El govern espanyol baixarà l’IVA de les mascaretes a partir del pròxim dimarts

 

La rebaixa de l’IVA de les mascaretes ja és una realitat. El govern de Pedro Sánchez ha anunciat este dimecres que finalment es rebaixarà IVA del 21% actual al 4%, després de rebre el vistiplau de la Comissió Europea durant la vesprada del dimarts. La rebaixa s’aprovarà el pròxim dimarts durant el Consell de Ministres.

 

La pressió sobre l’Executiu per a aplicar esta mesura havia augmentat durant les últimes setmanes a causa de diferents campanyes que s’han dut a terme a través de les xarxes socials per a denunciar que l’IVA que s’aplicava, fins ara, en les mascaretes en Espanya era dels més elevats d’Europa. De fet, fa una setmana, va ser motiu de polèmica la diferència de preu de les mascaretes entre Espanya i Portugal.

 

No obstant això, el govern espanyol mostrava reticències a abaixar l’IVA de les mascaretes perquè la directiva europea no permet eixos canvis. És per això que des del govern van contactar directament amb la Comissió Europea per a preguntar si era possible, en el context de pandèmia actual, fer eixos canvis.

 

ESte dimarts la Comissió va respondre al requeriment d’Espanya, pel que el govern imposarà una baixada de l’IVA al 4% en els pròxims dies. La resposta de la Comissió confirma que no es pot fer una baixada d’estes característiques, però ha manifestat que no multarà a cap país que no complisca amb esta regla, com a mínim en el context actual.

 

Adriana Lastra, portaveu del PSOE en el Congrés, va defensar la postura del govern davant de la pressió de l’oposició, assegurant que altres països com Itàlia «es van saltar la llei» per a reduir el preu de les seues mascaretes, i que a l’Executiu espanyol «li importa complir les normes, i per tant volem que les decisions que adoptem siguen conforme a dret».

 

El preu de les mascaretes, a debat

El preu de les mascaretes ha estat objecte de debat pràcticament des de l’inici de la pandèmia, però, sobretot, des que es va convertir en un ‘accessoriobligatori fins i tot per a eixir al carrer. Per este motiu, el govern s’havia mostrat obert a reduir «sí o sí» el preu de les mascaretes, però encara no s’havia arribat a un enteniment sobre com fer-lo, si baixant l’IVA o imposant un preu de venda al públic màxim inferior a l’actual.

 

Diferents membres del govern van haver d’eixr a defensar esta qüestió després que alguns mitjans publicaren que era Hisenda qui rebutjava la reducció de l’IVA de les mascaretes per por de perdre més de 1.500 milions d’euros en ingressos. 

 

Montero va informar que la directiva europea permet reduir l’IVA de les mascaretes que es distribuïxen en centres públics, com per exemple als hospitals, però que impedix rebaixar-lo quan el producte es venga al mercat, que és a on la gran majoria d’espanyols adquirixen les mascaretes actualment.

Últimes notícies

Mazón reclama saber si seguix investigat en la causa judicial sobre la dana

Carlos Mazón defén que té dret a conéixer si continua sent investigat en la causa per la gestió de la dana en un jutjat de Catarroja i explica per què ha demanat personar-se en el procediment.

Alerta groga a Castelló per ratxes de vent de fins a 80 km/h

La Aemet activa l'avís groc en tota la província de Castelló per fortes ratxes de vent del nord-oest i per fenòmens costaners durant la matinada del dimecres.

AMDComVal aposta per créixer més enllà de l’àmbit digital després de la celebració de la seua Assemblea General a Alacant

Així mateix, es va presentar la proposta econòmica per a 2026 i els seus pressupostos, i es va consultar els associats sobre la possible incorporació de nous membres de diferents segments, així com sobre una futura reforma dels estatuts

Vandalitzen el mural de l’IES Cabanyal dedicat a la científica Eva Nogales amb la frase ‘Oltra encobridora’

El mural de l'IES Cabanyal dedicat a la biofísica Eva Nogales apareix amb la pintada 'Oltra encobridora', un atac que la UPV condemna com a acte vandàlic contra la cultura i la ciència.

Cau a València una xarxa de robatoris de coure a empreses del transport ferroviari

Sis detinguts, cinc d'ells a la presó, per una sèrie de robatoris de cable de coure en la xarxa ferroviària de València que van afectar més de 700 trens i van causar importants danys econòmics.

El València encadena nou partits de Lliga sense perdre davant el Celta a Mestalla

El València rep al Celta a Mestalla en la trentena jornada de Lliga amb una ratxa de nou partits invicte com a local davant el conjunt gallec, amb set triomfs i dos empats des de 2016.

L’Elx recorda la seua última derrota a Vallecas amb un gol en el descompte

L'Elx arriba a la seua visita a Vallecas amb el precedent de la temporada 2022-23, quan va perdre davant el Raig amb un gol en l'últim minut de l'afegit després d'haver-se avançat en el marcador.

Etta Eyong trenca la seua sequera golejadora amb Camerun més de tres mesos després

El davanter del Llevant Etta Eyong va marcar davant la Xina en la FIFA Sèries 2026 i va posar fi a més de tres mesos sense veure porta, una ratxa que arrossegava amb la seua selecció i amb el seu club.