Els bebés nascuts després d’una amenaça de part prematur tenen major risc de patir autisme

El Grup de Recerca en Perinatologia de l’Institut de Recerca Sanitària La Fe (IIS La Fe) ha publicat un article en el qual s’identifica un nou clúster en els trastorns de l’espectre autista (TEA).

Segons l’estudi «Early Signs of Autism in Infants Whose Mothers Suffered from a Threatened Preterm Labour: A 30-Month Prospective Follow-Up Study» publicat en European Child & Adolescent Psychiatry, els bebés nascuts després d’una amenaça de part prematur tenen un major risc de patir trastorns de l’espectre autista (TEA).

L’estudi suggereix que els bebés nascuts després d’amenaça de part prematur (APP) poden ser un grup no descrit, és a dir, un nou clúster, amb característiques que els diferencien d’altres poblacions de risc.

Estes troballes donen suport a la necessitat d’una avaluació rutinària dels bebés nascuts després d’APP i de la detecció dels símptomes de l’impacte psicofisiològic de l’APP en les mares.

 

Des de l’amenaça de part prematur fins als 30 mesos d’edat

L’estudi s’ha realitzat amb un grup de 111 parelles mare i bebé reclutades en el moment del diagnòstic de l’amenaça de part prematur i un grup de control de 47 parelles de mare i bebé sans per a completar el seguiment.

Independentment que finalment hi hagués un part prematur, els bebés nascuts després d’APP van mostrar una major càrrega de símptomes autistes als 30 mesos d’edat que els bebés sense APP.

Els bebés nascuts després d’APP presentaven pitjors habilitats de comunicació i de resolució de problemes, menor somriure i riure i major reactivitat vocal als 6 mesos. Es tracta de factors que prediuen una major càrrega de símptomes autistes als 30 mesos.

A més, els nivells més alts d’impacte psicofisiològic de l’APP o símptomes d’ansietat en les mares diagnosticades amb APP també van predir una major càrrega de símptomes autistes per als bebés a l’edat de 30 mesos.

Els autors han explicat que l’estudi d’esta població pot aportar informació sobre els fonaments fisiopatològics dels TEA gràcies a la identificació d’este nou clúster. Són característiques que presenten xiquets i xiquetes, les mares de les quals van sofrir una amenaça de part prematur durant l’embaràs, fins i tot quan el part va ser a terme.

La doctora Ana García Blanco, autora de la recerca, assegura que ‘estes troballes ens permetran millorar la prevenció i la detecció precoç per a iniciar una intervenció primerenca quan el diagnòstic no estiga plenament establert’.

 

Premi per a la recerca en trastorns del neurodesenvolupament

 

L’Associació Espanyola de Psiquiatria del Xiquet i de l’Adolescent ha reconegut al Grup de Perinatologia del IIS La Fe amb el Premi de Recerca 2020 pel projecte PERISTRESS.

PERISTRESS és un projecte finançat per l’Institut de Salut Carlos III (ISCIII) que tracta de dilucidar quin paper té els factors d’estrés perinatal i els factors genètics i epigenètics en l’inici i curs dels trastorns del neurodesenvolupament.

L’equip que dirigeix la doctora Ana García Blanco realitza un estudi de seguiment des que les mares sofreixen una amenaça de part prematur fins que els nens compleixen sis anys a la recerca de variacions epigenòmiques associades a l’inici i curs dels trastorns del neurodesenvolupament en prematurs.

A través de PERISTRESS, el Grup de Recerca en Perinatologia col·labora amb personal de Neonatologia, Obstetrícia, Psiquiatria i Psicologia Clínica de l’Hospital La Fe per a caracteritzar el desenvolupament psicosocial dels nens prematurs i per a estudiar els factors de risc genètic, ambiental i sociofamiliar.

Això ajudarà a identificar de manera primerenca als nens amb major risc de desenvolupar estes alteracions, la qual cosa és clau per a diagnosticar i intervenir precoçment i millorar el pronòstic d’unes alteracions que cada vegada són més freqüents i afecten en major mesura a la qualitat de vida de milers de famílies.

Últimes notícies

Cullera recupera el búnquer del Faro de la Guerra Civil i l’obrirà a visites

Cullera ha restaurat el búnquer del Faro, construït en 1938 durant la Guerra Civil, i prepara ara la seua musealització per a obrir-lo a les visites públiques.

Compromís acusa l’Ajuntament de València d’un contracte ‘a mida’ per als Bombers

Compromís assegura que l’Ajuntament de València ha adjudicat un contracte ‘a mida’ per a equipar camions de Bombers amb tabletes, amb el preu inflat i irregularitats assenyalades per l’Agència Valenciana Antifrau.

La Generalitat vol mantindre els contractes d’emergència mentre duren les seqüeles de les catàstrofes

El comissionat per a la Recuperació, Raúl Mérida, reclama contractes d’emergència més àgils i flexibilitat per a ajuntaments i afectats per la dana, així com una nova alerta negra per a catàstrofes.

Cinc detinguts a l’Alacantí per explotar repartidors en una empresa de paqueteria

La Policia Nacional ha desarticulat una xarxa que explotava repartidors estrangers en situació irregular a Elda, Petrer, Monòver i Sax, amb jornades abusives i sous precaris.

Més de 9.000 docents ja coneixen la seua comissió de servici per al curs 2026-27

Educació ha avançat un mes la resolució provisional de les comissions de servici per al curs 2026-2027, amb 9.042 destinacions assignades, la majoria a la província de València.

L’aeroport de Castelló arranca 2026 amb rècord de passatgers i més rutes internacionals

L’aeroport de Castelló ha tancat el primer semestre de 2026 amb 148.009 passatgers, un 9 % més que l’any anterior, i amb la xifra més alta de rutes regulars des que funciona la infraestructura.

Xavi Albert agafa el timó del Valencia Basket masculí per a dos temporades

El Valencia Basket ha confirmat Xavi Albert com a entrenador principal de la primera plantilla masculina per a les dos pròximes temporades, després de l’eixida de Pedro Martínez al Real Madrid.

Cinc detinguts en desmantellar quatre punts de venda de droga a Sueca i Riola

La Guàrdia Civil ha detingut cinc persones i ha desarticulat quatre punts de venda de cocaïna i marihuana a Sueca i Riola, on la droga es venia fins i tot a menors.