Rototom Benicàssim es consolida com una miniciutat vacacional amb mil formes de viure el festival

Ejemplo de shortcode con estilo
El Rototom Sunsplash de Benicàssim, que se celebrarà del 16 al 22 d’agost, ha convertit el recinte en una miniciutat mediterrània on conviuen música reggae, benestar, activisme social, gastronomia del món i espais adaptats a totes les edats.

El festival internacional Rototom Sunsplash de Benicàssim (Castelló), que se celebrarà del 16 al 22 d’agost, ha consolidat un model logístic i espacial que convertix el recinte en una miniciutat vacacional mediterrània, on conviuen música, activisme social, benestar, gastronomia i propostes per a totes les edats al llarg de dotze hores ininterrompudes cada dia.

El director del festival, Filippo Giunta, resumix així l’essència del projecte: ‘No existix una única manera d’habitar, ni de viure, Rototom’. Segons explica, han dissenyat ‘un espai amable on una família amb xiquets menuts i un grup de jóvens poden compartir la mateixa setmana de vacacions respectant els seus propis ritmes’.

Un recinte amb mil vides possibles

La singularitat del Rototom residix en la seua capacitat per a oferir una infraestructura viva. Per ella flueixen propostes pràcticament infinites que permeten a cada assistent explorar les seues ‘mil vides’ dins del festival, segons definixen des de l’organització.

La clau d’esta convivència és l’harmonització d’espais i horaris. Cada jornada activa dotze hores seguides de programació. Es comença amb àrees diürnes de relaxació, aprenentatge i salut holística i, de forma gradual, el recinte es transforma en un espai nocturn intens, amb concerts i sessions de sound system fins de matinada.

Recórrer l’oferta del Rototom equival a un viatge pels diferents perfils de públic que el freqüenten. Des del visitant més melòman fins a qui busca unes vacacions diferents i centrades en el benestar.

Epicentre del reggae i de les noves sonoritats

Per al públic apassionat del reggae, el Rototom Sunsplash és una cita imprescindible. El festival destaca per la seua capacitat per a reunir llegendes del gènere amb les noves corrents afrocaribenyes i urbanes.

El cartell de 2026 combina referents històrics com Alpha Blondy, Luciano, The Skatalites o Twinkle Brothers. A estos noms se sumen artistes que connecten amb les noves generacions, com Shenseea, Major Lazer Soundsystem, Protoje, Greentea Peng o Kybba.

També hi ha una presència destacada d’artistes estatals, amb propostes com Lia Kali, Eskorzo, Las Ninyas del Corro i el projecte G-5. D’esta manera, el festival reforça els ponts entre l’escena internacional i la producció musical que es fa més a prop.

Benestar, salut i espais de desconnexió

A pocs metres dels grans altaveus, el recinte muta en un autèntic oasis de desconnexió per a qui busca unes vacacions centrades en la salut i el benestar. En l’àrea Pachamama, el públic troba un programa orientat a la sostenibilitat, el ioga, l’agroecologia i la reconexió personal.

Quan cau el sol, este mateix espai es transforma per a acollir les actuacions acrobàtiques i de clown de RototomCircus. Este ús compartit demostra el caràcter polivalent del disseny del recinte, capaç d’adaptar-se a ambients molt diversos al llarg del dia.

La vessant comunitària també està present en tallers participatius i espais d’intercanvi de coneixements. Estos activitats permeten que moltes persones visquen el Rototom com un campus d’aprenentatge continu i no sols com un festival musical.

Espais pensats per a famílies i jóvens

La dimensió intergeneracional del festival es traduïx en parcel·les i àrees pensades per a cada etapa vital. Per al públic infantil, l’espai Magicomundo estrena enguany la ‘Cuentoteca’, un punt d’intercanvi de llibres amb micròfons oberts.

Esta proposta es completa amb les dinàmiques performatives de la companyia amazònica Pájaros al Viento. A més, s’oferix una immersió en família en la història del ska i el reggae, perquè els més menuts també coneguen les arrels d’estos ritmes.

Per a la franja adolescent, el festival ha creat el TeenYard, un espai que canalitza l’energia urbana. Allí es programen tallers de parkour, basket inclusiu, creació de grafiti i la tercera edició de la ‘Batalla de Promesas International Edition’.

Esta pluralitat es reforça amb una política tarifària inclusiva. Els menors de 13 anys accedixen al recinte amb una contribució simbòlica de 10 euros, destinada íntegrament a quatre entitats socials: UNRWA, Payasospital, Fundación Ateneu i Stand Up For Jamaica.

Al mateix temps, els jóvens d’entre 13 i 17 anys, les persones majors de 65 anys i les persones amb discapacitat disfruten d’un 50 % de descompte en els seus abonaments. L’objectiu és facilitar que públics molt diversos puguen sumar-se a l’experiència.

Foro Social i Jamkunda, pols d’activisme

El pensament crític i l’activisme tenen el seu epicentre en el Foro Social, l’espai de debat del Rototom Sunsplash. Enguany abordarà, entre altres qüestions, la crisi de la vivenda i l’emergència climàtica.

