L’avís de la Unió Europea a Espanya: les retallades seran inevitables quan passe la crisi sanitària

Banderes de la Unió Europea onejant

La Comissió Europea advertix als estats membres de la importància de retallar després d’haver disparat el gasto públic arran del coronavirus. | Pixabay

 

El pitjor temor dels espanyols podria fer-se realitat ben prompte. I és que la Unió Europea ha advertit al govern de Pedro Sánchez que haurà de fer retallades una volta passada l’emergència sanitària.

 

Els efectes econòmics del coronavirus han obligat al govern espanyol a aprovar unes quantes polítiques que comporten un augment del gasto públic i, una volta passada l’emergència sanitària, serà imprescindible retallar gastos per equilibrar els comptes.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

La UE recomana el gasto públic per a suavitzar l’impacte de la crisi

La Comissió Europea ha avalat este dimecres el pla de política econòmica presentat per Espanya tot i que, segons les seues pròpies previsions, el dèficit es dispararà enguany fins al 10,1% del PIB.

 

La Unió Europea té clar que la prioritat de tots els països membres ara ha de ser disparar el gasto públic per a suavitzar l’impacte del coronavirus, però el dèficit haurà de començar a reduir-se quan passe un poc la crisi sanitària.

 

«El nostre missatge és molt clar: recomanem que tots els estats membres adopten totes les mesures necessàries per a fer front de manera eficaç la pandèmia, sostindre l’economia i donar suport a la subsegüent recuperació», ha dit el comissari d’Afers Econòmics, Paolo Gentiloni.

 

Les retallades seran efectives a mitjà termini

Brussel·les ha mostrat empatia amb els estats donada la situació actual i no exigix a cap estat membre ajustos pressupostaris a curt termini, ni tampoc es proposa la sanció econòmica per dèficit excessiu. És més, la Unió Europea ha activat la clàusula d’eixida del Pacte d’Estabilitat i Creixement, que suspén temporalment l’exigència de tindre un dèficit per davall del 3% i un nivell de deute inferior al 60% del PIB.

 

No obstant això, l’Executiu comunitari advertix que «quan les condicions econòmiques ho permeten, les polítiques fiscals haurien de tindre com a objectiu arribar a una posició fiscal prudent a mitjà termini i garantir la sostenibilitat del deute, alhora que s’impulsa la inversió».

 

Recomanacions des de Brussel·les

En les seues recomanacions a Espanya, Brussel·les demana mantindre esquemes com els ERTO, reforçar la protecció contra la desocupació i posar en marxa incentius eficaços per a la contractació.

 

La Comissió considera que estes mesures anunciades són fonamentals per a proporcionar liquiditat a les empreses, en particular, les pimes, i als autònoms, evitant les demores o impagaments.

 

Professionals sanitaris atenent pacients de coronavirus a l'Hospital Clínic el 16 de maig de 2020

Brussel·les demana a Espanya que reforce el sistema sanitari. | ValènciaDiari

 

L’Executiu comunitari reclama al govern de Sánchez que ha de «millorar la cobertura i suficiència dels sistemes de renda mínima i suport a les famílies, igual com el reforç de sistema sanitari, tant quant als treballadors sanitaris com als productes mèdics crítics i les infraestructures».

 

Finalment, el govern espanyol haurà de centrar les inversions en la doble transició digital i verda, prioritàries per a la UE. Brussel·les considera que Espanya ho està fent bé però és imprescindible «millorar la coordinació entre els diferents nivells de govern (central, autonòmic i local) i reforçar el marc de licitació pública per a apuntalar la recuperació de forma eficaç».

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca fixa per a abans de l’estiu la modernització de la depuradora de Pinedo

La Generalitat ha confirmat que la millora de la depuradora de Pinedo conclourà abans de l'estiu. La inversió de 37 milions busca més eficiència, menys olors i millor control d'abocaments.

El cens faller aconseguix un màxim històric: 128.675 inscrits i majoria femenina

El cens faller de 2026 ascendix a 128.675 persones, més de 8.000 que l'any anterior. Les dones lideren el conjunt amb el 56,13% del total.

Pérez Llorca s’estrena com president al balcó de l’Ajuntament per a la mascletà

Juanfran Pérez Llorca s'ha estrenat al balcó de l'Ajuntament de València en una mascletà de Drac que ha sortejat la pluja i el vent. El pirotècnic José María Enríquez ha parlat de 'miracle' després d'un tret de 160 quilos en cinc minuts i mig.

Pérez Llorca s’obri a negociar el finançament autonòmic si el sistema és just i equitatiu

El president Juanfran Pérez Llorca es mostra disposat a negociar un nou encaix del finançament autonòmic amb tots els presidents en la taula. Reclama autonomia fiscal i rebutja privilegis territorials; a més demana consensos europeus davant la guerra a l'Iran.

Pérez Llorca s’estrena com president al balcó de l’Ajuntament amb una mascletà que esquiva la pluja

El president s'ha estrenat al balcó de l'Ajuntament amb una mascletà de Drac de Villena que ha sortejat la pluja i el vent. El pirotècnic ha parlat de 'miracle' i el tret ha acumulat més de 160 quilos de pólvora en cinc minuts i mig.

El port d’Alacant rep el seu major portacontenidors amb una operativa de sis setmanes

El HAIAN GAMMA, noliejat per Maersk, ha atracat a Alacant com el major portacontenidors registrat. L'operativa de transbord es prolonga sis setmanes i suma 18.000 TEUs.

Pérez Llorca s’obri a negociar el finançament autonòmic si el sistema és just i equitatiu

El president valencià es mostra disposat a una taula amb tots els líders autonòmics per a pactar un model just i equitatiu. Defén autonomia fiscal i rebutja privilegis, i demana a Sánchez consens europeu en política exterior.

Maten a tirs a Torrevieja a un implicat en el crim del nord-irlandés de Rojales

Un ciutadà txec de 33 anys, encausat per la seua presumpta cooperació en l'assassinat comés en 2024 a Rojales, ha sigut abatut en Punta Prima. La Guàrdia Civil investiga baix secret.