Canvi a horari d’hivern: Quin dia cal canviar l’hora a Espanya?

 

El canvi d’hora a Espanya d’este mes d’octubre és a prop. L’últim cap de setmana es produirà el canvi. En la matinada del dissabte 30 al diumenge 31 d’octubre. Serà quan l’horari d’hivern entrarà en vigor i es prorrogarà fins a l’últim cap de setmana del mes de març.

Amb esta variació comença l‘horari d’hivern, per la qual cosa començarà el dia abans, encara que també fosquejarà una hora abans. Este horari estarà vigent fins al mes de març, moment en el qual comença el d’estiu.

A Europa, el debat sobre este canvi d’hora, que també es duu a terme en altres països, continua obert. Són moltes les persones que estan en contra d’endarrerir i avançar l’hora dos vegades tots els anys, alguna cosa que es fa amb l’objectiu d’estalviar energia i guanyar hores de llum.

 

Quan i com es fa el canvi d’hora d’hivern 2021?

 

Llavors, com i quan s’ha de fer aqueix canvi d’hora en la matinada del dia 31? Caldrà modificar els rellotges perquè a les 03.00 hores tornen a marcar les 02.00 hores (horari peninsular). D’aqueixa manera, el diumenge tindrà una hora més. Se li ‘guanyarà’ 60 minuts al dia.

D’aqueixa manera, durant l’horari d’hivern començarà el dia, però al seu torn fosquejarà abans. Es guanyarà llum natural al matí, però es perdrà a la vesprada.

 

Què succeeix els dies posteriors al canvi d’hora?

 

El canvi a l’horari d’hivern pot implicar alguns símptomes, especialment en la població més vulnerable, com són els xiquets o les persones majors. Hi ha xicotetes alteracions de diferent índole que en uns dies han de superar-se. Estos van des de la somnolència o cansament a la falta d’atenció.

 

Fins quan durarà l’horari d’hivern?

 

Una vegada passats estos cinc mesos, el març de 2022 es tornarà a canviar l’hora per a adaptar-se a l’horari d’estiu. I serà llavors entre la nit del dissabte 26 al diumenge 27 de març de 2022.
Curiositats del canvi d’hora A Espanya

Durant els cinc mesos que dura l’horari de tardor-hivern, Espanya es troba en la zona UTC +1 (Canàries en la zona UTC 0).

 

Història del canvi d’hora: origen i causa

 

L’horari d’estiu (en anglés se’l coneix com DST o Daylight saving estafe) es va utilitzar per primera vegada durant la Primera Guerra Mundial, amb el ferm objectiu d’estalviar carbó.

Una vegada acabada la guerra, la majoria dels països van eliminar este canvi. Després s’ha emprat en la Segona Guerra Mundial i, sobretot, a partir de 1974 com a instrument per a pal·liar la crisi del petroli de la dècada dels 70.

Últimes notícies

Axel Werner renova amb l’Elx fins a 2028 i se’n va cedit a Rosario Central

El porter argentí Axel Werner ha renovat amb l’Elx fins a juny de 2028 i jugarà cedit la pròxima temporada en Rosario Central, on ja ha militat anteriorment.

Mor un home ofegat al riu Xúquer mentre es banyava a Sumacàrcer

Els Bombers del Consorci Provincial de València han localitzat sense vida un home que havia desaparegut mentre es banyava al riu Xúquer, al terme de Sumacàrcer. La víctima és el segon mort en pocs dies en este municipi mentre es banyava al mateix riu.

Localitzen sense vida l’home de 66 anys amb demència desaparegut a Aldaia

Els Bombers del Consorci Provincial de València han trobat mort l’home de 66 anys amb demència que havia desaparegut divendres a Aldaia, després d’un ampli dispositiu de recerca en zones agrícoles.

Pols en suspensió i nits molt càlides a València per l’oratge de nord-est

El vent de nord-est ha deixat este diumenge mínimes molt altes a la Marina Baixa, núvols baixos a València i nord d’Alacant i menys visibilitat per pols en suspensió. Este dilluns hi haurà avís groc a l’interior de València per màximes de fins a 38 graus.

El foc de Lucena del Cid queda controlat i la Generalitat activa mitjans a Cabanes

L’incendi forestal declarat divendres a Lucena del Cid (Castelló) ha quedat controlat i en Fase 3 del PEIF, mentres Emergències ha mobilitzat mitjans aeris i terrestres per un altre foc de vegetació a Cabanes.

L’Operació Pas de l’Estret supera els 450.000 passatgers amb xifres molt semblants a les de 2025

L’Operació Pas de l’Estret ha registrat 458.150 passatgers i 115.002 vehicles des del 15 de juny, amb un lleuger descens respecte a les mateixes dates de 2025 però amb una fluïdesa general en ports i frontera.

Jorge Rodríguez alerta que el municipalisme ‘ha deixat de fer gràcia i comença a fer por’ als grans partits

El secretari general d'Ens Uneix, Jorge Rodríguez, assegura que el municipalisme guanya força a la Comunitat Valenciana i ja ‘comença a fer por’ als partits tradicionals, amb més de 60 alcaldies sota l’òrbita d’Unión Municipalista.

Reb alta el corredor de Moixent ferit amb traumatisme cranial als Sanfermins

El veí de Moixent ferit amb un traumatisme cranial en l’encierro d’este diumenge ha rebut l’alta, mentres continuen ingressats diversos corredors, entre ells un alacantí en Medicina Intensiva.