Les ajudes al cinema valencià no restringixen el contingut de les obres

Ejemplo de shortcode con estilo
La Comunitat Valenciana destina 6,7 milions d’euros a ajudes audiovisuals sense limitar el contingut de les obres. Els documentals sobre tradicions vives poden optar a 395.000 euros.

La Comunitat Valenciana ha destinat 6,7 milions d’euros a ajudes audiovisuals, sense establir requisits concrets ni limitacions sobre el contingut de les obres. A més, els documentals sobre tradicions vives poden optar a 395.000 euros.

La convocatòria valenciana contrasta amb la de Castella i Lleó, que ha reservat 325.000 euros per a llargmetratges, documentals i sèries. Esta última limita les ajudes a projectes sense adoctrinament, propaganda o suport exprés a opcions polítiques concretes.

La mesura de Castella i Lleó, governada per Vox en l’àrea de Cultura, serà recorreguda pel Ministeri de Cultura. El sindicat de guionistes Alma l’ha qualificat de ‘d’enorme gravetat’ i ha afirmat: ‘Açò no té un altre nom que censura’.

Criteris habituals en les ajudes autonòmiques

En la majoria de comunitats, les subvencions valoren la qualitat artística i tècnica, la viabilitat econòmica i la vinculació territorial. També poden puntuar la participació de professionals locals, la trajectòria de l’equip, el potencial comercial i internacional i la igualtat de gènere.

La llei estatal del cinema només assenyala límits per a obres essencialment publicitàries o de propaganda política, qualificades com a ‘X’ o declarades constitutives de delicte. Les comunitats amb governs de PP i Vox, com Andalusia, Extremadura i Aragó, també han indicat que no apliquen restriccions ideològiques equivalents.

Andalusia preveu sis milions d’euros enguany i afirma que les bases públiques es regeixen exclusivament per criteris tècnics. Aragó ha anunciat 60.000 euros per a curtmetratges i 680.000 per a llargmetratges.

A les Illes Balears, les ajudes sumen 900.000 euros anuals i no limiten continguts, excepte si vulneren la llei. Canàries concedix 2,9 milions anuals i valora, entre altres aspectes, les obres vinculades a la literatura, el patrimoni o la història de les illes.

Cantàbria destina 200.000 euros al desenvolupament i producció de llargmetratges i sèries, i 80.000 a curtmetratges i videoart. Castella-la Manxa reserva 200.000 euros per a llargmetratges, 50.000 per a curtmetratges i 25.000 per a guions.

Diferències en els criteris territorials

Catalunya supera els 35 milions anuals en subvencions, inclosos els videojocs. Les bases valoren l’interés cultural, cinematogràfic, social o experimental, la vocació de mercat i la llengua catalana i aranesa.

També puntuen la presència de referents i professionals locals i la participació de dones en càrrecs destacats de producció. A Madrid, el pla estratègic audiovisual preveu arribar als deu milions anuals, però en 2026 s’han aconseguit, de moment, sis.

Navarra destina 625.000 euros a la producció audiovisual. El Govern navarrés ha assenyalat que ‘aposta pel suport a la creació artística des de criteris professionals i amb ple respecte a la llibertat de creació’.

Extremadura ha convocat 514.000 euros en 2026 amb criteris de qualitat, viabilitat i impacte regional, sense condicionants ideològics. Galícia supera els 8,2 milions i valora la trajectòria, la internacionalització i la contribució a la cultura i la llengua gallegues.

El Govern Basc ha destinat 10,8 milions a la producció audiovisual, amb projectes triats per comissions expertes sense restriccions ideològiques. La Rioja concedix 255.000 euros i declara lliure el contingut de les propostes.

Astúries destina més d’un milió d’euros i no limita ideològicament les obres, encara que pot exigir l’ús de l’asturià o l’eonaviegu segons la convocatòria. Múrcia ha convocat 700.000 euros enguany, sense una prohibició equivalent a la de Castella i Lleó.

Últimes notícies

El Valencia continúa sin puntuar tras caer 4-0 ante el Atlético

El Valencia ha perdido 4-0 ante el Atlético de Madrid en la octava jornada de Liga F y continúa sin puntuar. El equipo madrileño ha subido provisionalmente al tercer puesto.

Feijóo demana des de València un vot pel canvi el 29-N

Alberto Núñez Feijóo ha demanat en un míting a València que cap vot pel canvi es quede a casa el 29 de novembre. També ha avançat mesures i ha llançat acusacions contra el Govern de Pedro Sánchez.

Mor un xiquet de 20 mesos ofegat en una piscina de Tous

Un xiquet de 20 mesos ha mort ofegat i un altre, de 3 anys, ha sigut reanimat després de caure en una piscina privada de Tous.

Catalá demana el vot per a una majoria que aparte Sánchez de la Moncloa

María José Catalá ha demanat que cada vot contribuïsca a una majoria ferma per a apartar Pedro Sánchez de la Moncloa. La candidata del PP ha defensat el paper de València en les eleccions generals del 29 de novembre.

Pérez Llorca confia en Feijóo per a resoldre els problemes valencians

Juanfran Pérez Llorca ha acusat Pedro Sánchez de viure alié als problemes ciutadans i ha expressat la seua confiança en Alberto Núñez Feijóo. El president ha participat en un míting del PP a València davant de 1.500 assistents.

Mompó promet omplir la plaça de bous de València abans del 29 de novembre

Vicent Mompó s’ha compromés a omplir la plaça de bous de València en un acte electoral abans del 29 de novembre. Ho ha anunciat en la precampanya del PP, davant d’Alberto Núñez Feijóo i 1.500 persones.

Presó provisional per a l’arrestat per apunyalar l’exparella a Benicarló

El jutjat ha decretat presó provisional sense fiança per a l'home detingut per apunyalar presumptament la seua exparella a Benicarló. La víctima continua ingressada després d'una intervenció d'urgència.

Alliberats dos detinguts a Oliva després de quedar fora de termini judicial

L’Audiència Nacional ha decretat la llibertat provisional de dos fugitius buscats a Turquia, detinguts a Oliva després d’un presumpte robatori. Els arrestats han arribat davant del jutge 72 hores després de la detenció, fora del termini legal de 24 hores.