11.6 C
València
Dilluns, 2 febrer, 2026

Es multipliquen els casos de la variant britànica del Covid-19 en Espanya

 

La nova variant del Covid-19 descoberta al Regne Unit s’ha estès ja a molts països de tot el món, entre ells Espanya. Des del 14 de desembre, quan es va notificar la seua existència al país britànic, molts països han anunciat que també han detectat esta variant, batejada com B.1.1.7.

 

En Espanya es va detectar primer a la Comunitat de Madrid, el passat 26 de desembre, amb cinc casos i varis més en estudi. Dos setmanes després, la nova variant ja es troba en vuit comunitats diferents i sumen almenys 50 casos confirmats, amb desenes més en estudi.

 

Les dos regions amb més casos confirmats són Andalusia i Madrid. A la Comunitat presidida per Isabel Díaz Ayuso es culpen estos casos a què Madrid siga un dels centres neuràlgics del trànsit de passatgers de tota Europa, i la porta d’entrada de molts turistes i visitants europeus al nostre país.

 

Explosió de casos en Gibraltar

En Andalusia, per contrari, l’augment de casos d’esta variant es deu probablement a l’explosió de casos que s’ha produït en Gibraltar en les darreres setmanes i que ha obligat al ministre principal de la regió a decretar un confinament.

 

En el cas andalús, el conseller de Sanitat, Jesús Aguirre, va explicar que els casos confirmats provenen del Regne Unit o són contactes estrets que van estar amb ells ací. D’esta manera, ja existix transmissió comunitària de la variant.

 

La resta de casos confirmats s’han detectat al País Basc (6), la Comunitat Valenciana (5), Cantàbria (4), Astúries, Extremadura, les Illes Canàries, tot i que a les illes i la comunitat extremenya encara no estan confirmats, Galícia (1) i Catalunya (1).

 

En uns quants casos detectats, les persones que van mostrar símptomes i van acabar donant positius per la nova variant van pujar a l’avió, procedents del Regne Unit, amb una prova PCR, un fet que demostra la falsa seguretat de tenir una PCR negativa i relaxar les mesures sanitàries. Això provoca que les persones es puguen contagiar després d’haver rebut el resultat i pensant que són negatives.

 

Una variant més contagiosa però no més letal

Després del descobriment d’esta nova variant, les autoritats britàniques es van afanyar a explicar que no hi havia més perill d’emmalaltir o morir per la malaltia, perquè de moment s’ha demostrat una letalitat similar a la de les variants que ens han afectat prèviament, però que la gran diferència entre esta nova variant i les anteriors és que l’actual té una major capacitat de transmissió.

 

Concretament, segons un estudi per la revista ‘Science Alert’, la variant B.1.1.7. és un 70% més contagiosa que les anteriors. Mentres que fins ara, una persona contagiada podia infectar al 10% de les persones que van estar en contacte amb ella, amb la nova variant este percentatge puja fins al 15%.

 

Per este motiu, les autoritats demanen garantir el compliment, encara més, de les mesures sanitàries imposades en quasi tot el món per aturar el virus, especialment la distància de seguretat i la reducció de la interacció social.

 

Nova variant del virus

L’epidemiòleg José Luis Hoyos va alertar a La Sexta que esta nova variant «ja està estesa i s’estendrà més», un fet que pot portar a més països i zones a decretar confinaments com el del Regne Unit, que ha tornat al confinament dur del passat mes de març fins el 15 de febrer.

 

El país fa dies que notifica més de 50.000 casos diaris -en els últims 2 dies s’han superat els 60.000 casos en 24 hores- i en poques setmanes s’ha tornat a convertir en el país europeu amb més casos, superant a França.

 

Això sí, els experts rebutgen que es tracte d’una nova soca, com s’ha anat dient en les darreres setmanes. Segons Ana Fernández-Sesma, una investigadora espanyola i catedràtica de microbiologia que fa 30 anys que treballa als Estats Units, un nou cep implicaria un canvi molt substancial del virus, com que afectaria altres òrgans o que no siga capaç de ser detectat en les proves actuals. Un fet que canviaria radicalment la gestió de la pandèmia.

 

Ella preferix parlar de nova variant, un terme important al camp de la ciència per esta classe de casos perquè impliquen canvis més petits al virus, com este cas la seua capacitat de transmissió. Per Fernández-Sesma, «sempre hi haurà» variants i s’ha d’estar en constant observació per detectar-les, però de moment no es pot parlar d’un nou cep.

Últimes notícies

Un xoc entre dos cotxes a Castelló deixa un mort i dos ferits

Un xoc entre dos turismes en la N-340 va deixar un mort de 52 anys i dos ferits. L'avís va arribar al CICU a les 21.00 i els ferits van ser traslladats a l'Hospital General.

Compte arrere per a Benidorm Fest 2026: Rosalinda Galán porta una cobla electrònica i feminista

Rosalinda Galán arriba a Benidorm Fest 2026 entre les deu candidatures amb més reproduccions i amb Mataora, una proposta que fusiona cobla, electrònica i discurs feminista. El seu objectiu és guanyar visibilitat en un gran aparador televisiu amb una posada en escena allunyada del tòpic.

Feijóo compareixerà hui en la comissió del Congrés sobre la DANA

Feijóo està citat hui en la Comissió d'Investigació de la DANA per a aclarir quina informació va rebre de Carlos Mazón i com es va coordinar la resposta a la tragèdia a València.

Febrer arranca estable en la Comunitat Valenciana amb el vent com a protagonista

La setmana comença amb cels que aniran buidant i ponent en augment. Es preveuen ratxes molt fortes a l'interior de València i la mar tendirà a agitar-se a la vesprada.

La regidora que va insultar a Sánchez ha demanat disculpes i assumix la seua responsabilitat

Belén Navarro, regidora del PP a Vallanca, ha demanat disculpes després d'insultar a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol i ha assumit la seua responsabilitat. Ha admés que les seues paraules no van estar a l'altura del respecte degut en el debat polític.

El PSPV denuncia que la dona expulsada per insultar a Sánchez en un míting és regidora del PP

El PSPV-PSOE ha assenyalat que l'assistent que va anomenar 'fill de puta' a Pedro Sánchez a l'inici d'un míting a Terol és una edil del PP de Vallanca. Els socialistes reclamen una condemna immediata i mesures al Partit Popular.

Un home es puja al sostre d’un avió a Manises i retarda dos hores un vol a Amsterdam

Un jove de 24 anys es va pujar al sostre d'un avió de Vueling en l'aeroport de Manises. L'aeronau, amb destinació Amsterdam, va enlairar dos hores més tard.

Fernando Esteso serà vetlat demà a València i l’enterrament serà a Saragossa

La capella ardent s'obrirà el dilluns a les 11.00 en el tanatori Mémora de València. L'enterrament serà a Saragossa en la més estricta intimitat, a petició de la família.