Els nutricionistes avisen dels millors aliments contra el coronavirus

 

No existix una dieta específica ni determinats aliments que ajuden a previndre el contagi per covid-19, però sí que hem de reforçar el sistema immune enfront de qualsevol virus amb vitamina D, antioxidants, vitamines i minerals, ja que esta alimentació pot ajudar al fet que el pronòstic d’un afectat amb un sistema més dèbil siga més beneficiós.

 

La presidenta del Col·legi de Dietistes-Nutricionistes de la Comunitat Valenciana, Paula Crespo, ha assegurat que, davant de qualsevol virus, aliments amb eixes propietats és el que hauríem de consumir si volem tindre un sistema immune reforçat.

 

Les persones amb comorbiditat (malalties addicionals a les que ja es patixen habitualment) i un sistema immune més dèbil són més propenses a un pronòstic greu. Per eixe motiu, cal estar preparat amb una bona alimentació davant dels atacs dels virus.

 

Aliments que reforcen les defenses

La vitamina D que tenen els ous, les sardines, el salmó, l’alvocat… Els aliments rics en antioxidants i minerals, principalment fruites i verdures… I el calci dels lactis són els aliments més adequats per a les nostres defenses, per a començar. Però no n’hi ha prou amb menjar estos aliments. També cal fer-ho de manera variada perquè cada antioxidant o mineral té la seua funció. «No val per a res que mengem molt d’una cosa i abandonem els altres aliments», ha assegurat l’experta.

 

Sobre les fruites i verdures, l’ideal seria prendre dos racions al dia de verdures, una d’elles crua, i tres de fruita. Estos consells han d’adoptar-se també per a millorar la salut en etapes de menor activitat, com la que hem viscut durant el confinament.

 

A demés, Crespo advoca perquè les mesures que fomenten la reducció de pes de la població en general se situen al mateix nivell que les mesures higièniques i de distanciament social. Les persones amb obesitat són individus de risc per al coronavirus, encara que no tinguen altres patologies com poden ser afeccions respiratòries o càncer. Ja que, segons opina la presidenta del Col·legi de Nutricionistes, la reducció de pes «sí que és una manera de prevenció per a evitar complicacions majors i reduir la gravetat dels riscos».

 

Aprendre a menjar per a viure millor

Per això, durant el confinament el Col·legi de Dietistes-Nutricionistes ja va indicar que des de menuts hem d’aprendre a menjar, igual que aprenem a sumar, a través d’una assignatura d’educació nutricional, i ara amb més motiu, una volta apreses les lliçons del coronavirus.

 

Tindre en casa fruita seca, natural o torrada, llandes de conserva vegetal o de peix (sardina, verat, tonyina) al natural o en oli d’oliva, verdures congelades o en conserva constituiria «un bon fons d’armari» per a tornar a passar un altre confinament.

 

Quant a les fruites, les que no són tan aquoses com el plàtan, les maduixes, els fruits rojos i el kiwi es poden congelar i comptar amb elles per a, per exemple, preparar gelats casolans. I el mateix passa amb altres pilars de l’alimentació, com la carn i el peix, que es poden congelar al moment.

 

Una sèrie d’aliments prohibits

Els llegums també formen part d’este ‘rebost fonamental’. Però cal anar alerta amb els ‘aliments prohibits‘, que són els mateixos que hem d’evitar ‘en llibertat’: dolços, brioixeria, sucs envasats, begudes ensucrades i energètiques i cereals de desdejuni ensucrats. Això «mai i menys, confinats», advertix la nutricionista.

 

Crespo ha alertat que una enquesta recent destaca que existix un 23% de població espanyola amb sobrepés i un 17% amb obesitat, unes dades molt altes que reflectixen «una pandèmia d’obesitat», que constituïx un problema de salut pública en un país desenrotllat.

 

Una assignatura en l’escola podria canviar-ho tot

¿Què falla? L’experta insistix en l’àmbit educatiu: una assignatura d’educació nutricional en l’educació primària. Estudis fets en el Japó revelen que l’assignatura de nutrició que es va impartir en els col·legis va tindre efectivitat en la reducció de pes de la població, cosa que demostra la seua necessitat, ha reiterat Crespo.

 

Lamenta que existix una distància molt gran entre el legislador, que té el poder de fer polítiques de salut pública, i els professionals de l’alimentació, que són els qui compten amb els coneixements per a que eixes polítiques siguen efectives en la pèrdua de pes de la població.

 

El tallafocs caldria posar-lo en els centres de salut, en l’Atenció Primària, a on l’acció del dietista-nutricionista ajudaria a estalviar costos sanitaris i derivacions a l’hospital. D’eixa manera, funcionaria com una estratègia de prevenció de salut pública.

 

Com a exemple de l’eficàcia d’eixes mesures, cita un estudi holandés que reflectix que per cada euro invertit en consells nutricionals li n’estalvia quatre a la sanitat pública. «Necessitem que es faça una aposta en salut i invertir en consells nutricionals per a conseguir estalvis a llarg termini», ha defensat.

Últimes notícies

L’Asisa Joventut es juga la vida davant un València Basket que busca la final per la via ràpida

L’Asisa Joventut necessita guanyar este diumenge al Pavelló Olímpic per evitar l’eliminació contra un València Basket que arribarà amb 2-0 i l’opció de tancar la sèrie i passar a la final de la Lliga Endesa.

Diversos vehicles cremats en l’incendi d’un garatge esta matinada a Xixona

Un incendi en un garatge amb 51 vehicles aparcats a Xixona ha cremat diversos cotxes esta matinada. No s’han registrat ferits i els bombers han donat per finalitzada la intervenció cap a les 7.30 hores.

Oratge estable este dissabte a la Comunitat Valenciana amb més calor i vent fluix

El dissabte arribarà a la Comunitat Valenciana amb cels poc nuvolosos, pujada de temperatures, especialment en l’interior de València, i vent fluix variable que girarà a est i sud-est.

Demanen 13 anys de presó per a dos músics acusats de violar una jove després d’un concert a València

Dos músics s’enfronten a 13 anys de presó per una presumpta violació a una jove en un hotel després d’un concert de rap a Mislata. La setmana també concentra diversos judicis a València per delictes d’odi, agressions, estafes massives i apropiació indeguda.

Els bombers continuen treballant per extingir l’incendi forestal de Serra, ja estabilitzat

Els bombers mantenen hui els treballs d’extinció de l’incendi forestal declarat divendres a Serra, estabilitzat des de les 20.00 hores i sense mitjans aeris del MITECO operatius des d’última hora de la vesprada.

Comprar vivenda en la Comunitat Valenciana és més car que mai en el primer trimestre

El preu de la vivenda en la Comunitat Valenciana ha arribat als 1.898 euros per metre quadrat en el primer trimestre de 2026, un 17,2 % més que un any abans i per damunt dels valors de la bambolla immobiliària.

Un virus obliga a arrancar milers de llimoners després d’una campanya de preus rècord

El virus de la clorosi nervial groga s’ha detectat en joves llimoners d’Alacant i Múrcia després d’una campanya catalogada d’històrica per preus i qualitat, i el sector dona per fet que caldrà arrancar milers d’arbres.

Macrooperació antidroga al Llevant: 28 detinguts i 30 quilos de cocaïna confiscats

La Policia Nacional ha desmantellat una xarxa de narcotràfic amb ramificacions a València, Alacant i Múrcia, amb 28 detinguts i un important arsenal de droga, diners i armes confiscats.