La dana Adam afluixa després de deixar quatre morts i greus inundacions al litoral valencià

Ejemplo de shortcode con estilo
El temporal associat a la dana Adam ha començat a remetre després de provocar pluges històriques, quatre morts i greus inundacions, sobretot entre el litoral de València i Alacant. La millora del temps ha permés alçar confinaments, reobrir carreteres i iniciar la neteja, mentre es preparen ajudes i es demana zona catastròfica.

El temporal associat a la dana Adam ha començat a remetre este dimarts després de deixar pluges extraordinàries, registres històrics i greus inundacions, sobretot al litoral de València i Alacant, on ja s’han iniciat les tasques de neteja i recuperació. El balanç provisional és de quatre persones mortes, encara que la Guàrdia Civil ha apuntat que la defunció d’un agricultor localitzat este matí podria estar vinculada a un problema de salut i no directament al temporal.

A primera hora del dia, els servicis de rescat han trobat el cadàver d’este home a la marjal de Pego-Oliva (València), una de les zones més afectades per les inundacions dels últims dies. Esta àrea ha patit una gran acumulació d’aigua, que ha deixat camps, camins i vivendes completament anegats.

Des de dissabte, el fort embat de la dana Adam ha obligat a realitzar més d’un miler de rescats relacionats amb les pluges. Moltes persones han hagut d’abandonar les seues cases o vehicles per seguretat, traslladades a zones altes o albergs provisionals.

Este dimarts, els veïns de les localitats més castigades han començat la dura faena de neteja. Han passat la jornada traient fang, achicant aigua de les vivendes i intentant recuperar les seues pertinences d’edificis que encara continuen parcialment inundats.

Confinaments alçats i retirada progressiva de la UME

La millora de la situació meteorològica ha permés a la Generalitat Valenciana alçar els confinaments que encara seguien vigents en huit municipis del litoral sud de València i nord d’Alacant. A més, s’ha iniciat la desmobilització gradual de la Unitat Militar d’Emergències (UME), desplegada per a donar suport en els rescats i en les primeres tasques de resposta.

La mesura afecta els municipis de Bellreguard, Piles, Miramar, Oliva i Daimús, a la província de València, i Xàbia, Pego i Els Poblets, a la d’Alacant. El conseller d’Emergències, Juan Carlos Valderrama, ho ha explicat després de l’última reunió del Centre de Coordinació Operativa Integrat (Cecopi).

Valderrama ha destacat que la millora de les condicions meteorològiques i l’estat de la mar han sigut claus per a prendre estes decisions. Les ones han passat de quatre metres d’altura a entre 50 i 60 centímetres, la qual cosa ha reduït notablement el risc en la franja costanera.

Tot i això, encara es mantenen oberts dos albergs, en col·laboració amb Creu Roja, als municipis de Xàbia i Oliva. Estos recursos continuen atenent les persones que no han pogut tornar a les seues vivendes, bé perquè continuen inundades o perquè presenten danys estructurals importants.

Davant la magnitud dels danys, el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha anunciat que el ple del Consell té previst aprovar esta vesprada un paquet específic d’ajudes per als municipis afectats per la dana. A més, el Govern valencià sol·licitarà al Govern d’Espanya la declaració de zona catastròfica, fet que permetria activar ajudes estatals addicionals per a veïns, empreses i ajuntaments.

Carreteres tallades i reobertura parcial

Les inundacions continuen complicant la circulació per carretera en distintes àrees del litoral mediterrani, tot i que algunes vies han pogut reobrir-se durant les últimes hores. La recuperació és gradual i condicionada per la retirada de l’aigua i el fang.

Segons dades de la Direcció General de Trànsit (DGT), s’ha restablit la circulació a la CV-723, a Dénia; a la CV-729, a Beniarbeig; i a la CV-673, a Bellreguard. També s’ha reobert la CV-721, a la Marina Alta, després d’haver romàs tancada per les complicades condicions que provocava el temporal.

No obstant això, el túnel inundat la passada nit per la dana Adam a l’autopista AP-7, a l’altura de Pilar de la Horadada, al sud de la província d’Alacant, continua tallat. Encara hi ha a l’interior aigua, fang i cinc vehicles que no s’han pogut retirar.

Durant la nit, diverses persones van ser evacuades d’estos turismes per l’acumulació d’aigua a conseqüència de les pluges. Totes van eixir il·leses, però la incidència ha obligat a tallar la circulació en els dos sentits de la AP-7 entre els quilòmetres 770 i 774.

Fonts consultades han avançat que el sentit Cartagena-Alacant podria reobrir-se este dimecres, si es compleixen les previsions. L’altre sentit, en canvi, encara no té data estimada de reobertura. Abans cal completar els treballs de neteja de la calçada i comprovar els sistemes de seguretat, inclosos els equips elèctrics del túnel.

