18.1 C
València
Diumenge, 22 febrer, 2026

Ábalos arriba al Suprem per a declarar voluntàriament com investigat i intentar ‘desmuntar les mentides’ d’Aldama

Només preguntarà l’acusació popular que exercix el PP per ser la primera a personar-se

MADRID, 12 (EUROPA PRESS)

L’exministre de Transports José Luis Ábalos ha arribat hui dijous a les 9.40 hores a la seu del Tribunal Suprem (TS) per a la seua declaració voluntària com investigat per la seua presumpta participació en la suposada trama d’adjudicacions irregulars que s’investiguen en el ‘cas Koldo’, denominat així per Koldo García, el seu exasesor ministerial.

Ábalos ha entrat al Palau de les Salesas pel carrer de Marquès de la Ensenada, on li esperaven des de primeres hores de la demà desenes de mitjans de comunicació. A la seua arribada, l’ara diputat del Grup Mixt ha optat per no fer declaracions a la premsa.

Fonts de la defensa han assegurat a Europa Press que durant l’interrogatori Ábalos intentarà anar “desmuntant les mentides” que atribuïx al presumpte conseguidor del ‘cas Koldo’, l’empresari Víctor de Aldama, i a l’informe de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil que li atribueix un paper rellevant en la suposada trama.

La declaració té lloc este dijous malgrat l’intent de la defensa de guanyar temps i retardar la cita per a estudiar la causa. Encara que al principi Ábalos va traslladar al Suprem el seu interès a comparèixer voluntàriament, poc després va sol·licitar ajornar l’interrogatori –fixada per a este 12 de desembre– perquè fins al passat dia 5 no havia tingut accés a tot l’investigat.

El jutge Leopoldo Puente, no obstant això, va rebutjar la seua petició de postergar la data, va suspendre la citació i va avisar que enviaria el suplicatori al Congrés per a poder interrogar-li. Finalment, l’exministre va acceptar comparèixer i l’instructor va tornar a fixar la seua compareixença per a aquest dijous. Ahir dimecres, el propi Ábalos va assegurar a la premsa a l’eixida del Congrés que compareixeria: “Tinc ganes de declarar”.

UNIFICACIÓ DE LES ACUSACIONS POPULARS

Luis Pardo, de Iustitia Europa, una de les acusacions populars del ‘cas Koldo’, ha confiat que Ábalos “siga col·laborador amb la Justícia”, instant-li a acreditar si les manifestacions efectuades per De Aldama “són falses o, per contra, són certes”.

“I esperem que assenyale a les persones que siguen responsables de durant estos quatre anys realitzar aquest contractes que estan ara mateix sent investigats tant per l’Audiència Nacional com pel Tribunal Suprem”, ha dit, en declaracions a la premsa.

Per la seua banda, Javier María Pérez-Roldán, advocat de Hazte Oír, ha parlat d'”una campanya de la ‘Rosa Nostra’, emmarcant a Ábalos en “este grup de corrupció del PSOE”. “Anem a veure si la seua declaració és genuïna, és àmplia i parla de temes molt delicats, com el de Delcy, el d’Air Europa i no solament es limita a les mascaretes, perquè entenem que ací hi ha molt més que les mascaretes i és el que esperem que hui puga eixir a la llum”, ha expressat.

D’altra banda, les acusacions populars han tornat a manifestar el seu malestar per la decisió adoptada per Puente, en vespres d’esta declaració, d’unificar a les set –PP, Vox, Manos Limpias, Liberum, Hazte Oír, ADADE i Iustitia Europa– i posar-les baix la direcció lletrada del PP, per ser el primer a personar-se en la causa.

Iustitia Europa, Hazte Oír i Liberum han demanat a Pont que aclarisca si aquesta unificació implica excloure’ls de diligències com la declaració d’Ábalos o les previstes per a dilluns i dimarts de Aldama i Koldo, respectivament.

Les acusacions, en els seus diferents escrits, han defensat el seu dret a tenir accés a totes les actuacions. Este matí han comparegut per a intentar entrar a la sala de declaracions, a l’espera del que resolga el jutge. Finalment, podran escoltar l’interrogatori a Ábalos.

En tot cas, el que fora ‘número tres’ del PSOE, a més de les preguntes de l’acusació popular del PP, estarà exposat a les quals formulen el seu advocat, el magistrat, el cap de la Fiscalia Anticorrupció, Alejandro Luzón, i les defenses dels altres imputats.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La pólvora i la música tornen a València en la Crida que obri les Falles 2026

La Crida marcarà l'inici oficial de les Falles 2026 amb milers de fallers davant les Torres de Serrans. La jornada inclou despertà, bandes i la primera mascletà.

Catalá demana canvis en el Codi Tècnic de l’Edificació per a evitar incendis com el de Campanar

Catalá ha reclamat al Govern modificar el Codi Tècnic de l'Edificació per a reforçar la seguretat després de l'incendi de Campanar. València ha activat una fitxa per a bombers i bonifica el 95% del ICIO, amb 68 sol·licituds en tràmit.

Kipngeno i Hariso dominen la Marató bp Castelló amb victòries en solitari

Els kenians Leonard Kipngeno i Keleitu Kayamo Hariso es van imposar amb autoritat en la Marató bp Castelló. Cap va batre el rècord, però van firmar àmplies victòries.

Pérez Llorca subratlla l’hospitalitat com a nexe entre valencians i andalusos

Pérez Llorca ha reivindicat l'hospitalitat, l'enteniment i l'alegria com a trets compartits per valencians i andalusos. Ho ha fet a Burjassot, en l'acte del Dia d'Andalusia organitzat per FECACV, que enguany ret homenatge a Huelva.

Catalá demana revisar el Codi Tècnic per a evitar incendis com el de Campanar

L'alcaldessa de València ha demanat al Govern modificar el Codi Tècnic de l'Edificació per a reforçar la seguretat i evitar materials que agreugen incendis. Ha detallat mesures locals i ajudes fiscals ja en marxa i l'avanç en 68 sol·licituds.

Cepeda va assegurar que l’Elx està capacitat i apunta a l’Espanyol per a frenar la mala ratxa

El xilé va defendre que l'equip està preparat per a revertir la mala dinàmica i va demanar passar pàgina després de la derrota a Bilbao. Va assenyalar el dol a casa davant l'Espanyol com a opció immediata per a sumar i allunyar el descens.

Harbert Kibet firma la millor marca mundial de 2026 en el 10K de Castelló; Schrub i Keith, rècords d’Europa

Harbert Kibet es va imposar en el 10K Facsa Castelló amb 26:39, millor marca mundial de l'any. Yann Schrub (26:43) i Megan Keith (30:07) van batre els rècords d'Europa. Caroline Makandi va guanyar en dones amb 29:34.

Tres detinguts a Almoradí per robatoris amb violència i furts en vehicles

Guàrdia Civil i Policia Local han arrestat a tres hòmens d'entre 19 i 29 anys per una sèrie de robatoris amb violència, robatoris amb força i furts a la Vega Baixa. Els fets, vinculats mitjançant cambres i testimonis, van derivar en detencions el 7 i 8 de febrer; els sospitosos van quedar en llibertat amb mesures cautelars.