10.4 C
València
Dissabte, 24 gener, 2026

Es multipliquen els casos de la variant britànica del Covid-19 en Espanya

 

La nova variant del Covid-19 descoberta al Regne Unit s’ha estès ja a molts països de tot el món, entre ells Espanya. Des del 14 de desembre, quan es va notificar la seua existència al país britànic, molts països han anunciat que també han detectat esta variant, batejada com B.1.1.7.

 

En Espanya es va detectar primer a la Comunitat de Madrid, el passat 26 de desembre, amb cinc casos i varis més en estudi. Dos setmanes després, la nova variant ja es troba en vuit comunitats diferents i sumen almenys 50 casos confirmats, amb desenes més en estudi.

 

Les dos regions amb més casos confirmats són Andalusia i Madrid. A la Comunitat presidida per Isabel Díaz Ayuso es culpen estos casos a què Madrid siga un dels centres neuràlgics del trànsit de passatgers de tota Europa, i la porta d’entrada de molts turistes i visitants europeus al nostre país.

 

Explosió de casos en Gibraltar

En Andalusia, per contrari, l’augment de casos d’esta variant es deu probablement a l’explosió de casos que s’ha produït en Gibraltar en les darreres setmanes i que ha obligat al ministre principal de la regió a decretar un confinament.

 

En el cas andalús, el conseller de Sanitat, Jesús Aguirre, va explicar que els casos confirmats provenen del Regne Unit o són contactes estrets que van estar amb ells ací. D’esta manera, ja existix transmissió comunitària de la variant.

 

La resta de casos confirmats s’han detectat al País Basc (6), la Comunitat Valenciana (5), Cantàbria (4), Astúries, Extremadura, les Illes Canàries, tot i que a les illes i la comunitat extremenya encara no estan confirmats, Galícia (1) i Catalunya (1).

 

En uns quants casos detectats, les persones que van mostrar símptomes i van acabar donant positius per la nova variant van pujar a l’avió, procedents del Regne Unit, amb una prova PCR, un fet que demostra la falsa seguretat de tenir una PCR negativa i relaxar les mesures sanitàries. Això provoca que les persones es puguen contagiar després d’haver rebut el resultat i pensant que són negatives.

 

Una variant més contagiosa però no més letal

Després del descobriment d’esta nova variant, les autoritats britàniques es van afanyar a explicar que no hi havia més perill d’emmalaltir o morir per la malaltia, perquè de moment s’ha demostrat una letalitat similar a la de les variants que ens han afectat prèviament, però que la gran diferència entre esta nova variant i les anteriors és que l’actual té una major capacitat de transmissió.

 

Concretament, segons un estudi per la revista ‘Science Alert’, la variant B.1.1.7. és un 70% més contagiosa que les anteriors. Mentres que fins ara, una persona contagiada podia infectar al 10% de les persones que van estar en contacte amb ella, amb la nova variant este percentatge puja fins al 15%.

 

Per este motiu, les autoritats demanen garantir el compliment, encara més, de les mesures sanitàries imposades en quasi tot el món per aturar el virus, especialment la distància de seguretat i la reducció de la interacció social.

 

Nova variant del virus

L’epidemiòleg José Luis Hoyos va alertar a La Sexta que esta nova variant «ja està estesa i s’estendrà més», un fet que pot portar a més països i zones a decretar confinaments com el del Regne Unit, que ha tornat al confinament dur del passat mes de març fins el 15 de febrer.

 

El país fa dies que notifica més de 50.000 casos diaris -en els últims 2 dies s’han superat els 60.000 casos en 24 hores- i en poques setmanes s’ha tornat a convertir en el país europeu amb més casos, superant a França.

 

Això sí, els experts rebutgen que es tracte d’una nova soca, com s’ha anat dient en les darreres setmanes. Segons Ana Fernández-Sesma, una investigadora espanyola i catedràtica de microbiologia que fa 30 anys que treballa als Estats Units, un nou cep implicaria un canvi molt substancial del virus, com que afectaria altres òrgans o que no siga capaç de ser detectat en les proves actuals. Un fet que canviaria radicalment la gestió de la pandèmia.

 

Ella preferix parlar de nova variant, un terme important al camp de la ciència per esta classe de casos perquè impliquen canvis més petits al virus, com este cas la seua capacitat de transmissió. Per Fernández-Sesma, «sempre hi haurà» variants i s’ha d’estar en constant observació per detectar-les, però de moment no es pot parlar d’un nou cep.

Últimes notícies

Emergències activa l’alerta per plaques de gel al Baix Maestrat, Els Ports i Utiel

La Generalitat ha activat l'alerta per plaques de gel al Baix Maestrat, Els Ports i Utiel. La CV-391 esta tallada entre els km 25 i 30 i es demana conduir amb suavitat.

Dissabte amb alerta groga per vent a València, Alacant i l’interior de Castelló

València i Alacant i l'interior de Castelló estan este dissabte en alerta groga per vent, amb avís costaner en els litorals de València i Alacant. Es preveuen ratxes de fins a 80 km/h a l'interior i de 70 km/h a Alacant i el litoral valencià.

Un mort i 19 atesos per fum en l’incendi d’una vivenda a València

Un home ha mort i 19 persones han sigut ateses per inhalació lleu de fum després de l'incendi d'un pis en Tres Forques. Set han sigut traslladades a hospitals i la Policia Nacional investiga l'origen

El vent aconseguix ratxes de 122 km/h a Xixona i 111 a Alcoi

Ratxes de més de 100 km/h han afectat diverses localitats d'Alacant, amb 122 km/h a Xixona i 111 a Alcoi. Hi ha avís groc i una desena de servicis de bombers.

El València Basket buscarà certificar a Las Palmas la seua condició de cap de sèrie per a la Copa del Rei

L'equip taronja arriba al tancament de la primera volta amb 12 triomfs i un +210 en el basket average i apunta a segellar el seeding amb una victòria davant el Gran Canària.

El Llevant va trencar la seua mala ratxa en el Ciutat amb un gol en el 96′ davant l’Elx

Una miqueta d'Alan Matturro en el 96' va donar al Llevant el seu primer triomf del curs en el Ciutat de València, 3-2 a l'Elx. Malgrat l'alleujament, seguix com a pitjor local de LaLiga amb 1-3-5 i 11-20 en gols.

Sense rastre del veler perdut entre Gandia i Guardamar després de dies de busca

Salvament Marítim ha donat per conclòs sense resultats el rastreig per mar i aire del veler 'Admirante', que va salpar el 15 de gener de Gandia cap a Guardamar. Es mantenen avisos a navegants i l'operatiu es reactivaria davant qualsevol pista.

Una persona morta i sis ateses en l’incendi d’una vivenda en Tres Forques (València)

El foc s'ha declarat sobre les 9.30 en una vivenda del número 6 del carrer Joan Fuster, que ha quedat calcinada. Quatre persones han sigut traslladades per precaució.