Evolució de la dana en Catalunya i Balears

En Catalunya, i davant la millora del temps, Protecció Civil de la Generalitat ha desactivat este dimarts l’alerta del Pla Inuncat. La decisió s’ha pres després que el Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) haja donat per finalitzats tots els avisos per intensitat i acumulació de pluja.

Durant la passada matinada, els Bombers de la Generalitat encara han hagut de fer 19 servicis relacionats amb les precipitacions. Estes actuacions s’han centrat sobretot en inundacions puntuals, retirada d’aigua de baixos i revisió de punts conflictius.

Pel que fa a l’evolució general del temporal, les previsions indiquen que la dana Adam serà reabsorbida este dimarts per una vaguada. Este canvi continuarà generant certa inestabilitat en algunes zones d’Espanya, però la intensitat del temporal al Mediterrani anirà minvant al llarg de la jornada.

A primera hora del matí romanien sota avís groc per pluges les Illes Balears i les províncies de Jaén, Barcelona i Girona. En algunes zones, les precipitacions podien superar els 30 litres per metre quadrat en una hora.

En Catalunya i Balears també s’esperen tronades, que podrien anar acompanyades de granís i ràfegues fortes de vent. A partir de la vesprada, a més, es preveu temporal marítim a l’Empordà (Girona), també amb avís groc activat per onatge.

En l’arxipèlag canari, les illes de La Palma i El Hierro continuen igualment sota avís groc per precipitacions. Els models apunten a acumulats de més de 15 litres per metre quadrat en una hora en algunes àrees.

Segons l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), a partir del migdia les pluges tendiran a remetre de manera general. Encara podran registrar-se alguns ruixats i tronades al litoral mediterrani i a les Balears, però seran en general molt més aïllats i dèbils.

Esta evolució permetrà donar per finalitzat el temporal associat a la dana Adam. A partir d’ara, els esforços principals se centraran en la valoració de danys i en l’ajuda a les persones i municipis afectats, especialment al litoral de la Comunitat Valenciana, on les conseqüències materials han sigut més greus.

Últimes notícies

Castro reivindica el triomf del Llevant davant l’Athletic: “Mereixem la victòria”

Luís Castro ha celebrat la victòria 3-1 del Llevant contra l’Athletic en el Ciutat de València, en el partit aplaçat per la pluja, i ha destacat el rendiment ofensiu i defensiu del seu equip. L’entrenador ha elogiat la progressió del vestidor i actuacions com les d’Etta Eyong, Thiago Fernández i el doble golejador Roger Brugué.

Brugué i Etta Eyong tomben l’Athletic i impulsen el Llevant

El Llevant ha guanyat 3-1 a l’Athletic Club en el duel ajornat per la pluja gràcies al doblet de Roger Brugué i a un gol final d’Etta Eyong. Els granota pugen a l’onzena plaça amb 10 punts, mentre els bascos es queden amb 9.

Camps i Oltra detallen el dany patit pel fals bulo del Bar España

Francisco Camps i Mónica Oltra han explicat en el juí pel Bar España com el fals bulo de pederàstia ha afectat la seua imatge personal i política. També ha declarat per videoconferència Carlos Fabra, que ha qualificat el cas d’“absolut disbarat”.

Així funcionarà el Bono Comerç d’Alacant 2026: ajudes de fins a 400 euros per persona

Alacant llança una nova edició del Bono Comerç per a 2026, amb quasi quatre milions d’euros per a impulsar el consum local i alleujar la butxaca de les famílies.

Oliva reprén les classes aquest dijous excepte a l’IES Gabriel Ciscar per els danys de la dana Adam

Oliva reprendrà aquest dijous l’activitat lectiva en tots els centres educatius excepte a l’IES Gabriel Ciscar, greument afectat per les inundacions de la dana Adam. Els municipis veïns de Piles i Miramar ja han reactivat les classes i continuen les tasques de neteja i recuperació.

Les associacions veïnals alerten que l’operació de Mestalla és la major recalificació especulativa a València

La Federació d'Associacions Veïnals de València qualifica l’operació urbanística de Mestalla com la major recalificació especulativa en dues dècades i denuncia que afavorix grans capitals en plena emergència habitacional.

Més de 2.100 incidències per la dana Adam des de dissabte a la Comunitat Valenciana

El Centre de Coordinació d’Emergències ha gestionat 2.153 incidents relacionats amb la dana Adam des de dissabte, la majoria al sud de València i al nord d’Alacant. Oliva és el municipi més afectat, amb 900 incidències registrades.

Llanos Massó serà número dos de Vox al Congrés per Castelló el 29N

Vox ha situat la presidenta de Les Corts Valencianes, Llanos Massó, com a número dos al Congrés per Castelló el 29 de novembre, mentre Ignacio Gil Lázaro encapçalarà la candidatura per València.