La DANA Adam arrasa 9.000 hectàrees de cultius i deixa 21 milions en pèrdues

Ejemplo de shortcode con estilo
La Unió ha xifrat en 21 milions d’euros els danys inicials de la DANA Adam en cultius, sobretot a la Safor i la Marina Alta, amb 9.000 hectàrees afectades de cítrics, caqui, aguacat, hortalisses i raïm de taula.

La Unió ha xifrat les pèrdues inicials en els cultius per la DANA Adam en 21 milions d’euros. L’afectació se centra sobretot a les comarques de la Safor i la Marina Alta i arriba a 9.000 hectàrees, principalment de cítrics, aguacat, caqui, hortalisses i raïm de taula.

Segons ha informat l’organització agrària en un comunicat, les xifres són encara provisionals i només inclouen els cultius. Alguns danys no es podran mesurar fins que es puga accedir a totes les parcel·les i es comprove l’evolució de les plantacions.

La Unió adverteix que la quantificació final de les pèrdues serà ‘molt superior degut als greus danys en infraestructures, com camins, marges d’obra i sistemes de reg’. Estos desperfectes afecten tant les parcel·les com les xarxes generals de reg.

Ajudes urgents per a explotacions agràries i ramaderes

Per a compensar l’impacte econòmic, l’entitat ha sol·licitat per escrit al Ministeri i a la Conselleria d’Agricultura un paquet extraordinari d’ajudes. Estes ajudes anirien dirigides a explotacions agrícoles, ramaderes i apícoles afectades per la DANA Adam.

La Unió reclama ‘instruments de suport semblants als habilitats després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, adaptats a les necessitats actuals’. Segons l’organització, ‘aquells mecanismes oferixen una referència per a compensar la pèrdua d’ingressos, reparar les explotacions i recuperar la seua capacitat productiva’.

Una de les prioritats més urgents és restablir els accessos als camps. Les zones afectades es troben en plena campanya de recol·lecció de cítrics i a l’inici de la de l’aguacat. No obstant això, el deteriorament de camins i entrades impedix en determinades àrees l’accés de personal, maquinària i vehicles per a arreplegar i transportar la fruita, sempre segons La Unió.

El secretari general de La Unió, Carles Peris, remarca que la reparació dels accessos ‘no pot esperar que acabe l’avaluació de tots els danys. Estem en campanya i cada dia que una parcel·la continua inaccessible pot traduir-se en més pèrdues per a qui ja ha assumit els costos de produir eixa collita’.

Per este motiu, l’organització demana actuacions urgents i coordinades entre les dos administracions competents. També reclama que, quan la reparació definitiva no siga possible immediatament, es prenguen mesures provisionals que permeten entrar als camps i continuar la campanya.

Detall del paquet d’ajudes que reclama La Unió

El paquet proposat a la Generalitat i al Govern d’Espanya inclou ajudes directes per a sostindre la renda i compensar la pèrdua de producció i d’ingressos. Estes ajudes haurien de cobrir tant la collita destruïda com la depreciació comercial dels fruits que han perdut qualitat.

La Unió planteja, a més, que es financen els treballs extraordinaris de recuperació i reparació. Entre ells, la recuperació de terres, marges, drenatges, instal·lacions de reg, hivernacles, construccions agràries, maquinària i equipament afectat per la DANA.

En les plantacions on es confirme la mort o inviabilitat dels arbres, l’organització demana suport per a l’arranc, la preparació del terreny i la replantació. També reclama que s’hi incorporen mesures que tinguen en compte el temps necessari perquè les noves plantacions tornen a produir i generen ingressos.

Per a les explotacions ramaderes i apícoles, La Unió sol·licita ajudes que cobrisquen animals morts, aliment destruït, arnes, instal·lacions i equipaments danyats. A més, reclama suport públic per a recuperar les infraestructures de les comunitats de regants afectades.

La Unió defensa que totes les mesures arriben a totes les persones i entitats titulars d’explotacions afectades, amb prioritat per a les professionals. Igualment, proposa que es tinga en compte el manteniment de l’ocupació i la protecció de les persones treballadores que hagen d’interrompre temporalment la seua activitat.

‘Necessitem una resposta proporcionada als danys, amb recursos suficients i ajudes que arriben a temps. L’objectiu és que les pèrdues d’esta campanya no acaben provocant l’abandó d’explotacions viables’, assegura Peris.

Finalment, La Unió sol·licita una avaluació urgent sobre el terreny que permeta revisar els danys durant les pròximes setmanes. Avisa que, a l’efecte immediat de les inundacions, s’hi poden sumar problemes d’asfíxia radicular, podridures, caiguda de fruits i pèrdua de qualitat comercial que encara no són totalment visibles.

Últimes notícies

Camps i Oltra detallen el dany patit pel fals bulo del Bar España

Francisco Camps i Mónica Oltra han explicat en el juí pel Bar España com el fals bulo de pederàstia ha afectat la seua imatge personal i política. També ha declarat per videoconferència Carlos Fabra, que ha qualificat el cas d’“absolut disbarat”.

Així funcionarà el Bono Comerç d’Alacant 2026: ajudes de fins a 400 euros per persona

Alacant llança una nova edició del Bono Comerç per a 2026, amb quasi quatre milions d’euros per a impulsar el consum local i alleujar la butxaca de les famílies.

Oliva reprén les classes aquest dijous excepte a l’IES Gabriel Ciscar per els danys de la dana Adam

Oliva reprendrà aquest dijous l’activitat lectiva en tots els centres educatius excepte a l’IES Gabriel Ciscar, greument afectat per les inundacions de la dana Adam. Els municipis veïns de Piles i Miramar ja han reactivat les classes i continuen les tasques de neteja i recuperació.

Les associacions veïnals alerten que l’operació de Mestalla és la major recalificació especulativa a València

La Federació d'Associacions Veïnals de València qualifica l’operació urbanística de Mestalla com la major recalificació especulativa en dues dècades i denuncia que afavorix grans capitals en plena emergència habitacional.

Més de 2.100 incidències per la dana Adam des de dissabte a la Comunitat Valenciana

El Centre de Coordinació d’Emergències ha gestionat 2.153 incidents relacionats amb la dana Adam des de dissabte, la majoria al sud de València i al nord d’Alacant. Oliva és el municipi més afectat, amb 900 incidències registrades.

Llanos Massó serà número dos de Vox al Congrés per Castelló el 29N

Vox ha situat la presidenta de Les Corts Valencianes, Llanos Massó, com a número dos al Congrés per Castelló el 29 de novembre, mentre Ignacio Gil Lázaro encapçalarà la candidatura per València.

Lloguer car, sous baixos i poc temps: així viu la joventut valenciana la seua frustració

Un informe de la Fundació SM mostra que els joves valencians se senten sobretot frustrats per l’economia domèstica, el treball precari i les dificultats per accedir a una vivenda pròpia.

La presidenta de l’Audiència de Castelló relata 30 anys d’assetjament pel bulo del Bar España

La magistrada Sofía Díaz ha explicat davant el jutjat de Castelló tres dècades de mentides, difamacions i amenaces pel bulo del Bar España, que han marcat la seua vida personal i professional. El juí continua esta vesprada amb la declaració d’altres víctimes, entre elles Francisco Camps i Mónica Oltra.