M. Àngels Francés assumirà la presidència de l’AVL amb una nova Junta de Govern renovada

El ple de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha aprovat este dimecres la renovació de la Junta de Govern i ha elegit la catedràtica M. Àngels Francés com a nova presidenta, al costat de Rosa Agost com a vicepresidenta, Immaculada Cerdà com a secretària i Vicenta Tasa i Carles Segura com a vocals.

Segons ha informat l’AVL, el ordenament jurídic establix que la presidència no serà efectiva fins que es publique el nomenament en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) i Francés prenga possessió del càrrec en un acte públic i solemne. Fins eixe moment, es manté la situació actual a nivell formal.

Tercera dona al capdavant de l’AVL

Francés es convertix en la tercera dona que encapçala l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, després d’Ascensió Figueres i de Verònica Cantó, a qui substituïx en la màxima representació de la institució normativa.

M. Àngels Francés Díez (Alcoi, 1976) és catedràtica de literatura contemporània a la Universitat d’Alacant. És llicenciada i doctora en Filologia Catalana des de 1998 i també llicenciada en Filologia Anglesa des de 2003. Va entrar a l’AVL en 2021, en la segona renovació de l’Acadèmia feta per cooptació, i des d’aleshores ha participat en els treballs interns de la institució.

Projecte basat en la continuïtat i en la resposta als reptes actuals

Per a explicar les línies mestres de la seua candidatura, Francés s’ha inspirat en un poema de Marc Granell. El seu objectiu és consolidar els avanços aconseguits per l’Acadèmia al llarg de la seua història i, al mateix temps, donar resposta a les necessitats presents i futures dels valencianoparlants.

La nova presidenta ha apel·lat a una idea compartida en el si de la institució: ‘A tots ens germanes hui la defensa del valencià, la llengua fèrtil, viva, que arrel en els nostres avantpassats i que és unitaria, diversa, pròpia i compartida’.

Francés ha situat les prioritats de l’AVL en dos grans àmbits: la normativització i la normalització. En este sentit, ha remarcat que ‘és assumpte nostre vetlar per l’ús normal del valencià i elaborar la normativa, ja que som els pilars sobre els quals s’edifica l’AVL’.

També ha defensat que la normativa del valencià ‘ha de ser entesa com una guia, com una seguretat per al parlant nadiu o per al que acaba d’arribar que, amb les ferramentes de l’AVL, troba el que necessita per a expressar-se en el món del segle XXI’.

Francés s’ha compromés a treballar per a reforçar l’autoestima dels parlants i el prestigi social del valencià, especialment entre la gent jove. Ha defensat la necessitat de ‘buscar línies d’entesa amb aquells que, com l’AVL, treballen per la defensa d’una llengua digna, des del rigor amb la norma, però pròxima a la gent i útil per a viure’.

Rigor científic i funcionament intern

Per la seua banda, la nova vicepresidenta, Rosa Agost, ha remarcat el paper de la institució en l’àmbit cultural i científic. Segons ha afirmat, l’AVL és ‘un dels fars científics, culturals i cívics’ del poble valencià, i la Junta de Govern renovada ha de continuar vetlant ‘pels rigor de l’Acadèmia, fonament de la nostra credibilitat’.

En la defensa de la seua candidatura a la Secretaria, Immaculada Cerdà ha recordat que este òrgan té la missió de fer possible el treball de les comissions i les seccions internes, així com de coordinar els acadèmics i el personal de la casa.

Cerdà ha subratllat també que la Secretaria ha d’assegurar la gestió de tots els compromisos adquirits per la institució quan aprova els seus pressupostos anuals, de manera que les decisions de l’Acadèmia tinguen una plasmació efectiva en la seua activitat quotidiana.

Últimes notícies

Catalá crida a defensar la sobirania nacional després dels altercats de Ceuta

María José Catalá ha reclamat defensar la sobirania nacional i la integritat territorial arran dels altercats d este estiu a Ceuta i ha confirmat que participarà en la concentració convocada a València. La dirigeix especialment als ceutins residents en la ciutat, que considera que han de ser els protagonistes.

La base Alinghi es transforma en el nou centre de Marina d’Empreses per a mil emprenedors

La Marina de València estrena el renovat edifici Alinghi com a nou centre de Marina d’Empreses, amb 7.600 metres quadrats i capacitat per a 1.000 persones, finançat amb 25 milions d’euros del patrimoni de Juan Roig.

Cada volta hi ha més famílies de Casa Caridad vivint en habitacions de lloguer

Quatre de cada deu famílies que han demanat plaça per al curs 2026-2027 a les escoles infantils de Casa Caridad viuen en habitacions llogades, quasi el doble que en el procés anterior. L’informe també alerta de la falta de xarxa familiar, l’atur femení i la precarietat laboral i residencial.

Maria Àngels Francés prendrà possessió com a presidenta de l’AVL este dijous al Palau

Maria Àngels Francés prendrà possessió este dijous com a nova presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua en un acte solemne al Palau de la Generalitat presidit per Juanfran Pérez Llorca.

Alerta groga per fortes pluges i tempestes a l’interior nord de Castelló este dimecres

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat l’alerta groga per pluges intenses i tempestes amb possible granissat este dimecres a l’interior nord de Castelló, on es poden acumular fins a 20 litres per metre quadrat en una hora.

Ford Almussafes reprén la producció amb més calma gràcies a l’aliança amb Geely

La planta de Ford a Almussafes ha tornat hui a produir vehicles després de les vacacions d’agost, amb un ambient de més tranquil·litat per l’aliança estratègica amb Geely i la reactivació de la negociació de l’Acord per l’Electrificació 2030.

Detingut un matrimoni per furtar joies a ancians que ella cuidava a la Safor

La Guàrdia Civil ha detingut una parella a la Safor per furtar joies en cases de persones majors dependents, aprofitant la faena d’ella com a cuidadora domiciliària. El marit presumptament venia les peces en establiments de compra i venda d’or.

Un escriptor d’Alacant farà sis etapes del Camí de Santiago vestit de legionari romà

Miguel Fornera, jove escriptor d’Altea, recorrerà del 5 al 10 de setembre unes sis etapes del Camí de Santiago, uns 110 quilòmetres, vestit com un legionari romà del segle I dC i acompanyat d’un xicotet grup també caracteritzat d’època.