Els bebés nascuts després d’una amenaça de part prematur tenen major risc de patir autisme

El Grup de Recerca en Perinatologia de l’Institut de Recerca Sanitària La Fe (IIS La Fe) ha publicat un article en el qual s’identifica un nou clúster en els trastorns de l’espectre autista (TEA).

Segons l’estudi «Early Signs of Autism in Infants Whose Mothers Suffered from a Threatened Preterm Labour: A 30-Month Prospective Follow-Up Study» publicat en European Child & Adolescent Psychiatry, els bebés nascuts després d’una amenaça de part prematur tenen un major risc de patir trastorns de l’espectre autista (TEA).

L’estudi suggereix que els bebés nascuts després d’amenaça de part prematur (APP) poden ser un grup no descrit, és a dir, un nou clúster, amb característiques que els diferencien d’altres poblacions de risc.

Estes troballes donen suport a la necessitat d’una avaluació rutinària dels bebés nascuts després d’APP i de la detecció dels símptomes de l’impacte psicofisiològic de l’APP en les mares.

 

Des de l’amenaça de part prematur fins als 30 mesos d’edat

L’estudi s’ha realitzat amb un grup de 111 parelles mare i bebé reclutades en el moment del diagnòstic de l’amenaça de part prematur i un grup de control de 47 parelles de mare i bebé sans per a completar el seguiment.

Independentment que finalment hi hagués un part prematur, els bebés nascuts després d’APP van mostrar una major càrrega de símptomes autistes als 30 mesos d’edat que els bebés sense APP.

Els bebés nascuts després d’APP presentaven pitjors habilitats de comunicació i de resolució de problemes, menor somriure i riure i major reactivitat vocal als 6 mesos. Es tracta de factors que prediuen una major càrrega de símptomes autistes als 30 mesos.

A més, els nivells més alts d’impacte psicofisiològic de l’APP o símptomes d’ansietat en les mares diagnosticades amb APP també van predir una major càrrega de símptomes autistes per als bebés a l’edat de 30 mesos.

Els autors han explicat que l’estudi d’esta població pot aportar informació sobre els fonaments fisiopatològics dels TEA gràcies a la identificació d’este nou clúster. Són característiques que presenten xiquets i xiquetes, les mares de les quals van sofrir una amenaça de part prematur durant l’embaràs, fins i tot quan el part va ser a terme.

La doctora Ana García Blanco, autora de la recerca, assegura que ‘estes troballes ens permetran millorar la prevenció i la detecció precoç per a iniciar una intervenció primerenca quan el diagnòstic no estiga plenament establert’.

 

Premi per a la recerca en trastorns del neurodesenvolupament

 

L’Associació Espanyola de Psiquiatria del Xiquet i de l’Adolescent ha reconegut al Grup de Perinatologia del IIS La Fe amb el Premi de Recerca 2020 pel projecte PERISTRESS.

PERISTRESS és un projecte finançat per l’Institut de Salut Carlos III (ISCIII) que tracta de dilucidar quin paper té els factors d’estrés perinatal i els factors genètics i epigenètics en l’inici i curs dels trastorns del neurodesenvolupament.

L’equip que dirigeix la doctora Ana García Blanco realitza un estudi de seguiment des que les mares sofreixen una amenaça de part prematur fins que els nens compleixen sis anys a la recerca de variacions epigenòmiques associades a l’inici i curs dels trastorns del neurodesenvolupament en prematurs.

A través de PERISTRESS, el Grup de Recerca en Perinatologia col·labora amb personal de Neonatologia, Obstetrícia, Psiquiatria i Psicologia Clínica de l’Hospital La Fe per a caracteritzar el desenvolupament psicosocial dels nens prematurs i per a estudiar els factors de risc genètic, ambiental i sociofamiliar.

Això ajudarà a identificar de manera primerenca als nens amb major risc de desenvolupar estes alteracions, la qual cosa és clau per a diagnosticar i intervenir precoçment i millorar el pronòstic d’unes alteracions que cada vegada són més freqüents i afecten en major mesura a la qualitat de vida de milers de famílies.

Últimes notícies

Educació i sindicats es tornaran a reunir dijous per tancar l’acord sobre salaris i valencià

La Conselleria d’Educació i els sindicats de la mesa negociadora es veuran dijous a les 9 del matí per decidir si avalen el nou document amb canvis en salaris, burocràcia i valencià, després d’una maratoniana reunió d’onze hores.

Ortí dona per tancats els dubtes sobre la Llei de Llibertat Educativa després de l’aval del TSJCV

La consellera d’Educació, Carmen Ortí, considera que la sentència del TSJCV que avala la consulta a les famílies sobre la llengua base en el curs 2025/2026 tanca totes les qüestions que posaven en dubte la Llei de Llibertat Educativa.

Educació destaca els avanços en la negociació i els sindicats remarquen el to diferencial de la reunió

La consellera d'Educació, Carmen Ortí, assegura que l'onzena reunió per a desconvocar la vaga indefinida del professorat incorpora noves propostes i acords, mentres els sindicats atribueixen el canvi de to a la pressió al carrer i a la retransmissió en directe.

La Diputació de València modernitza la teleassistència amb IA amb una inversió de 26 milions

La Diputació de València renova fins a 2028 el seu servici de teleassistència domiciliària amb un nou model avançat que integra intel·ligència artificial, prevenció i programes contra la soledat, amb una inversió de quasi 26 milions.

Un gos mossega una dona a Elda i li arranca part duna orella i fereix tres familiars

Un gos duna raça potencialment perillosa ha arrancat part de lorella esquerra a una dona de 51 anys i ha causat lesions lleus a una àvia, la seua filla i el seu nét de 4 anys en un carrer dElda, a la província dAlacant.

El Consell destina enguany 57 milions a infraestructures hídriques a la Vega Baixa

El conseller Miguel Barrachina anuncia a Guardamar del Segura que el Consell invertix més de 57 milions d’euros enguany en infraestructures hídriques a la Vega Baixa, amb obres clau contra les inundacions del Segura.

El València Digital Summit deixa 26 milions d’impacte econòmic en 2025, un 29 % més que l’any anterior

L’edició de 2025 de València Digital Summit ha generat un impacte econòmic de 26 milions d’euros, un 29 % més que en 2024, i reforça València com a pol d’innovació i atracció de talent tecnològic.

Mor un conductor de 78 anys en eixir de la via a l’A-35 a la Font de la Figuera

Un home de 78 anys ha mort este dilluns després d’eixir-se de la via amb el cotxe que conduïa al quilòmetre 14 de l’A-35, al terme de la Font de la Figuera, malgrat els intents de reanimació dels serveis sanitaris.