PSOE i Podemos tanquen un acord per a derogar la ‘Llei Mordassa’

 

Els dos partits del Govern de coalició, PSOE i Unidas Podemos, han tancat un acord definitiu pel qual es derogarà la Llei de Seguretat Ciutadana que va crear el Partit Popular. A més, amb este acord es traurà del text de la llei canviada de nom pels seus detractors com a ‘Llei Mordassa’, les referències a les ‘devolucions en calenta’ de migrants.

En este acord es disposa que no seran sancionables les manifestacions que no hagen sigut comunicades amb anterioritat, sempre que no generen violència o desordres públics. Tampoc ho seran la presa d’imatges de protestes o intervencions policials, sempre que el dret a la intimitat dels funcionaris no es veja vulnerat.

 

Es redueixen les multes

 

Altres qüestions incloses en l’acord concerneixen la quantia econòmica de les multes: hauran de reduir-se les que són excessives i en tot cas aplicar-se sempre criteris de proporcionalitat vinculats a la capacitat econòmica del multat, així com a la seua edat en el cas de persones menors.

El criteri per a la quantia econòmica de les sancions serà un càlcul de progressivitat i proporcionalitat per a reduir la sanció atesa la capacitat econòmica de la persona sancionada.

S’elimina tot el referent a estrangeria

 

D’altra banda, este acord entre els dos partits de Govern eliminarà tota referència a estrangeria de la ‘Llei Mordassa’. Dins d’este àmbit estan, per exemple, les devolucions en calenta i l’Executiu advoca per abordar este assumpte amb una normativa específica, com és la Llei d’Estrangeria. I confirmen que “s’establirà que qualsevol disposició sempre conforme al que s’estableix en els convenis internacionals subscrits” per Espanya.

El cap d’Unidas Podemos en estes negociacions, Enrique Santiago, ha recalcat l’impuls que suposarà esta derogació, ja que garantirà el ple dret a la reunió i manifestació, propi de qualsevol Estat democràtic.

 

Registres corporals i identificació dels ciutadans

 

A més, l’acord també fa referència als registres corporals i identificació de ciutadans. Gràcies a este canvi, els agents hauran d’anotar per escrit quina és la motivació que li porta a realitzar les comprovacions en la via pública. I, els registres limitaran els nus parcials i, en el cas que hagen de realitzar-se de manera immediata, haurà de ser en una ubicació que compte amb la “deguda garantia de protecció de la intimitat“.

També s’estableix que el temps d’identificació en comissaria podrà ser de màxim de dos hores, exceptuant que la seua retenció estiga “al·legada i verificable”, i es tractarà com una situació “excepcional“. Així mateix, apunten que una vegada conclosa la identificació la persona serà “retornada” al lloc des d’on va ser la conduïda a la diligència d’identificació si esta s’haguera realitzat en una altra localitat.

 

Els animals passen a ser subjectes de protecció

 

Finalment, este acord incorpora també als animals com a subjectes de protecció. A més, incorporen les peticions de la Federació Espanyola de Naturisme, perquè esta pràctica quede preservada.

Últimes notícies

El Centre del Carme reivindica a 60 artistes marcats per la dana en la mostra Genealogies del territori

El Centre del Carme presenta l'exposició Genealogies del territori, amb obres de 60 artistes afectats per la dana, que reflexionen sobre el territori, la memòria i la petjada de l'aigua.

Educació cita als sindicats el dilluns per a reprendre la negociació en plena vaga del professorat

La Conselleria d'Educació convoca als sindicats docents el dilluns a les 16 hores per a la segona reunió de la Taula sectorial des de l'inici de la vaga indefinida, després d'una proposta considerada insuficient per les organitzacions sindicals.

El Consell acusa a Arcadi España d’ignorar la carta de Pérez Llorca sobre finançament

El conseller José Antonio Rovira retrau al ministre Arcadi España que no haja respost a la carta enviada per Juanfran Pérez Llorca el 30 de març i dubte que el Govern aprove un nou model de finançament autonòmic.

Vox acusa a la Generalitat de falta de lideratge en la gestió de la dana de 2024

Vox sosté en les seues conclusions a la comissió d'investigació de Les Corts que la gestió de la dana de 2024 va evidenciar greus carències de lideratge i coordinació per part de la Generalitat i del Govern central.

El PP reclama més prevenció després de la dana i critica la falta de resposta del Govern central

El PP conclou en el seu dictamen sobre la dana de 2024 que no n'hi ha prou amb reaccionar davant l'emergència i acusa el Govern central de falta de previsió, coordinació i transparència.

Expulsen d’Espanya a huit detinguts per usar pirotècnia prohibida en les Falles

La Subdelegació del Govern a València ordena l'expulsió i cinc anys de veto d'entrada a huit ciutadans comunitaris per llançar pirotècnia prohibida i perillosa durant les últimes Falles.

Agents mediambientals confirmen que no van ser mobilitzats durant la dana en la Comunitat Valenciana

Dos agents mediambientals de la Generalitat van declarar davant el jutjat de Catarroja que durant la dana del 29 d'octubre de 2024 no van rebre orde de mobilització ni avís d'alerta hidrològica.

La jutgessa de la DANA manté a Mazón com a testimoni i li nega accés a la causa

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA a Catarroja ratifica que Carlos Mazón continua sent testimoni, rebutja el seu recurs i li impedix accedir al sumari mentres no siga part en el procediment.