Es multipliquen els casos de la variant britànica del Covid-19 en Espanya

 

La nova variant del Covid-19 descoberta al Regne Unit s’ha estès ja a molts països de tot el món, entre ells Espanya. Des del 14 de desembre, quan es va notificar la seua existència al país britànic, molts països han anunciat que també han detectat esta variant, batejada com B.1.1.7.

 

En Espanya es va detectar primer a la Comunitat de Madrid, el passat 26 de desembre, amb cinc casos i varis més en estudi. Dos setmanes després, la nova variant ja es troba en vuit comunitats diferents i sumen almenys 50 casos confirmats, amb desenes més en estudi.

 

Les dos regions amb més casos confirmats són Andalusia i Madrid. A la Comunitat presidida per Isabel Díaz Ayuso es culpen estos casos a què Madrid siga un dels centres neuràlgics del trànsit de passatgers de tota Europa, i la porta d’entrada de molts turistes i visitants europeus al nostre país.

 

Explosió de casos en Gibraltar

En Andalusia, per contrari, l’augment de casos d’esta variant es deu probablement a l’explosió de casos que s’ha produït en Gibraltar en les darreres setmanes i que ha obligat al ministre principal de la regió a decretar un confinament.

 

En el cas andalús, el conseller de Sanitat, Jesús Aguirre, va explicar que els casos confirmats provenen del Regne Unit o són contactes estrets que van estar amb ells ací. D’esta manera, ja existix transmissió comunitària de la variant.

 

La resta de casos confirmats s’han detectat al País Basc (6), la Comunitat Valenciana (5), Cantàbria (4), Astúries, Extremadura, les Illes Canàries, tot i que a les illes i la comunitat extremenya encara no estan confirmats, Galícia (1) i Catalunya (1).

 

En uns quants casos detectats, les persones que van mostrar símptomes i van acabar donant positius per la nova variant van pujar a l’avió, procedents del Regne Unit, amb una prova PCR, un fet que demostra la falsa seguretat de tenir una PCR negativa i relaxar les mesures sanitàries. Això provoca que les persones es puguen contagiar després d’haver rebut el resultat i pensant que són negatives.

 

Una variant més contagiosa però no més letal

Després del descobriment d’esta nova variant, les autoritats britàniques es van afanyar a explicar que no hi havia més perill d’emmalaltir o morir per la malaltia, perquè de moment s’ha demostrat una letalitat similar a la de les variants que ens han afectat prèviament, però que la gran diferència entre esta nova variant i les anteriors és que l’actual té una major capacitat de transmissió.

 

Concretament, segons un estudi per la revista ‘Science Alert’, la variant B.1.1.7. és un 70% més contagiosa que les anteriors. Mentres que fins ara, una persona contagiada podia infectar al 10% de les persones que van estar en contacte amb ella, amb la nova variant este percentatge puja fins al 15%.

 

Per este motiu, les autoritats demanen garantir el compliment, encara més, de les mesures sanitàries imposades en quasi tot el món per aturar el virus, especialment la distància de seguretat i la reducció de la interacció social.

 

Nova variant del virus

L’epidemiòleg José Luis Hoyos va alertar a La Sexta que esta nova variant «ja està estesa i s’estendrà més», un fet que pot portar a més països i zones a decretar confinaments com el del Regne Unit, que ha tornat al confinament dur del passat mes de març fins el 15 de febrer.

 

El país fa dies que notifica més de 50.000 casos diaris -en els últims 2 dies s’han superat els 60.000 casos en 24 hores- i en poques setmanes s’ha tornat a convertir en el país europeu amb més casos, superant a França.

 

Això sí, els experts rebutgen que es tracte d’una nova soca, com s’ha anat dient en les darreres setmanes. Segons Ana Fernández-Sesma, una investigadora espanyola i catedràtica de microbiologia que fa 30 anys que treballa als Estats Units, un nou cep implicaria un canvi molt substancial del virus, com que afectaria altres òrgans o que no siga capaç de ser detectat en les proves actuals. Un fet que canviaria radicalment la gestió de la pandèmia.

 

Ella preferix parlar de nova variant, un terme important al camp de la ciència per esta classe de casos perquè impliquen canvis més petits al virus, com este cas la seua capacitat de transmissió. Per Fernández-Sesma, «sempre hi haurà» variants i s’ha d’estar en constant observació per detectar-les, però de moment no es pot parlar d’un nou cep.

Últimes notícies

La Justícia avala l’ampliació nord del port de València i rebutja el recurs ecologista

El TSJCV ha desestimat el recurs d’Acció Ecologista Agró contra el projecte del nou moll de contenidors de l’ampliació nord del port de València, valorat en més de 660 milions d’euros, en considerar vigent la seua declaració d’impacte ambiental.

Mathew Ryan es consolida com un dels porters amb més parades de LaLiga

El porter del Levante Mathew Ryan suma 17 parades en quatre jornades i compartix liderat estadístic amb Álex Remiro i Unai Simón, reforçant el seu pes en l’inici de LaLiga EA Sports.

La investigació pel robatori del Tresor de Villena avança amb la Guàrdia Civil bolcada

La Guàrdia Civil manté el cas del robatori del Tresor de Villena com una prioritat i guarda el màxim sigil mentres avancen les investigacions per localitzar els tres encaputxats i les peces sostretes, valorades en uns 5 milions d’euros.

El Consell culpa el Botànic i Sánchez dels mals resultats de l’informe PISA

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, ha atribuït els mals resultats de l’informe PISA a les reformes educatives del Govern de Pedro Sánchez i ha assegurat que, en la Comunitat Valenciana, s’han agreujat per la gestió del Botànic.

La comunitat noruega de l’Alfàs seguirà en directe el funeral del rei Harald V

El Club Noruego Costa Blanca i la Iglesia Noruega de l'Albir han anunciat que seguiran en directe el funeral del rei Harald V des de l'Alfàs del Pi, en una jornada de dol molt sentida per a la nombrosa colònia noruega del municipi.

254 conductors acaben davant del jutge a l’agost per delictes de trànsit a la Comunitat Valenciana

La Agrupación de Tráfico de la Guàrdia Civil ha posat a disposició judicial 254 conductors a l’agost per delictes contra la seguretat viària, amb especial incidència de l’alcohol i la falta de permís. A la província de València s’han registrat 121 d’estos fets.

Fiscalia demana 4 anys i mig de presó per un presumpte alçament de béns a Alacant

Una dona, la seua parella i el fill d’ell s’enfronten a 4 anys i mig de presó per un presumpte delicte d’alçament de béns per eludir una deuda amb Hisenda, en un juí que es farà a l’Audiència d’Alacant.

El València torna a ser cuer quasi dos anys després

El València és cuer de LaLiga amb un punt després de la quarta jornada, situació que no vivia des de gener de 2025. L’equip de Carlos Corberán encadena tres derrotes i un empat i només supera l’Elx en gols.