L’alcaldessa de València, María José Catalá, ha assegurat que està disposada a dialogar i consensuar amb les persones acampades per l’habitatge en la plaça de l’Ajuntament, però ha advertit que pot ser complicat compatibilitzar la protesta amb la campanya de Nadal del comerç, que s’acosta i és clau per als ingressos anuals dels establiments.
Catalá ha explicat que, davant la proposta d’una taula de negociació amb l’Ajuntament i la Generalitat plantejada per l’acampada, cal obrir una nova etapa de diàleg. No obstant això, ha insistit que eixa negociació ha d’anar acompanyada d’un esforç perquè, en les seues paraules, ‘la ciutat torne a recuperar la normalitat’ en unes dates en què la campanya nadalenca està ‘a la volta de la cantonada’.
Segons ha remarcat, el període de Nadal representa una part molt important dels ingressos anuals del xicotet comerç del centre. Per això ha defensat que esta campanya s’ha de desenvolupar ‘amb normalitat i calma’, sense que la situació a la plaça puga generar obstacles al trànsit de persones ni a l’activitat econòmica dels locals.
Catalá ha demanat també que el debat sobre l’acampada no es convertisca en un càlcul electoral. ‘Açò no va de quan són les eleccions, no fem càlculs electorals, pensem que la gent ha de continuar vivint i alçant la persiana’, ha afirmat en unes declaracions als periodistes durant la seua assistència a l’esdeveniment tecnològic internacional VDS.
Respecte al tracte institucional a la protesta, l’alcaldessa ha defensat que el consistori ‘ha sigut respectuós amb l’acampada’ i que ‘en cap moment’ ha impedit que es desenvolupara la seua activitat reivindicativa. Ha recordat que, en els dies més complexos, ha dialogat amb els acampats per a fer compatibles les seues reivindicacions amb la celebració de festivitats a la plaça.
Condicions per al diàleg en les pròximes setmanes
Tot i eixa predisposició al diàleg, Catalá ha admés que en les pròximes setmanes pot resultar difícil conciliar la continuïtat de l’acampada amb el desplegament complet de la campanya de Nadal. Ha assenyalat que, a mesura que s’acosten les dates nadalenques, augmenta l’afluència de veïns i visitants al centre, fet que incrementa la pressió sobre els espais públics.
L’alcaldessa ha afirmat que empatitza amb el problema de l’habitatge i ha assegurat que, per eixa raó, l’Ajuntament està articulant fórmules per a generar vivenda en la ciutat. Ha remarcat, així, que compartix la preocupació pels dificultats d’accés a un pis, però considera necessari buscar un equilibri amb la vida quotidiana i econòmica de València.
Catalá ha apuntat igualment que la protesta de la plaça de l’Ajuntament s’inscriu en un marc més ampli. Segons ha explicat, l’acampada es coordina amb mobilitzacions d’abast estatal i amb la vaga general prevista per a novembre, fet que, al seu juí, condiciona el marge d’actuació municipal. En este sentit, ha admés que ‘no sé fins a quin punt l’Ajuntament pot contribuir’ en eixa dimensió més general del conflicte per l’habitatge.
En definitiva, l’alcaldessa ha reiterat la seua disposició a asseure’s amb els representants de l’acampada per a buscar punts d’enteniment, però ha tornat a insistir que qualsevol acord haurà de tindre en compte l’impacte sobre la campanya comercial nadalenca i la necessitat que la ciutat funcione amb normalitat durant eixes dates clau per als establiments de València.




