19.8 C
València
Dijous, 5 febrer, 2026

L’avís de la Unió Europea a Espanya: les retallades seran inevitables quan passe la crisi sanitària

Banderes de la Unió Europea onejant

La Comissió Europea advertix als estats membres de la importància de retallar després d’haver disparat el gasto públic arran del coronavirus. | Pixabay

 

El pitjor temor dels espanyols podria fer-se realitat ben prompte. I és que la Unió Europea ha advertit al govern de Pedro Sánchez que haurà de fer retallades una volta passada l’emergència sanitària.

 

Els efectes econòmics del coronavirus han obligat al govern espanyol a aprovar unes quantes polítiques que comporten un augment del gasto públic i, una volta passada l’emergència sanitària, serà imprescindible retallar gastos per equilibrar els comptes.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

La UE recomana el gasto públic per a suavitzar l’impacte de la crisi

La Comissió Europea ha avalat este dimecres el pla de política econòmica presentat per Espanya tot i que, segons les seues pròpies previsions, el dèficit es dispararà enguany fins al 10,1% del PIB.

 

La Unió Europea té clar que la prioritat de tots els països membres ara ha de ser disparar el gasto públic per a suavitzar l’impacte del coronavirus, però el dèficit haurà de començar a reduir-se quan passe un poc la crisi sanitària.

 

«El nostre missatge és molt clar: recomanem que tots els estats membres adopten totes les mesures necessàries per a fer front de manera eficaç la pandèmia, sostindre l’economia i donar suport a la subsegüent recuperació», ha dit el comissari d’Afers Econòmics, Paolo Gentiloni.

 

Les retallades seran efectives a mitjà termini

Brussel·les ha mostrat empatia amb els estats donada la situació actual i no exigix a cap estat membre ajustos pressupostaris a curt termini, ni tampoc es proposa la sanció econòmica per dèficit excessiu. És més, la Unió Europea ha activat la clàusula d’eixida del Pacte d’Estabilitat i Creixement, que suspén temporalment l’exigència de tindre un dèficit per davall del 3% i un nivell de deute inferior al 60% del PIB.

 

No obstant això, l’Executiu comunitari advertix que «quan les condicions econòmiques ho permeten, les polítiques fiscals haurien de tindre com a objectiu arribar a una posició fiscal prudent a mitjà termini i garantir la sostenibilitat del deute, alhora que s’impulsa la inversió».

 

Recomanacions des de Brussel·les

En les seues recomanacions a Espanya, Brussel·les demana mantindre esquemes com els ERTO, reforçar la protecció contra la desocupació i posar en marxa incentius eficaços per a la contractació.

 

La Comissió considera que estes mesures anunciades són fonamentals per a proporcionar liquiditat a les empreses, en particular, les pimes, i als autònoms, evitant les demores o impagaments.

 

Professionals sanitaris atenent pacients de coronavirus a l'Hospital Clínic el 16 de maig de 2020

Brussel·les demana a Espanya que reforce el sistema sanitari. | ValènciaDiari

 

L’Executiu comunitari reclama al govern de Sánchez que ha de «millorar la cobertura i suficiència dels sistemes de renda mínima i suport a les famílies, igual com el reforç de sistema sanitari, tant quant als treballadors sanitaris com als productes mèdics crítics i les infraestructures».

 

Finalment, el govern espanyol haurà de centrar les inversions en la doble transició digital i verda, prioritàries per a la UE. Brussel·les considera que Espanya ho està fent bé però és imprescindible «millorar la coordinació entre els diferents nivells de govern (central, autonòmic i local) i reforçar el marc de licitació pública per a apuntalar la recuperació de forma eficaç».

Últimes notícies

Abaten al senglar colat en el metre de València després de quasi tres hores de persecució

Un senglar que s'ha internat en els túnels del metre de València ha sigut abatut després de quasi tres hores de busca. L1 i L2 han registrat retards temporals.

Països Baixos remunta 3-4 i amarga el debut d’Espanya en la Pro League de València

Espanya es va avançar 2-0 amb eficàcia a pilota parada, però Països Baixos va voltejar després del descans. Un gol anul·lat i una miqueta tardà van deixar el 3-4 definitiu.

La borrasca Leonardo complica l’aeroport de Màlaga amb desviaments i cancel·lacions

La borrasca Leonardo està complicant el trànsit aeri a Andalusia: s'han desviat tres arribades a Màlaga i s'han cancel·lat enllaços amb Berlín i Madrid. S'esperen retards per vent creuat i ajustos de seguretat.

Compromís exigix al Consell que indemnitze ja a les víctimes de la dana

Compromís ha registrat una proposta en Les Corts perquè el Consell indemnitze de manera immediata a les famílies afectades per la dana. El grup acusa l'Executiu autonòmic d'inacció i de criticar a l'Estat mentres no paga.

Aemet eleva a taronja l’avís a Alacant per fenòmens costaners

Aemet ha elevat a taronja l'avís a Alacant per fenòmens costaners este dijous, amb vent del sud-oest de 50-60 km/h i ones de fins a 3 metres. La resta de províncies manté avisos grocs per vent i la costa d'Alacant repetirà nivell groc el divendres a la vesprada.

El jutge ha obert una línia per possible intent d’homicidi en l’espoli a una anciana a València

El jutjat que indaga el suposat espoli del patrimoni d'una dona de 80 anys amb alzheimer ha incorporat una perquisició per temptativa d'homicidi després de detectar-se una substància tòxica en el seu organisme. Els cinc detinguts van quedar en llibertat provisional, quatre d'ells amb mesures cautelars.

Retards en les línies 1 i 2 de Metrovalencia per un senglar en la via

Un senglar ha provocat retards en les línies 1 i 2 de Metrovalencia. Els trens circulen amb velocitat reduïda mentres el Seprona intenta capturar-ho.

Rescaten a un matrimoni després de la solsida del sostre de la seua casa a Elda

Els bombers han rescatat a una parella que ha quedat atrapada en cedir el sostre de la seua vivenda de dos plantes a Elda. Els dos han sigut assistits i traslladats a l'hospital.