En este marc participaran veus internacionals com la de l’activista ecofeminista índia Vandana Shiva. La seua presència reforça la dimensió global d’uns debats que busquen vincular cultura, política i drets socials.

En paral·lel, l’espai Jamkunda aprofundix en esta mateixa perspectiva, però posant el focus en el continent africà. Ho fa a través de la mediació cultural, la dansa, l’art i diversos projectes solidaris que busquen enfortir estos vincles.

Un campus d’aprenentatge a cel obert

Més enllà de l’oci nocturn, la programació diürna transforma la miniciutat del Rototom en un campus d’aprenentatge permanent. Des de primera hora de la vesprada, l’oferta s’obri a tallers participatius i xarrades divulgatives.

També s’habiliten espais d’intercanvi de coneixements que abracen àmbits molt diversos. Van des del reciclatge creatiu fins a la història dels ritmes populars jamaicans, la qual cosa permet entendre millor el context cultural de la música que sona de nit.

Comunitat i gastronomia per als més foodies

En la seua 31 edició, el Rototom torna a acostar una oferta de gastronomia multicultural que convertix el recinte en una ruta culinària pels cinc continents.

Com a novetat, enguany s’incorporen plats de l’Índia i del Japó. Estes propostes se sumen als sabors de Senegal, Jamaica, l’Argentina, Mèxic o Itàlia, junt amb opcions veganes i sense gluten pensades per a diferents necessitats alimentàries.

Esta miniciutat temporal es completa amb zones d’acampada annexes totalment equipades. Estes àrees faciliten el turisme de caravana i l’allotjament familiar a poca distància de les platges de Benicàssim.

Segons assenyalen des de l’organització, tot respon a ‘un disseny espacial i humà perquè la diversitat de propostes encaixe i puguen articular una convivència internacional real’. D’esta manera, el Rototom Sunsplash aspira a continuar sumant vides i experiències diferents en cada edició.

Últimes notícies

Pluges intenses i tronades este dissabte a la Comunitat Valenciana

El cel estarà este dissabte molt nuvolós a la Comunitat Valenciana, amb ruixats i tronades fortes, sobretot al sud, i temperatures màximes en lleuger ascens. Diumenge continuarà l’inestabilitat, amb possibles acumulats de fins a 300 litres per metre quadrat en zones de València i Alacant.

Compromís-Front Valencià celebra un acord d’esquerres que EU vol projectar fins a 2027

Les quatre forces d’esquerra que han tancat in extremis la coalició Compromís: Front Valencià per al Congrés han definit l’acord com a històric, mentres Esquerra Unida reclama treballar ja amb la mirada posada en les autonòmiques de 2027.

Una nova dana amenaça la Comunitat Valenciana amb fins a 300 l/m² en 24 hores

La dana Adam pot deixar fins a 300 litres per metre quadrat en 24 hores, sobretot al sud d’Alacant, i podria comportar inundacions importants, segons ha advertit el conseller Juan Carlos Valderrama.

Els acusats del ‘cas Bar España’ demanen prescriure les injúries i calúmnies

Les defenses dels set acusats de difondre el bulo del conegut com a ‘cas Bar España’ han sol·licitat al jutge a Castelló que declare prescrits els delictes d’injúries i calúmnies i que rebutge el paper de la Fiscalia com a part acusadora. El judici ha començat amb llargues qüestions prèvies i problemes tècnics que han impedit la primera declaració prevista per videoconferència.

Les víctimes de la DANA demanen empatia per a la marxa del segon aniversari a València

Les associacions de víctimes de la DANA han fet una crida a la ciutadania perquè secunde la manifestació convocada a València el 31 d’octubre, quan es compliran dos anys de les riudes que van causar 233 morts. Reclamen empatia, unitat i responsabilitats polítiques al Consell per la gestió d’aquella catàstrofe.

Esquerra Unida se suma finalment a la coalició Compromís-Front Valencià per al 23J valencià

Esquerra Unida del País Valencià ha acceptat l últim oferiment de Compromís per a concórrer junta a Podem i Esquerra Republicana del País Valencià a les generals del 29 de novembre, en una candidatura que es dirà Compromís-Front Valencià i que encara ha de ser ratificada per la militància d EUPV.

L’assetjador de Mazón va revisar 170 vegades la seua agenda i va buscar dades de la seua dona

Un home investigat per amenaçar de mort Carlos Mazón després de la dana de 2024 ha consultat 170 vegades la seua agenda pública i ha buscat informació sobre el seu domicili i la seua dona. Un nou informe policial ha motivat la reobertura de la causa i el jutjat dona ara deu dies a Fiscalia i acusacions per demanar juí oral o l’arxiu.

Els equips del SAMU reanimen enguany 1.841 persones en parada cardíaca a la Comunitat Valenciana

Els equips mèdics del SAMU han reanimat enguany 1.841 persones en parada cardiorrespiratòria a la Comunitat Valenciana, 902 d’elles a la província de València. Sanitat impulsa jornades de formació en reanimació cardiopulmonar bàsica per a la població.