que comporten la construcció d’unes 13.000 vivendes, de les quals quasi 3.000 són Vivenda de Protecció Pública (VPP). Estes xifres mostren la rellevància dels nous desenvolupaments per a l’oferta residencial de la ciutat.
Entre els PAI reactivats destaquen els del Grau, Benimaclet, Campanar, San Marcelino, el Cuartel de Ingenieros, dependent de SEPES, Camí Reial i Malilla. A estos àmbits residencials s’unixen les noves zones d’arbrat i vegetació que es generaran al Parc de Desembocadura, el Passeig García Lorca i la remodelació de l’eix entre Sant Vicent, plaça de Sant Agustí i avinguda de l’Oest.
Segons ha resumit l’Ajuntament, el conjunt d’estos plans urbanístics i actuacions sobre l’espai públic farà possible que València guanye més de 700.000 metres quadrats de zones verdes en els pròxims anys, alhora que incrementa de manera notable el parc de vivenda assequible i protegida.







