17.8 C
València
Dimecres, 18 febrer, 2026

Científics diuen que hi ha una gran evidència de la transmissió del coronavirus per l’aire

 

La polèmica sobre si el Covid19 es transmet per aerosols continua ara amb una carta que publica hui Science, en la que els científics diuen «hi ha una evidència aclaparadora» a favor que la inhalació del SARS-Cov-2 «representa una via principal» de transmissió de la malaltia.

 

La missiva està signada per científics de diferents universitats estatunidenques, com les de Sant Diego, Maryland, Virgínia Tech i encapçalats per Kimberly Prather, de la Universitat de la Jolla. Encara que hi ha acord en què el Covid-19 es transmet a través de gotetes grans de saliva que expulsem en tossir o esternudar, encara no hi ha unanimitat si el contagi es produïx també per aerosols, és a dir, gotes molt més xicotetes que poden viatjar més lluny i romandre més temps suspeses en l’aire.

 

Els virus en aerosol «poden estar suspesos en l’aire durant molts segons o hores, com el fum, i ser inhalats». A demés estan «altament concentrats prop d’una persona infectada, pel que poden infectar més fàcilment a les persones que estan a prop», indiquen. Però, a demés, els aerosols que contenen virus infecciosos «també poden viatjar més de (dos metres) i acumular-se en l’aire interior mal ventilat, el que porta a esdeveniments de gran difusió».

 

La importància de les mascaretes

Per això, a banda de l’ús de mascaretes, la distància de seguretat i els esforços d’higiene, els investigadors insten als responsables de salut pública a «articular la importància de traslladar les activitats a l’exterior, millorar l’aire interior usant la ventilació i la filtració, i millorar la protecció dels treballadors d’alt risc».

 

És important que les persones porten mascaretes «en tot moment en els edificis públics i espais confinats», no només quan no es pot mantindre la distància de seguretat. «No és només una qüestió acadèmica, sinó un punt que ajudarà a reduir la transmissió si els funcionaris de la salut pública ofereixen una orientació clara i contundent sobre això», indica Linsegy Arr, una altra de les signants.

 

L’objectiu d’esta carta, assenyala Prather, «és deixar clar que el virus del SARS-Cov-2 viatja per l’aire i que les persones poden infectar-se per inhalació». Per això, considera que «és important reconéixer» esta via de transmissió «perquè els esforços se centren en la neteja de l’aire i a proporcionar orientació sobre com evitar els ambients interiors de risc».

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Localitzen sense vida a un senderista de 71 anys en la rambla salada d’Albatera

El cos d'un senderista de 71 anys, denunciat com desaparegut per la seua esposa, ha sigut localitzat en la rambla salada d'Albatera després de trobar el seu cotxe. No hi ha signes de violència i es remena una mort accidental

Pérez Llorca defén al Consell per les adjudicacions de vivendes públiques a Alacant i l’oposició demana dimissions

El president ha reivindicat la política útil i ha detallat mesures com la suspensió del funcionari implicat i l'enviament del cas a Fiscalia. PSPV i Compromís exigixen cessaments i major control, i Vox reclama una comissió d'investigació.

Igualtat estudia si l’assassinat d’una dona i la seua filla a Xilxes és violència masclista

La Delegació del Govern contra la Violència de Gènere ha anunciat que recapta dades per a determinar si el doble crim de Xilxes és violència masclista. L'exmarit ha sigut detingut per infringir una orde d'allunyament de 300 metres vigent fins a 2027.

Avís taronja este dijous per ratxes de 100 km/h en el nord de Castelló

Aemet ha establit per a este dijous l'avís taronja en el nord de Castelló per vent del nord-oest de fins a 100 km/h. Hi haurà avisos grocs a Alacant i València.

La Guàrdia Civil reclama les càmera de Xilxes per a contrastar la versió de l’exmarit

La Guàrdia Civil ha demanat a l'Ajuntament de Xilxes les gravacions que enfoquen la vivenda on van ser trobades una dona i la seua filla. Busca contrastar la versió de l'exmarit, detingut per infringir l'orde d'allunyament.

Pérez Llorca defén l’actuació del Consell en les vivendes públiques d’Alacant i l’oposició exigix dimissions

En la seua primera sessió de control, Pérez Llorca ha defés la resposta del Consell a les irregularitats en adjudicacions de vivendes a Alacant. PSPV i Compromís han demanat dimissions i eleccions.

Esclarixen una estafa de l’amor per 216.839 euros amb quatre detinguts a Alacant

La Policia Nacional ha desarticulat part d'una xarxa que va captar a una dona per Facebook i li va sostraure 216.839 euros. Huit persones han sigut identificades i quatre detingudes a Alacant.

Detingut l’exmarit de la dona assassinada a Xilxes per infringir l’orde d’allunyament

La Guàrdia Civil ha arrestat a l'exmarit de la víctima per incomplir una orde de 300 metres vigent fins a 2027. Els cossos de la dona i la seua filla de 12 anys van ser trobats amb signes de violència.